بازار دوشنبه هم پرنوسان بود ولی نه مثل یکشنبه. قیمت‌ها پرحرارت شروع کردند و ابتدای کار بالا رفتند ولی در پایان پایین‌تر از قیمت بازشده بسته شدند. دلار نقدی تهران و هرات نزدیک به هم حرکت می‌کنند که از منظر برخی از معامله‌گران این حرکت زنگ خطر نزول است.

سکه هم در پایان روز پایین‌تر از قیمت باز شده بسته شد. افت سکه درحالی بود که اونس طلای جهانی صعودی بود. در بازار طلای آبشده هم روند مثل دلار و سکه بود، اگرچه دامنه نوسان آبشده بیشتر از سکه بود.

تحلیلگران فنی در بازار دوشنبه از رویت یک الگوی جدید صحبت می‌کردند: الگوی هنگ‌من یا مرد به دار آویخته. الگوی مرد به دار آویخته به منظور مشخص کردن ورود یا خروج به یک معامله استفاده می‌شود. معامله‌گران می‌گویند الگو نشان می‌دهد که خریداران بازار قدرت خودشان را از دست داده‌اند و همچنین عقیده دارند این کندل از احتمال پایان صعود خبر می‌دهد. از دید تحلیلگرانی که این الگو را رویت کردند گارد بازار نزولی شده است.

بر اساس این دیدگاه هیجان این چند وقت بازار خوابیده است و دلار بعد از رشد سنگینی که داشت درحال حاضر گارد قوی برای صعود مجدد را ندارد و چنانچه زیر 40 هزار و 800 تومان تثبیت دهد احتمال ورود به 39 زیاد می‌شود. همچنین معتقدند اگر دلار این بار وارد کانال 39 شود احتمال فشار فروش هم بالا می‌رود و امکان کاهش تا کانال 38 هزار وجود دارد.

اما همیشه در بازار یک گروهی هستند که ساز مخالف می‌زنند. این ناهمسازی درباره الگوی رویت شده هم مصداق دارد. مخالفان گارد نزولی دلار اعتقاد دارند در وضعیت نوسان‌های رفت و برگشتی معلوم نیست تحلیل درست از آب دربیاید. آن‌ها به طعنه می‌گویند در این وضعیت تکنیکال هم حسیکال می‌شود. برخلاف گروه اول، این گروه معتقدند تا زمانیکه دلار بالای این سطوح است گارد بازار به نزول شدید نزدیک نیست.

در معاملات روز دوشنبه دوباره قیمت دلار و یورو توافقی به بازار متشکل برگشت. دلار توافقی در سایت بازار متشکل 39 هزار تومان و یورو توافقی 42 هزار و 900 تومان نرخ خورده بود. نرخ یورو توافقی در این بازار رشد زیادی داشت که به واسطه آن حتی نرخ یورو برخی تابلوها به 44 هزار و 100 تومان رسیده بود که بالاتر از نرخ یوروی بازار است.

بانک مرکزی در روز دوشنبه گفته است 500 هزار سکه طلای ربع بهار آزادی در بورس کالا از روز شنبه 24 دی به مدت سه روز کاری عرضه می‌شود و خریداران 5 روز کاری بعد از خرید برای دریافت فیزیکی سکه‌ها باید به خزانه بانک‌های عامل مراجعه کنند. این خبر می‌تواند سیگنال کاهش به بازار باشد، البته معامله‌گران می‌گویند این سیاست فقط برای کاهش التهاب بازار نیست و سود بانک مرکزی در فروش ربع سکه زیاد است. آن‌ها معتقدند که ارزش ذاتی ربع سکه با دلار و اونس طلای جهانی نزدیک به 4 میلیون و 500 هزار تومان برآورد می‌شود ولی قیمت آن در بازار بالای 8 میلیون است. بنابراین این سیاست علاوه بر اثر ضدالتهابی، منفعت اقتصادی هم دارد.

نکته بازار، درخواست پاپ فرانسیس برای احیای دوباره برجام بود. معامله‌گران این خبر را دست به دست می‌کردند و امیدوار بودند درخواست پدر مقدس از سمت دو طرف جدی گرفته شود.