به گزارش اکوایران، چندی پیش در گزارشی به مصاحبه بلومبرگ با رابرت مالی نماینده آمریکا در امور ایران درباره افزایش فشار آمریکا بر چین برای کاهش خرید نفت ایران اشاره شد، که در کنار سایر اخبار منفی در آن زمان به عنوان سیگنال منفی تلقی می‌شد، ولی سفر ابراهیم رییسی به چین هم پس از آن مصاحبه، واکنش بلومبرگ را به دنبال داشت، زیرا با وجود افزایش فشار آمریکا بر چین برای خرید نفت ایران، رییس‌جمهور شی جین پینگ اعلام کرده فارغ از مسایل بین‌المللی، در کنار ایران به عنوان شریک قدیمی خواهد ماند.

در سال ۲۰۲۲، میزان فروش نفت ایران افزایش پیدا کرد، که همین مسئله واکنش آمریکا در برابر چین، برای افزایش فشار بر ایران را به دنبال داشت. چین بزرگترین خریدار نفت ایران است. پس از آنکه برجام به حالت تعلیق درآمده و با افزایش تحریم ها امیدها نسبت به حصول توافق کمتر شده است سفر ابراهیم رییسی به همراه تیم اقتصادی دولت به چین، در این شرایط می تواند نشان دهنده احتمال اجرای پلن بی برای بازار ارز باشد. هرچند در بازار شایعه شده که سفر رییسی به چین احتمالا برای باز شدن کانال یوان است ولی در صورتی که همانطور که گفته می شود صادرات ایران به چین و تجارت میان دو کشور افزایش پیدا کند و چین سرمایه گذاری در ایران را پس از پسرفتی که در چند ماه قبل داشته افزایش دهد، احتمالا ایران همزمان با ناامیدی از اجرای برجام به سراغ پلن بی رفته است.‌‌ اگرچه با ادامه تحریم ها،تعلیق مذاکرات هسته‌ای و ممنوعیت ایران از معاملات با دلار قیمت دلار آمریکا مانند آنچه که در گذشته وجود داشته در ایران صعودی خواهد بود ولی افزایش تجارت با چین که بزرگترین خریدار نفتی، از برترین سرمایه گذاران خارجی و دومین مبدا وارداتی ایران است می تواند بر میزان  تقاضای دلار در ایران اثر بگذارد و از مقدار تقاضا برای دلار کم کند‌.

در صورتی که تجارت با چین از کانال یوان افزایش پیدا کند و معاملات گسترده دو‌کشور از طریق یوان بهبود پیدا کند، از آنجا که چین، یکی از مهم ترین مبادی تامین کالا برای ایران هم هست امکان تامین بیشتر کالا بدون تکیه بر دلار برای ایران افزایش پیدا خواهد کرد. نمونه چنین رویکردی در سال ۲۰۲۲ با اراده روسیه اتفاق افتاده است. روسیه با افزایش معاملات با یوان وابستگی خود به دلار را تا حد زیادی کاهش داده است، معاملات با ارز یوان در روسیه از معامله با یورو سبقت گرفته و در حال رقابت با معاملات با دلار است، این کشور سهم بالایی از واردات خود را از چین تامین می کند و با تمرکز بر تجارت با درهم و یوان توانسته از اتکا بر دلار بکاهد.

حال اگر ایران هم بتواند پیشرفت جدی تری در معاملات با یوان داشته باشد اگرچه در صورت ادامه تحریم های سخت بر معاملات دلار، روند صعودی دلار متوقف نخواهد شد ولی واگذاری بخشی بیشتری از تجارت به یوان، از تقاضای تجاری بر منابع دلاری می کاهد و به همین دلیل با تعدیل تقاضای دلار و کاهش فشار بر آن، از شتاب صعودی دلار کاسته خواهد شد و همین رویکرد می تواند با حفظ منابع دلار و ایجاد یک منبع جدید، از گرفتار شدن ایران در دام ابرتورم جلوگیری کند.  چرا که افزایش نقدینگی توسط بازارساز، افزایش سهم پول از نقدینگی و افزایش فشارهای تحریمی بر منابع دلاری، می تواند با برهم زدن توازن پول و و منابع دلاری مشکلات تورمی را تشدید کند.

در شرایطی که تصور می شد دولت در بودجه سال بعد  از فشار وام های تکلیفی کم کرده است. روز قبل، افزایش سقف وام ازدواج تا  ۲۰۰ میلیون تومان تصویب شد که همین مسئله با افزایش فشار بر بانک ها می تواند برای نقدینگی و تورم نگران کننده باشد. زیرا وام ها به سپرده تبدیل شده و بر نقدینگی اضافه می کنند که افزایش نقدینگی بر تورم فشار وارد کرده و از این رهگذر در چنین شرایطی بر بازار ارز اثر می گذارد زیرا با سیگنال های افزایشی در بازار افزایشی، سیل نقدینگی می تواند برای بازار ارز تبعات مخربی داشته باشد.

سکه به پیشواز رفته است

سکه امامی سودای توقف ندارد و مانند درهم بی محابا می تازد،  دلار تهران توسط بازارساز ببشتر از سایر بازارها تحت کنترل است. ولی روند صعودی سکه امامی، درهم امارات و دلار هرات نشان میدهد که سایر بازارها از فشار کاهشی بر بازار فرار می کنند و راه نقدینگی از هر طرفی که سد شود با نفوذ به بازار دیگر راه خودش را پیدا می کند. فشار بر بازارهای مرزی افزایش پیدا کرده و نگرانی از صدور قطعنامه جدید علیه ایران در  جلسه اسفندماه شورای حکام بر تب و تاب افزایشی بازارهای موازی افزوده است. به نظر می رسد برخی از معامله گران به پیشواز جلسه شورای حکام در ماه اسفند رفته اند.

اصلاح ادامه‌دار بازار سرمایه

اصلاح بازار سرمایه ادامه دارد و سرمایه سهامداران از بازار سرمایه در حال ورود به بازارهای موازی مانند ارز و طلا است. این مسئله را رشد قیمت سکه و ارز و گواه معامله گران بازار ارز تایید می کند. اگرچه پیشتر دیدبان  درباره این مسئله هشدار داده بود ولی آنچه که مشخص است بلاتکلیفی بودجه ای و فشار بر درآمد شرکت های سرمایه ای راه را برای ورود سرمایه بسته است. چشم انداز سودآوری بازارهای با تکالیف بودجه ای مبهم است و به همین دلیل سرمایه تا مشخص شدن وضعیت موجود به سایر بازارها پناه می‌برد.