خبرگزاری ایرنا اعلام کرده که فروش نفت به اشخاص مورد تایید بانک ها عملیاتی شده است. این خبر نشان می دهد که دولت به احیای برجام دل نبسته است. 

قیمت دلار  در بازارهای مختلف در روز قبل رشد کرد. ولی دلار تهران پیشتاز بود و برخی اعتقاد دارند قیمت ارز با رهبری دلار تهران رشد کرد دلیل آن هم به تقاضای خروج سرمایه باز می گردد. حباب درهم که در ابتدای هفته مثبت بود و به بالای ۵۰۰ تومان رسیده بود با پیشتازی دلار روز قبل از بین رفت.

دلار رسمی رکورد زد

دلار تهران روز قبل افزایش قیمت را ثبت کرد و پس از پایان معاملات اعمال تحریم های اتحادیه اروپا و انگلستان علیه ایران باعث افزایش قیمت ها در معاملات پشت خطی شد.

واگرایی میان سیاست های کشور، طرف های برجام و آژانس بین‌المللی انرژی در حال افزایش است و فعلا نشانه ای از کاهش اختلافات دیده نمی شود، همین موضوع باعث پر رنگ تر شدن اختلافات در معاملات معامله گران ارزی شده است. بازار ارز همواره به برجام و تحریم ها به عنوان عاملی در تعیین  قیمت توجه داشته است  افزایش اختلافات و تشدید تحریم ها این روزها بهانه را برای معامله گران افزایشی فراهم کرده است.

خبرگزاری ایرنا اعلام کرده که فروش نفت به اشخاص مورد تایید بانک ها عملیاتی شده است. این خبر نشان می دهد که دولت به احیای برجام دل نبسته است و با این کار به دنبال دور زدن تحریم هاست ولی این رویکرد در زمان دولت آقای احمدی نژاد هم انجام شد و باعث اخلال در نظام اقتصادی و عدم بازگشت دو و نیم میلیارد یورو از پول منابع نفت ایران شد‌.  فروش نفت به اشخاص، ریسک تامین ارز از فروش مهم ترین محصول صادراتی کشور را افزایش می دهد  و تکرار مواردی مانند بابک زنجانی اعتماد را در بازارها از بین خواهد برد.

دلار متشکل روز قبل در میزان افزایش رکورد زد و با رشد ۳.۹ درصدی قیمت فروش دلار متشکل به بالای کانال ۳۱ هزار تومان رسید.   

طلای آب شده مقاومت کرد

اونس طلا روز قبل کاهش محدود ده دلاری را ثبت کرد و در محدوده ۱۷۶۰ دلار قرار گرفت. سکه امامی اما برخلاف اونس با سیگنال دلار رشد کرد و در محدوده ۱۶ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان قرار گرفت. سکه رفاه هم روز قبل تغییر موضع داد و خود را به نزدیکی قیمت سکه در بازار آزاد رساند، معمولا سکه امامی هنگام شکل گیری روند صعودی هم سطح بازار آزاد معامله می شود.

معامله گران طلای آب شده ولی هنوز احتیاط می کنند روز قبل حباب منفی طلای آب شده افزایش یافت، معامله گران طلای آب شده خریداران باهوش بازار هستند که به راحتی اقدام به خرید نمی کنند مقاومت طلای آب شده در برابر افزایش دو احتمال را تقویت میکند یا معامله گران در حال جمع آوری طلای آب شده در قیمت های پایین هستند یا انتظار ندارند بازار بتواند به راحتی از سد بازارساز عبور کند.

حباب درهم ناپدید شد

اکوایران قیمت پایانی دلار در بازارهای مختلف را در هر روز محاسبه میکند و  در نموداری   بر اساس قیمت دلار تهران اولین، کمترین،بالاترین و آخرین قیمت هفته منتهی به آن روز را قرار می دهد.

IMG_20221115_060316_131

قیمت دلار در روز قبل رشد کرد. ولی دلار تهران پیشتاز بود.  روز قبل بازار ارز با رهبری دلار تهران رشد کرد. حباب درهم که در ابتدای هفته مثبت بود و به بالای ۵۰۰ تومان رسیده بود با پیشتازی دلار روز قبل از بین رفت.روند نزولی دلار نیز در بازارهای موازی از روز قبل از بین رفته است.

روز گذشته اروپا و انگلستان به طور همزمان ایران را  تحریم کردند که منجر به رشد دلار در معاملات پشت خطی شد. تشدید تحریم های غیر ایرانی و اختلافات سیاسی  انتظارات را نسبت به آینده دلار تغییر می دهد که حتی با وجود کنترل قیمت فشار را بر دلار افزایش خواهد داد.

محدوده حمایتی شاخص کل

بازار سرمایه روز قبل منفی تر بود و عرضه های بازار سرمایه افزایش پیدا کرد. خگستر که به عنوان لیدر بازار شناخته شده منفی سنگین تری را تجربه کرد و گروه پالایشگاهی  نیز در محدوده منفی معامله شد.  نکته مثبت بازار روز قبل این بود که خریدار در بازار وجود داشت و بزرگان بازار صف فروش نشدند  آنطور که به نظر می رسد حمایت مهم بازار سرمایه محدوده قیمتی کانال یک میلیون و ۳۹۰ هزار واحدی است که باید دید بازار سرمایه به این محدوده چه واکنشی نشان میدهد، در صورتی که تا هنگام رسیدن به این محدوده شیب کاهشی شاخص کل تعدیل شود می توان انتظار داشت که شاخص کل از این محدوده رو به بالا برخواهد گشت.