روز قبل گزارشی توسط مرکز پژوهش های مجلس منتشر شد که در آن به رابطه درآمدهای نفتی و قیمت دلار اشاره شده بود در این گزارش روسیه به عنوان الگویی که توانسته اثر نوسانات قیمت نفت را بر بازار ارز کنترل کند معرفی شد.

بررسی نوسانات قیمت دلار نشان می دهد که نوسانات دلار بی ربط به قیمت نفت نبوده است.‌ دولت ها در ایران هنگام جهش درآمدهای نفتی، درآمد به وجود آمده را با سرعت وارد اقتصاد می کردند و افزایش درآمد جامعه موجب افزایش تقاضا می شد. در شرایطی که بخش واقعی اقتصاد نمی تواند در مدت کوتاهی تمام درامد های نفتی را جذب کند و با افزایش درآمد تقاضا رشد می کند ومخارج دولت ها برای کنترل قیمت افزایش می یابد.

در چنین شرایطی وقتی درآمد های بالای نفت شروع به کاهش می کند توانایی دولت در پاسخگویی به انتظارات و تقاضا کاهش پیدا میکند و قیمت ها در مسیر افزایش قرار میگیرد در چنین شرایطی در حالیکه جامعه با تورم دست و پنجه نرم می‌کند بخش های تولیدی که به خاطر افزایش واردات آسیب دیده بودند نمی توانند پاسخگوی تقاضا باشند و به همین دلیل رکود و تورم توامان اقتصاد را درگیر می کند.حال به نظر می رسد طرح ارائه شده توسط مرکز پژوهش های مجلس از الگوی روسی برای واکسینه کردن اقتصاد و و علی الخصوص دلار در برابر بیماری هلندی خبر می دهد.

روز قبل خبرگزاری ایسنا از کمبود نیروی کادر درمان برای مواجهه با کرونا خبر داد. اتفاقی که از عواقب و رشد قیمت دلار و تورم های بالاست. در شرایطی که آمریکا، نیوزلند، و بسیاری از کشورهای اروپایی از کمبود نیروی کار علی الخصوص بخش درمان صحبت می کنند و ارائه ویزا و اقامت را برای جذب نیروی کار کافی و رسیدن به رشد اقتصادی مطلوب و جوانسازی جمعیت افزایش داده و تسهیل کرده اند.

تورم بالا که با رشد ارزش دلار در برابر ریال در ایران رابطه مستقیم دارد باعث شده تا ارزش دلاری درآمد های افراد کاهش پیدا کند وقتی تورم بالا بر قدرت خرید مردم فشار آورده است مقاومت دولت در برابر افزایش قیمت دارو ها و افزایش درآمد پزشک و کادر درمان به آن دلیل است که سهم هزینه این گروه حیاتی در سبد خانوار تغییر نکند ولی از طرفی با عدم تغییر متناسب درآمد و تورم قدرت خرید این گروه از نیروی کار کاهش پیدا کرده به همین دلیل فاصله درآمدی که ایران به کادر درمان پرداخت می کند با خارج از کشور باعث جذابیت درآمدی خارج از کشور شده است، در حال حاضر کشورهای اروپایی و امارات میزبان کادر درمان ایران هستند و مردم ایران و ترکیه به خاطر شرایط پولی و تورمی و کاهش قدرت خرید به سایر کشورها مهاجرت می کنند. مهاجرت کادر درمان پس از پاندمی کرونا افزایش پیدا کرده و و از دلایلی است که کمبود نیروی درمانی کشور در آستانه موج هشتم کرونا را توجیه می کند.

کندل نزولی بازار سکه و ارز

تضعیف شاخص دلار به سود اونس طلا تمام شد، قیمت طلای جهانی در این هفته به لطف تضعیف شاخص دلار رشد کرد با وجود رشد اونس طلا، سکه امامی و دلار تمام بازدهی خود در هفته گذشته را در یک روز از دست داده اند.‌ از نظر تکنیکالی یک‌ کندل نزولی بلند برای بازار ارز و سکه در این هفته ثبت شد که نشان می دهد روند اصلاح قیمت در این بازارهامی تواند ادامه دار باشد و تا مدتی نمی توان از بازار ارز انتظار صعودی داشت.

هوای بهاری بازار سرمایه

بازار سرمایه روز قبل در استقبال از سکاندار جدید ساختمان شیشه‌ای میرداماد قرمز پوش شد و معامله گران سعادت آباد در استقبال از رییس بانک مرکزی فرش قرمز بر نقشه بازار پهن کردند. از حال و هوای بهاری بورس در زمستان همین بس که بازار سرمایه صعود و سقوط تاریخی خود را در دو روز متوالی معاملاتی ثبت کرد. معاملات روز قبل اما نکات مثبتی هم داشت، در شرایطی که ساعت ابتدایی بازار صف های فروش بیشتر بود با ادامه معاملات حجم صف های خرید کم شده و سهام خودرویی وضعیت مناسب تری را تجربه کرد و هیجان فروش معامله گران تعدیل شد.

روند رو به بهبود معاملات گروه خودرو در کنار خبر های مثبتی که روز قبل از روند تولید و درآمد شرکت ایران‌خودرو منتشر شد نشان میدهد که گروه خودرو همچنان مستعد به دست گرفتن رهبری بازار و سبزپوش کردن شاخص است‌.‌ بازار سرمایه احتمالا فردا را با رهبری گروه خودرو معاملات بهتری را تجربه می کند ولی مهم تر آنست که این گروه بتواند این وضعیت را تا پایان بازار حفظ کند.