به گزارش اکوایران، در روزهای پایانی دی‌ماه، محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی، در جلسه‌ای با اعضای کمیسیون تلفیق بودجه مجلس اعلام کرد که تورم دو بال دارد، یک بال آن بودجه و سیاست‌های بودجه ‌است که در اختیار و مجلس است و یک بال دیگر آن سیاست‌های پولی بانک مرکزی است.

سیاست‌های مالی بودجه برای کنترل تورم مهم است. دولت‌های درگیر تورم با اعمال سیاست‌های بودجه‌ای انقباضی سعی می‌کنند باعث کاهش تورم شوند، ولی دو بال تورمی کشور در جهت افزایش تورم در حرکت هستند. نقدینگی رشد قابل توجهی را ثبت کرده و تزریق نقدینگی توسط بانک مرکزی به بانک‌ها افزایش بی‌سابقه‌ای را نشان می‌دهد. در کنار آن نه تنها از سقف بودجه‌ای انبساطی کشور کم نشد، بلکه جعفر قادری - عضو کمیسیون برنامه و بودجه کشور - اعلام کرد که احتمالا ۹۰ همت هم به سقف بودجه اضافه شود.

وام‌های تکلیفی مانند ازدواج برای سال بعد افزایش سقف را تجربه خواهند کرد که در کنار جدی شدن ساخت مسکن توسط دولت، نگرانی‌ها از رشد نقدینگی و کاهش ارزش پول ملی را تشدید می‌کند. برخی از اقتصاددانان پروژه ساخت مسکن مهر را یکی از دلایل اصلی جهش قیمت ارز در سال ۹۱ می‌دانند که در کنار رشد تسهیلات تکلیفی و سقف بودجه، نگرانی‌های تورمی را تشدید می‌کند و نشان می‌دهد که سیاست بودجه‌ای و سیاست پولی در جهت کاهشی کردن تورم حرکت نمی‌کنند.

پس از خبر احتمال آزادی پول‌های بلوکه‌شده، سفر پادشاه عمان به ایران و تبادل پیام با قطر، معامله‌گران کاهشی ترغیب شدند؛ ولی احتمال پیوستن عراق به شبکه سوئیفت، سخنان وزیر خارجه اسرائیل و وزیر خارجه آمریکا،‌ معامله‌گران افزایشی را به میدان آورد که در کنار رفتاری که دلار سلیمانیه در روز قبل داشت به نظر می‌رسد بازار در محدوده فعلی کمی گیج شده است.

دومین تلاش ناموفق سکه

تقویت شاخص دلار در روز قبل باعث کاهش ارزش اونس شد. تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که اونس طلا با توجه به صورتجلسه فدرال رزرو روند کاهشی به خود بگیرد. پیش‌بینی‌ها از تشدید سیاست‌های انقباضی توسط بانک مرکزی آمریکا شرایط را سخت‌تر کرده زیرا پیش‌بینی می‌شود فدرال رزرو برای ماه مارس نرخ بهره را نیم درصد بالا ببرد تا شانس بازگشت تورم به سطح دو درصدی تقویت شود.

سکه در روز قبل سقف جدیدی نساخت و برای دومین بار به سقف ۳۰ میلیون تومانی حمله کرد که نتوانست برای پایان روز آن را بشکند و پایین تر از مرز ۳۰ میلیون تومانی متوقف شد. بازار هنوز از توقف روند صعودی دلار مطمئن نشده به همین خاطر سکه در روز قبل پشت مرز روانی متوقف شد.

نگرانی خروج سرمایه از بورس برای دلار

پس از بازگشت با شکوهی که بازار سهام در دو روز متوالی ثبت کرد و بازار سرمایه مورد توجه سرمایه ها قرار گرفت. روز قبل بازار سهام عقب‌نشینی کرد و مثبت فراگیر آن به پایان رسید. معامله گران حقیقی دوباره از بازار سرمایه خارج شدند و خروج پول های حقیقی از بازار سرمایه بار دیگر نگرانی ها را برای بازار ارز تشدید کرد.

هرچند آینده بازار سرمایه نسبت به سایر بازارها ‌بسیار خوب پیش بینی می‌شود، زیرا به نظر تحلیلگران از تورم بسیار عقب مانده است، ولی به نظر می‌رسد بازار احتمالا در حال تلاش برای تشکیل یک سفر بالاتر است.