بعد از دو روز رنج شدن دلار روز قبل رشد کرد و تا پله دوم کانال ۳۵ هزار تومانی بالا رفت.روز قبل دلار تهران لیدر بازار ارز بود دلار سلیمانیه عقب نشینی کرد و رشد درهم هم متناسب با میزان رشد دلار نبود. ترس از مالیات و حذف یارانه، تقاضای دلار سهمیه ای را به بازار آزاد برگردانده است و با افزایش محدودیت ها در بازار توافقی فشار بر بازار آزاد زیاد خواهد شد که مطلوب نیست زیرا جامعه قیمت ها را با دلار تهران می سنجد.

 اولکسی آرستوویچ، مشاور نظامی دفتر ولادیمیر زلنسکی مدعی شده است که مقامات ایران در ازای دریافت یک پیشنهاد مشخص، ارسال موشک به روسیه را متوقف کرده اند.هرگونه خبری که موضع گیری بین المللی علیه کشورمان را تعدیل کند برای بازار ارز خبر مثبتی است هنوز جزئیات این پیشنهاد مشخص نشده است ولی بسته به ابعاد پیشنهاد این خبر انتظارات افزایشی در بازار ارز را تعدیل خواهد کرد.

خبر آزادی پول های بلوکه شده ایران نزد کره جنوبی از زمان ریاست آقای همتی بر بانک مرکزی وجود داشته است این خبر آنقدر زیاد در بازار ارز منعکس شده که اصطلاحا در بازار پیشخور شده و به سرانجام رسیدن این موضوع تأثیر زیادی بر بازار ارز نخواهد گذاشت ولی پیش از این خبر انتشار پول های بلوکه شده ایران در سقف های تاریخی دلار منتشر می‌شد، به همین دلیل انتشار این خبر ذهنیت مثبتی در بازار ارز ایجاد نکرد و منعکس کننده افزایش ریسک در بازار شد. این خبر درحالی در بازار ارز منعکس شد که مهم ترین ریسک پیش روی بازار ارز در این هفته، جلسه شورای حکام و احتمال تصویب قطعنامه ضد ایرانی در این جلسه است.

پیش‌نویس این قطعنامه به کشورهای عضو شورای حکام ارسال شده است. انتشار همزمان خبر ارسال پیش نویس قطعنامه ضد ایرانی و خبر آزادسازی منابع مسدود شده ایران این ذهنیت را به وجود آورد که بازارساز به خاطر تعدیل اثر خبر قطعنامه، پیش از رسیدن دلار به سقف قیمتی این خبر را منتشر کرده است تا مانع از پیشروی بالای دلار شود.

ورود خریداران بنیادی به بازار سکه

سکه امامی که نسبت به جهش اونس طلا بی تفاوت بود روز قبل همزمان با رشد اندک دلار به بالا حرکت کرد، دلار تهران روز قبل نوسان دو پله ای تجربه کرد  سکه امامی هم وارد کانال ۱۶ میلیونی شد.‌ برخی کاهش حباب سکه را دلیل رشد قیمت آن در روز قبل می دانستند. حباب سکه امامی برای دومین روز متوالی در محدوده هشت درصدی قرار گرفت، و به همین دلیل برخی خریداران بنیادی با کاهش حباب سکه وارد بازار شدند.

حباب درهم نصف شد

اکوایران قیمت پایانی دلار در بازارهای مختلف را در هر روز محاسبه میکند و در نموداری اولین، کمترین،بالاترین و آخرین قیمت هفته منتهی به آن روز را قرار می دهد.

علیرغم بهبود قیمت ها در روز قبل قیمت دلار در هفت روز گذشته روند نزولی داشته است. اما در روز گذشته قیمت دلار آزاد و بازارهای موازی کمی رشد کرد. روز قبل دلار تهران لیدر بازار بود و باعث شد دلارسکه و ربع سکه از روند نزولی خارج شود و کمی نفس بگیرد. نرخ دلاری درهم در روز قبل اگرچه با افزایش درهم رشد کرد ولی چون میزان رشد دلار آزاد بیشتر بود حباب درهم کاهش پیدا کرد و نصف شد .

بازار سرمایه منفی، اما معتدل بود

همانطور که پیش بینی می شد بازار سرمایه روز قبل پر عرضه ظاهر شد و به همین دلیل بازدهی شاخص کل در پایان روز منفی بود. به نظر می رسد سرمایه از سهامی که بازدهی بالایی کسب کردند به سهام جامانده از رالی صعودی منتقل می شود به همین دلیل شاخص بازار سرمایه با وجود بازدهی منفی معتدل بود.

روز قبل محسن علیزاده رئیس کمیته پتروشیمی کمیسیون اقتصادی مجلس در مصاحبه با یک سایت خبری از احتمال کاهش ۴۰ درصدی نرخ خوراک شرکت های پتروشیمی خبر داد.

این خبر برای بازار سرمایه خبر بسیاری خوبی است که می تواند سوخت موتور شاخص را تامین کند و گروه پتروشیمی را که از بازار سرمایه عقب مانده است با افزایش تقاضا مواجه کند.میزان نرخ خوراک همواره یکی از دغدغه های بازار سرمایه است که تاثیر مستقیم در سقوط و صعود بازار سرمایه دارد.