به گزارش اکوایران، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی، در پاسخ به سفر شیخ طحنون بن زاید آل نهیان مشاور امنیت ملی امارات متحده امروز همراه با هیئت همراه به امارات سفر می کند. در این سفر مقامات بلندپایه اقتصادی، بانکی و نظامی او را همراهی می‌کنند.

علاوه بر این خبر، خبرنگار اسراییلی توییت زده که ایران از طریق پکن با کشورهای عربی کانال مالی اختصاصی ایجاد کرده است. در صورتی که ایران با کشورهای عربی کانال مالی برقرار کند واحد پولی که این رابطه را برقرار می کند مهم است. در صورت برقراری این کانال مالی یوان چین و درهم امارات اصلی ترین واحد‌های پولی هستند که می توانند در این کانال معامله شوند. اهمیت سفر شمخانی به امارات از چند منظر مورد توجه قرار می گیرد. در ابتدای هفته جاری مجیدرضا حریری رییس اتاق ایران و چین در توییتر اعلام کرده بود که مردم دلارهایشان را بفروشند زیرا درهم امارات در بازار افزایش پیدا خواهد کرد. هرچند این وعده در روز یکشنبه محقق نشد ولی در صورتی که سفر دبیر شورای عالی امنیت ملی وعده رییس اتاق ایران و چین را محقق کند بر قیمت دلار اثر خواهد گذاشت و اسکناس آمریکایی را نزولی می کند.

چرا درهم امارات برای بازار ارز مهم است؟

رابطه درهم امارات و دلار همواره مقدار ثابت و بدون تغییر است. امارات یک هاب منطقه ای و مرکزی ری اکسپورت کالاهاست. یعنی تعداد زیادی از کشورها از سراسر جهان کالاهای خود را به امارات صادر می کنند و از آن جا دوباره کالاها به سایر نقاط جهان صادر می شود. به همین دلیل در صورتی که دسترسی به درهم به مقدار کافی باشد بخش قابل توجه تقاضا که برای واردات کالاها با استفاده از درهم است تامین می شود. قیمت دلاری درهم که از ضرب نسبت برابری درهم به دلار به دست می آید سال های سال است که تعیین کننده جهت قیمت دلارتهران است. دسترسی به بازار کالاهای کشورهای مختلف از طریق امارات و نسبت ثابت برابری درهم به دلار، امارات را به یکی از مقاصد اصلی تجاری در بسیاری از کشورها تبدیل کرده است ، از طرفی امارات مدت ها به عنوان مبدا اول واردات کالای ایران بوده و مهم ترین نرخ بازار ارز است که جهت حرکت قیمت دلار را مشخص می کند زیرا نماینده تقاضای بنیادی و واردات کالاست‌ حال اگر کانال مبادلات و تجارت ایران از طریق درهم تسهیل شود و صادرات و واردات کالا از طریق درهم بهبود پیدا کند به دلیل موقعیت تجاری امارات، بخش قابل توجهی از نیاز وارداتی کشور پاسخ داده میشود و با پاسخگویی نیازهای وارداتی کشور، تقاضا برای ارز و دلار تعدیل می شود که افزایش قیمت دلار را تا حدود زیادی خنثی میکند. به عنوان مثال روسیه به عنوان کشوری که بیشترین تحریم ها علیه این کشور اعمال شده روابط مالی خود را با امارات افزایش داده و هر دو کشور از این روابط تجاری سود می برند. امارات یکی از مقاصد پول های روسی از ترس تحریم هاست زیرا امارات اطلاعات مالی سرمایه گذاری های بزرگ را فاش نمی کند‌. هند پول نفت خود را به درهم به روسیه پرداخت می کند و بخشی از نیازهای وارداتی روس ها علی الخصوص کالای شرکت های خارجی شده از روسیه از امارات تامین می شود. روسیه و امارات به دنبال گسترش روابط تجاری هستند که مطمئنا به روسیه برای مقابله با تحریم ها و کنترل نرخ ارز کمک می کند. با توجه به تجربه موفق روسیه و اهمیت درهم در قیمت دلار تهران در صورتی که توافق ایران و عربستان زمینه ای را فراهم کند که میزان عرضه درهم امارات در بازار تهران افزایش یابد قیمت دلار تهران تعدیل خواهد شد و اگر کانال مالی که گمان می رود وجود داشته باشد با درهم امارات برقرار شود تاثیری بر بازار ارز خواهد گذاشت که اثر آن به مراتب بیشتر از خبر توافق ایران و عربستان خواهد بود‌.

دست خریداران سکه در پوست گردو می ماند؟

قیمت سکه و ربع سکه در سایه افزایش تقاضای پایان سال افزایش پیدا کرده و حباب سکه امامی به محدوده های رکورد خود نزدیک می شود. تتر و دلار هرات مانند سکه روند صعودی تری به خود گرفته اند. ودرهم بهمراه دلار تهران و سلیمانیه عقب از آن ها حرکت می‌کنند.

 اونس طلا با دلار تهران جرات خریداران را برای ورود به بازار ارز بیشتر کرده است. ولی با توجه به آنکه فضای سیاسی خبری منفی تعدیل شده این افزایش حباب می تواند دست خریداران را در پوست گردو بگذارد و اگر خبرهای مثبتی مخابره شود خریداران تازه وارد سکه را دچار زیان بیشتری کند‌.

حال خوش سهامداران

حال معامله گران در بازار سهام بهتر است زیرا با آرام تر شدن فضای سیاسی و جا ماندن از سایر بازارها، بازار سهام آینده روشن تری برای بهار امسال دارد و سهامداران امید دارند که شاخص کل بتواند بعد از سه سال مقاومت تاریخی بلندمدت خود را بشکند. نقشه بازار بورس روز قبل غالبا سبز پوش بود و ارزش معاملات خرد همراه با شاخص کل روند صعودی به خود گرفته بود. به همین دلیل با توجه به کاهش ریسک ها انتظار می رود وضعیت معاملات بازار سهام با آغاز سال ۱۴۰۲ بهتر شود و کام سهامداران را بعد از مدت ها شیرین کند.