اکوایران: قیمت دلار در همه بازارها نزولی شد. علاوه بر دلار، درهم، سکه و آبشده همدر روز یکشنبه افت قیمت داشتند. اکثر معامله‌گران معتقد بودند بیانیه مشترک آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و جمهوری اسلامی در کنار مواضع نرم رافائل گروسی هنگام ورود به وین، فضای انتظاری بازار را مثبت کرد. قبل از سفر گروسی معامله‌گران تاکید داشتند باید حرف‌هایی که او بعد خروج از ایران می‌زند مبنای پوزیشن معاملاتی قرار بگیرد. گروسی در هنگام ورود به وین موضع منفی نگرفت و حتی دیدار با مسئولان جمهوری اسلامی را مهم خواند. همین موضع موجب شد هرات نزولی شود و یک کانال از دست دهد. در تهران هم بازار نزولی شروع کرد، سلیمانیه هم که از قبل تکلیفش معلوم بود و بدون اخبار مثبت، منفی حرکت می‌کرد.

واکنش بهروز کمالوندی به برخی شایعه‌ها درباره توافق ایران و آژانس روند قیمت دلار را برعکس کرد. یک‌سری‌ها تصور کردند قیمت‌ به سمت بالا می‌رود و دست به خرید زدند. قیمت تا محدوده ۵۴ هزار بالا رفت اما برگشت تندتری داشت، به طوری که در هرات علاوه بر اینکه دو کانال نزول کرد عدد مهم ۵۲ هزار و ۳۰۰ تومان هم از دست رفت. دلار تهران هم با ۳۰۰۰ تومان کاهش در حوالی سطح ۵۱ هزار بسته شد تا در ۷ روز کاری گذشته، ده هزار تومان کاهش داشته باشد.

این اتفاق که در بازار افتاد معامله‌گران متوجه شدند برگشت روز یکشنبه دلار هیچ ربطی به تکذیبیه کمالوندی نداشته، بلکه یک پولبک بوده است اما یک‌سری‌ها زرنگی کردند و این پولبک را به جای تغییر روند جا زدند.

پیشکسوتان بازار سه عامل برای کاهش قیمت عنوان می‌کنند: عامل اول، وقتی دلار به کف مهم ۵۲ هزار رسید دبیر کل کانون صرافان گفت ریزش تا ۴۵ هزار ادامه دارد. موضع این مقام صنفی علامتی به نفع جناح کاهشی دلار شد. دومی، شروع تزریق هلدینگ خلیج فارس به بازار ارز بود که معامله‌گران از آن به عنوان ورود ابربنگاه یاد می‌کردند.

عامل سوم هم پولی بود که در پیش‌فروش خودروهای وارداتی جمع کردند. در بازار گفته می‌شد ۶۰ هزار میلیارد تومان برای فروش خودروهای خارجی جمع شده است. فروش ۵۰۰ هزار دستگاه داخلی هم به بازار سیگنال نبود تومان داد، چون معامله‌گران مدعی بودند وقتی برای خودروهای وارداتی این اندازه پول جمع شده است برای داخلی هم سطح استقبال می‌تواند بالا باشد در نتیجه پول‌ها از بازار ارز به خودرو برود و سطح تقاضا را پایین بیارورد.

در روز یکشنبه یک فرمولی هم برای محاسبه کف بین معامله‌گران دست به دست می‌شد. آن‌ها می‌گفتند بر اساس محاسبات تکنیکال دلار ۶۰ هزار تومانی در حدود ۳۸ درصد از افزایشی که داشته را باید پس بدهد. براساس این محاسبه کف قیمت ۴۷ هزار تومان درمی‌آمد. به گفته آن‌ها اگر این کف بشکند سرعت ریزش تندتر می‌شود و اگر حمایت شود آن موقع بسته به متغیرهای انتظاری و بنیادی جریان بازار شکل می‌گیرد.