فضای رکودی بازار آزاد به بازار رسمی هم رسید و دلار در بازار رسمی روز قبل نوسان زیادی را تجربه نکرد.مدتی است که رکود بر بازار ارز حکمفرما است و قیمت ها در محدوده ۳۴ هزار و ۸۰۰ تومان تا ۳۵ هزار و ۲۰۰ تومان نوسان می کند. هر چند وقت یکبار خبری مبنی بر دستگیری تعدادی تحت عناوین اخلالگر بازار ارز،فضای بازار را ملتهب و احتیاطی می کند، زیرا در فضای امنیتی هرکسی ریسک خرید و فروش ارز را قبول نمی کند و به همین دلیل دلار تهران بر عکس طلا نتوانسته رشد چندانی داشته باشد و در محدوده رنج فوق محصور مانده است.

از طرفی افزایش ریسک های سیاسی باعث شده است تا دلار تهران نتواند علیرغم برخی پیش بینی ها به سقف قیمتی شکسته شده در کانال ۳۳ هزار تومانی پولبک بزند و به همین دلیل نیروهای کاهشی توان هدایت دلار را به محدوده پایین تر نداشتند و دلار فعلا برای تصمیم گیری درباره ادامه مسیر در محدوده گفته شده متوقف شده است. در صورتی که نیروهای کاهشی پیروز شوند دلار تهران می تواند تا محدوده ۳۴ هزار و ۴۰۰ تومان کاهش پیدا کند ولی در صورتی که نیروهای افزایشی برنده این رقابت شوند دلار تهران تا محدوده ۳۵ هزار و ۶۰۰ تومان رشد خواهد کرد.

 افزایش نگرانی ها درباره تشدید و توالی صدور قطعنامه ها علیه ایران که ممکن است زمینه ساز ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت باشد، مهم ترین بهانه معامله گران افزایش در بازار ارز است.

سکه رفاه لیدر شد

در رکود و رخوتی که بازار ارز گرفتار آن شده  و در سرمای معاملات دلار، بازار طلا داغ شده است. اونس طلا در آخرین روز کاری هفته در قیمت هزار و ۷۵۵ دلار متوقف شد ولی بازار طلا فاز صعودی گرفت، با مقاومت دلار در برابر افزایش قیمت، سکه رفاه که در هفته گذشته به عنوان لیدر بازار سکه عمل کرده بود در یک حرکت افزایشی تا یک قدمی کانال ۱۷ میلیون تومانی رشد کرد، قیمت سکه امامی در بازار طلا هم خودش را به معاملات سکه در بورس رساند و با سکه رفاه در یک سطح قیمتی قرار گرفته است. از نظر تکنیکی مهم ترین هدف قیمتی سکه سقف کانال صعودی در محدوده ۱۸ میلیون تومان است.

افزایش تقاضا در بازار طلای آب شده نیز باعث رشد قیمت ها در این بازار شد و طلای آب شده هم در روز قبل رکورد زد.بررسی های اکوایران نشان می دهد که بازار طلا با اهرم انتظارات افزایشی و رشد حباب افزایش پیدا کرده است. حباب سکه در بالاترین سطح از سیزدهم آبان قرار گرفته است.

فاز منفی گروه پالایشگاهی

با عقب نشینی نفت‌در بازار جهانی، گروه پالایشگاهی ‌روز گذشته، گروه خودرویی را حمایت نکرد و به همین دلیل میزان عرضه در ادامه بازار رشد کرد و بالا رفت و شاخص کل در پایان روز قبل منفی شد، تا نشان دهد گروه پالایشگاهی در این روزها از مهم ترین لیدرهای بازار سرمایه هست و شاخص کل بدون سهام نفتی جایی برای رفتن ندارد.

با توجه به پایان منفی شاخص کل در روز قبل این انتظار وجود دارد که بازار سرمایه در روز جاری کار خود را منفی شروع کند، در هفته گذشته بازار سرمایه در کانال یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار واحدی تثبیت شد حال در هفته جاری باید دید آیا بازار سرمایه یکبار دیگر به حمایت محدوده ی یک‌میلیون و ۳۹۰ هزار واحدی پناه میبرد یا تصمیم دارد به مقاومت محدوده یک میلیون و چهارصد و بیست و هفت هزار واحد حمله کند؟