قیمت دلار در بازار آزاد همانطور که پیش بینی شده بود در معاملات روز قبل کاهش یافت.  تقریبا تنها بازاری که روز قبل مثبت بود دلار متشکل بود دلار متشکل روز قبل رشد کرد و در محدوده ۳۱ هزار و ۲۰۴ تومان قرار گرفت.فاصله دلار آزاد و متشکل چند وقتی است روند نزولی به خود گرفته و به کمترین میزان از هشتم آبان رسیده است.

IMG_20221119_183620_875

بر خلاف دلار متشکل، دلار نیما نمیتواند افزایش پیدا کند و در ورود به کانال ۲۸ هزار تومان ناکام مانده است.

IMG_20221119_183615_596

فعالان  اقتصادی بارها مخالفت خودشان را   با اختلاف قیمت دلار نیما و آزاد  اعلام کرده اند، اختلاف دلار  نیما و آزاد به بالای ۲۶ درصد رسیده است و تحلیلگران نسبت به این اختلاف قیمت بارها هشدارد داده اند که افزایش اختلاف دلار آزاد و نیما، آسیب های زیادی به اقتصاد وارد میکند، انگیزه تولید کننده را به خاطر کاهش سود، کاهش می دهد، به خاطر اختلافی که دلار نیما با  دلار آزاد دارد باعث می شود تقاضای واردات در کشور رشد کند که البته بررسی تراز تجاری ایران این ادعا را ثابت می کند که واردات یک روند صعودی به خود گرفته است.

تحلیلگران معتقدند که اگر اختلاف دلار آزاد و نیما کاهش پیدا نکند، همان مشکلاتی که در زمان وجود ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی در اقتصاد به وجود آمد در  اقتصاد تکرار خواهد شد زیرا با افزایش تقاضای واردات و کاهش سو‌د صادرات، میزان تقاضای ارز  افزایش مییابد در مقابل میزان عرضه ارز در اثر کاهش سود و به صرفه تر شدن واردات کاهش می یابد و اقتصاد آسیب بیشتری می بیند، افزایش تقاضای ارز به خاطر رانت به وجود آمده در واردات  به همراه قاچاق معکوس کالاها نیز می تواند از پیامدهای افزایش اختلاف دلار نیما و آزاد باشد.

روز قبل اوراق ارزی توسط بانک مرکزی عرضه شد، گفته میشود حق الوکاله هفت درصدی که برای تبدیل اوراق ارزی به دلار در هنگام تسویه دریافت خواهد شد برای آنست که کسی دلار تحویل نگیرد زیرا بررسی اختلاف قیمت دلار توافقی و آزاد   نشان می دهد  که فاصله قیمت دو بازار معمولا کمتر از این مقدار است.

وجود ارزهای چند نرخی که با هدف کنترل بهتر بازار به وجود آمده خودش برای بازار ساز دردسرساز شده است به عنوان مثال اگر فاصله دلار آزاد و توافقی افزایش پیدا کند، تقاضا برای دلار سهمیه ای بالا می رود زیرا سودی که از اختلاف نرخ دو بازار محاسبه می شود رشد می کند و اگر اختلاف دلار توافقی و دلار آزاد کاهش پیدا کند تقاضا برای اوراق ارزی کاهش و تقاضای دلار آزاد افزایش پیدا می کند زیرا در این صورت هزینه تسهیل دلار از بازار آزاد کمتر از دلار سهمیه ای می شود. به همین خاطر تعداد زیاد نرخ ها در بازار ارز باعث شده دولت به هر سمتی بچرخد تقاضای دلار در گروهی را تحریک می‌کند.

روند معکوس سکه و طلای آب شده

اونس طلا در روز جمعه کاهشی کار خود را به پایان رساند و روز قبل هم قیمت دلار کاهش پیدا کرد همین مسئله حباب  طلا را بالا برده و موجب کاهش قیمت در بازار سکه و ربع سکه شده است حباب سکه امامی روز قبل در بالاترین سطح از هفدهم آبان قرار داشت.

معامله گران طلای آب شده هم نسبت به کاهش قیمت ها مقاومت می کنند  قیمت طلای آب شده و حباب بازار طلا روز قبل رشد کرد و همین مسئله را تحلیگران بنیادی به عنوان یک نشانه از روند صعودی معامله بازار طلا در آینده تلقی میکنند.

بازار سرمایه متعادل می شود‌

همانطور که پیشتر گفته شد معاملات بازار سرمایه با یک چرخش همراه شده، قیمت ها در سهام بزرگ کاهش پیدا کرده و برخی سهام شرکت های کوچک مانند گروه دارویی و سیمان مورد استقبال قرار گرفته است.  شاخص کل روز قبل با کاهش ۲۰ هزار و ۴۸۶ واحدی به محدوده حمایتی یک میلیون و ۳۹۳ هزار واحدی رسیده است، ولی نقطه روشن معاملات دیروز افزایش ارزش معاملات خرد بود که نشان میدهد خریدار در بازار در کمین است  و در اصلاح های قیمتی هم به بازار حمله میکند.

به نظر می رسد روند معاملات در روز جاری بهتر شده و  بازار سهام  روند بهتری را تجربه کند.