بازار ارز این روزها محل مقابله بانک مرکزی با ریسک‌های سیاسی است. در شرایطی که دلار در اولین روز هفته به محدوده قیمتی ورود محمدرضا فرزین به بانک مرکزی برگشت ولی رییس بانک مرکزی در برابر دلار آرام نماند و به مقابله با ریسک های بازار و مشکلات موجود پرداخت.‌

یکی از اقداماتی که در بازار ارز انجام شد کاهش تعداد نرخ‌های موجود برای قیمت دلار توسط بازارساز بود‌‌. بازارساز قیمت دلار توافقی را از سایت بازار متشکل حذف کرد و تنها یک قیمت برای دلار در این سایت درج شد. رییس بانک مرکزی پیشتر در توضیح اقدامات آتی بانک مرکزی به کاهش تعداد قیمت ها برای دلار اشاره کرده بود که به نظر می رسد این اقدام در راستای عمل به وعده های داده شده بود.

اقتصاددانان به این دلیل مخالف چندنرخی بودن دلار هستند؛ چون تفاوت قیمت ها رانت ایجاد می کند و همین مسئله باعث افزایش تقاضای سفته بازی در بازار ارز می شود. بانک مرکزی پس از تک نرخی کردن دلار در بازار متشکل، قیمت دلار در بازار متشکل را در نزدیکی دلار آزاد قرار داد ولی در ادامه با رشد قیمت در بازار آزاد، قیمت دلار متشکل را افزایش نداد و قیمت در خلاف جهت بازار کاهش پیدا کرد. همین مسئله به خاطر افزایش سهمیه به پنج هزار دلار باعث افزایش تقاضای ارز سهمیه ای شد. رییس بانک مرکزی اعلام کرده سالانه برای رفع نیازهای ارزی تا سقف پنج هزار یورو برای هر کد ملی ارز می دهد. با وجودی که کاهش تعداد نرخ ها برای دلار مورد قبول تحلیلگران بود ولی افزایش ارز سهمیه ای تا سقف پنج هزار یورو مخالفانی داشت. مخالفان این اقدام اعلام می کردند در شرایطی که کشور تحریم است و ریسک های سیاسی بر بازار ارز سایه انداخته افزایش سقف ارز سهمیه ای تقاضای دلار را افزایش می دهد و به منابع فشار می آورد صف طولانی در مقابل مراکزی که ارز سهمیه ای ارایه می کردند در این هفته گواه این موضوع است.‌ از طرفی بررسی رفتار معامله گران و خریداران نشان میدهد که افزایش سقف ارزسهمیه ای باعث شده تا سود ناشی از اختلاف نرخ بازار آزاد و سهمیه ای افزایش پیدا کند و محاسبه بازدهی ارز سهمیه ای در این هفته پای ثابت صحبت های خریداران بازار ارز بود و در کنار سایر بازارها بازدهی آن هم محاسبه می شد.

بازار ارز در دو هفته گذشته محل هجمه فشارهای همه جانبه خارجی بوده است. علاوه بر تحریم ها که چاشنی خط های خبری این روزها درباره ایران است. فشارهای سیاسی و اقتصادی که به رهبری ایالت متحده در این دو هفته بر ایران تحمیل شده مسیرهای منتهی به بازار ارز و اقتصاد را تحت فشار قرار داده و مانع از کاهشی شدن بازار ارز در اثر اقدامات رییس بانک مرکزی شده است.

در هفته ای که گذشت فقط ربع سکه بازدهی منفی داشت و حباب بالای آن در کنار عرضه در بانک مرکزی نه تنها فرصت پیش روی به آن را نداد بلکه قیمت برای ربع سکه کاهشی شد و بازدهی منفی ۳.۸ درصدی را ثبت کرد .

دلار آزاد ولی در این هفته بالاتر از زمانی که فرزین به بانک مرکزی وارد شد معامله شد. اسکناس آمریکایی تحت تأثیر فشارهای سیاسی و اجماع به وجود آمده توسط آمریکا علیه ایران در این هفته بازدهی ۳.۲ درصدی داشت و سکه امامی هم با رشد ۴.۶ درصدی بیشترین بازدهی را در بازار ارز و طلا کسب کرد.

گفته می‌شود تعدادی از معامله گران ربع سکه به خاطر حباب بالای ربع سکه و عرضه آن توسط بازارساز به بازار طلای آب شده کوچ‌کرده اند. به همین دلیل طلای آب شده در برابر ربع سکه که بازدهی منفی داشت رشد ۳.۴ درصدی را ثبت کرد.