به گزارش اکوایران، اصلی‌ترین ابزار بانک مرکزی برای کنترل تورم، نرخ سود بانکی است که افزایش آن باعث افزایش هزینه فرصت سرمایه‌گذاری و افزایش سپرده‌پذیری بانک‌ها می‌شود که همین مسأله میزان نقدینگیِ رهسپار به‌سوی بازارهای موازی از جمله طلا و ارز را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

در روز ۲۴ آذر مشاور معاون نخست‌وزیر و سخنگوی وزارت خارجه قطر اولین سیگنال میانجی‌گری خود را روشن کرد. «ماجد بن محمد الانصاری» اعلام کرد که تلاش‌ها برای پیشرفت پرونده هسته‌ای و نزدیک‌سازی دیدگاه‌ها میان ایران و آمریکا توسط قطر ادامه دارد. در هفته اخیر و بعد از چند ماه وقفه در مذاکرات، حسین امیرعبداللهیان و جوزپ بورل در حاشیه نشست بغداد در اردن دیدار کردند و توییت مثبت جوزپ بورل درباره ادامه مذاکرات، اولین هجمه خبری موفق برای کاهش بازار ارز بود اما در ادامه توییت  نسبتا ناامیدکننده رابرت مالی - نماینده ویژه آمریکا در امور ایران - اثر آن را خنثی کرد.

در این میان پای میانجی دوم روابط ایران و اعضای برجام، یعنی عمان هم در حاشیه نشست بغداد و دیدار بورل به اخبار باز شد که نشان‌دهنده افزایش فعالیت‌ها برای از سرگیری مذاکرات برجام است. بررسی اخبار نشان می‌دهد که همچنان فعالیت‌ها و رایزنی‌ها برای از سرگیری مذاکرات برجام ادامه دارد و هنوز این تلاش‌ها شکست نخورده است. احتمال افزایش نرخ بهره بانکی، افزایش فعالیت‌های عمان و قطر به عنوان میانجی مذاکرات هسته‌ای، دیدار مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا و وزیر خارجه ایران، تلاش بورل برای باز نگه داشتن ارتباطات برجامی و از سرگیری مذاکرات، احتمال سفر رئیس سازمان بین‌المللی انرژی اتمی به ایران در هفته‌های پیش رو و سخت شدن فضای امنیتی بازار ارز، همه ریسک‌هایی هستند که مسیر صعودی پیش روی دلار را تنگ می‌کند و می‌تواند در آینده یک اصلاح قیمت را برای دلار در ادامه مسیر رقم بزند و موجب اصلاح قیمت‌ها در ر بازار ارز شود.

IMG_20221224_051750_623

IMG_20221224_051743_975

بررسی حباب قیمت‌ها در بازار ارز نشان می‌دهد در حالی که حباب دلار هرات منطقی است ولی درهم امارات همچنان سیگنال صعود به بازار ارز را می‌دهد. فاصله قیمت دلار توافقی و دلار تهران افزایش پیدا کرده که این مسأله تقاضای سفته‌بازی را به خاطر فاصله قیمتی موجود افزایش می‌دهد.

واگرایی حجم و قیمت در معاملات سکه

اونس طلا در برابر سیگنال‌های کاهشی مقاوم شده و کاهش‌های کمتری را تجربه می‌کند و در نزدیکی مرز ۱۸۰۰ دلاری در نوسان است. قیمت سکه امامی و ربع سکه در نزدیکی سقف قیمتی که در ابتدای هفته گذشته تجربه کرد متوقف شده ولی طلای آب‌شده توقف ندارد و سقف قیمتی جدیدی را در پایان هفته قبل ثبت کرد. قرارگیری هر کیلوگرم حباب طلای آب‌شده در بالای ۹۰ میلیون تومان نشان می‌دهد که احتمالا خریداران طلای آب‌شده کمی تا تغییر متغیرها عقب‌نشینی کنند.

بررسی حجم معاملات سکه در بورس نشان می‌دهد که حجم معاملات سکه کاهش پیدا کرده که ادامه این روند می‌تواند با تشکیل واگرایی میان حجم و قیمت باعث نزولی شدن بازار سکه شود.

سیگنال صعودی بازار سرمایه

بدبینی‌ها نسبت به عملکرد بازار ارز و طلا افزایش پیدا کرده و برخی تحلیلگران از احتمال پیشروی بازار سرمایه نسبت به بازار ارز و طلا صحبت می‌کنند. بهتر شدن وضعیت فروش در گروه خودرویی، تثبیت ارزش معاملات بازار در بالای محدوده چهار هزار میلیارد تومانی، افزایش قیمت دلار و وضعیت خوب شاخص‌های گروه‌های وابسته به دلار، از دلایلی هستند که بسیاری پیش‌بینی می‌کنند موجب بازدهی بهتر بازار سرمایه نسبت به بازار ارز و سکه خواهد شد.

البته تحلیلگران بسیاری نیز رشد مناسب گروه‌های دلاری را منوط به افزایش قیمت دلار نیمایی می‌دانند که هنوز اتفاق نیفتاده و افزایش گپ قیمتی دلار نیما و آزاد موجب افزایش واردات و کاهش سودآوری شرکت‌های صادراتی شده است.