بازار ارز در اولین هفته کاری سال ۱۴۰۲ در دوراهی دیپلماسی شرقی و فشار غربی گرفتار شده است. هر چند دلار و سکه در هفته پایانی اسفند با افزایش تقاضای شب عید بالا رفت ولی در آغاز سال جدید موانعی برای مرز شکنی و پیشروی دلار وجود دارد؛ طبق مصاحبه سیداحسان خاندوزی وزیر اقتصاد با خبرگزاری فایننشال تایمز میزان فروش نفت رکورد جدیدی را ثبت کرده است که منابع ارزی را افزایش می دهد، بازارساز در پایان سال قبل نود همت از نقدینگی را که سهم بزرگی از رشد پایه پولی سال گذشته بود در بانک ها برای فروش خودرو مسدود کرده است که قدرت جریان نقدینگی را کاهش می دهد. بورس تهران نیز پایان اسفند را سبزپوش و با افزایش تقاضا به پایان رساند که با افزایش ورود پول به بازار سهام انتظار می رود که ورود نقدینگی به بازار ارز و سکه تعدیل شود و کار را در هفته دوم فروردین طبق روال گذشته که تقریبا بازار ارز و سکه نیز نیمه تعطیل است برای سقف شکنی سخت کند و نای صعودی بازار را بگیرد ‌‌. در چنین شرایطی در کنار سیگنال های مثبت از دیپلماسی که اخبار آن از شرق برای اولین بار به گوش رسید فشارهای غربی نیز می تواند دستمایه معامله گران افزایشی برای بالا بردن قیمت دلار شود. آمریکا به اروپا برای تروریستی خواندن سپاه فشار وارد می کند و در سوریه به بهانه درگیری با نیروهای نیابتی ایران بیانیه صادر میکند اتفاقاتی که در کنار دیپلماسی شرقی می تواند بازار ارز را دوراهی دیپلماسی شرقی و فشار غربی قرار دهد.

 دلیل افزایش قیمت تتر چیست؟

 قیمت درهم که لیدر اصلی بازار ارز است امروز در بازار ارز اعلام قیمت نمی شود ولی با شروع قیمت دهی درم در این هفته، اگر بیانیه بانک مرکزی اثرش را بر قیمت آزاد درهم بگذارد کار برای معامله گران افزایشی سخت می شود. این روزها قیمت تتر(جایگزین دلار در میان رمزارزها) رشد زیادی داشته که بخشی از آن به خاطر افزایش استقبال از معاملات رمز ارزها با شروع ورشکستگی بانک های جهانی است. معامله گران رمز ارزها باید به جای دلار تتر خریداری کنند و به معامله رمزارزها بپردازند که بازدهی بیش از چهل درصدی بیت کوین در کمتر از یک ماه توجه معامله گران را جلب کرده است. به همین خاطر یکی از دلایل شتاب تند تتر در افزایش قیمت استقبال از معاملات رمز ارزها است. حباب سکه و ربع سکه نیز در روزهای پایانی سال در محدوده های ناپایداری قرار گرفته بود که انتظار می رود با آغاز سال جدید میزان حباب سکه و ربع سکه تعدیل شود.

انتظارات مثبت بازار سهام

سهامداران در فصل ابتدایی سال به خاطر افزایش ورود پول و انتظارات مثبت از مجامع وضع بهتری دارند. تورم و رشد قیمت دلار ارزش دارایی های شرکت ها را افزایش داده است. با بالا رفتن تورم و رشد قیمت محصولات درآمد شرکت ها هم بهبود می یابد به همین دلیل انتظار می رود بازار سهام بهار سبزی پیش رو داشته باشد.