به گزارش اکوایران، بازار ارز در هفته اول اسفند با تکیه بر ریسک‌های سیاسی در کانال ۶۰ هزار تومانی پیشروی کرد ولی در ادامه نتوانست در محدوده فوق پیشروی کند و با کاهش قیمتی شدید وارد فاز اصلاحی شد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد نوسانات قیمتی دلار و سکه در یک سال گذشته بیشتر تحت تأثیر شوک‌های سیاسی بوده و نگرانی‌ها از عدم موفقیت دیپلماسی کشور دلار را به سمت مقاومت‌های بالاتر هدایت کرده است.

از هفته دوم اسفند ورق اخبار سیاسی در بازار ارز برگشته است و با پررنگ‌تر شدن اخبار مثبت در عرصه دیپلماسی قیمت ارز وارد فاز اصلاحی شده است.

در ادامه کاهش تنش‌ها با عربستان که با پا در میانی چین اتفاق افتاده است، قیمت دلار نای صعودی ندارد و در ابتدای کانال 50 هزار تومانی نوسان می‌کند. عربستان به عنوان برادر بزرگتر کشورهای عرب شناخته می‌شود که کشورهای عربی حوزه خلیج فارس برای بسیاری از اقدامات خود نیم‌نگاهی هم به نظر عربستان دارند، هیأت ایران وارد عربستان شده و سفارت‌های دو‌کشور تا برگزاری حج تمتع بازگشایی می‌شود. چنین اتفاقی که مطمئنا بر روابط ایران و کشورهای عربی اثرات مثبتی دارد، با کاهش ریسک‌های منطقه‌ای قیمت دلار را رام کرده است. قیمت درهم امارات مهم‌ترین نرخ ارز در تعیین قیمت دلار است، زیرا بیشترین مقدار واردات ایران از دوبی و با کمک درهم امارات انجام می‌شود. با بهبود روابط ایران و کشورهای عربی و سفر علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی به امارات،‌ قیمت درهم نیز از تب و تا افتاده و سیگنال صعودی درهم به دلار متوقف شده است.

محمدرضا فرزین رئیس بانک مرکزی در این هفته در گفت‌وگوی ویژه خبری اعلام کرد که اقدامات زیادی برای دلاریزه کردن اقتصاد انجام شده ولی با این وجود اهمیت قیمت دلار در جهان برای قیمت‌گذاری و جایگاه بین‌المللی دلار، اسکناس آمریکایی را همچنان مبنای تعیین قیمت ارز در ایران قرار داده است.

آنطور که به نظر می‌رسد بهبود روابط با عربستان آخرین گام‌های ایران در جهت بهبود دیپلماسی نیست و از صحبت‌های رئیس بانک مرکزی می‌توان متوجه شد که مسیر دیپلماسی برای بازار ارز به پایان نرسیده است. رئیس بانک مرکزی اعلام کرد که در جهت ادامه مسیر دلاریزه کردن اقتصاد ایران، رایزنی‌ها برای تقویت رابطه‌های پولی با سایر کشورها ادامه دارد تا مصرف دلار به حداقل برسد. بر اساس صحبت‌های رئیس کل بانک مرکزی تقویت پیمان‌های پولی ایران با چین، هند و روسیه از اولویت‌های مورد توجه بانک مرکزی است و قرار است «الویرا نابیولینا» رئیس بانک مرکزی روسیه که کلیدی‌ترین نقش را در سیستم پولی روسیه دارد، به ایران سفر کند‌؛ سفری که اگر انجام شود و با کشورهایی مانند چین و هند هم ادامه پیدا کند نشان می‌دهد که بهبود روابط با عربستان پایان مسیر بهبود دیپلماسی در بازار ارز نیست.

سیگنال اونس طلا به سکه امامی

با فروکش کردن نوسانات قیمتی دلار، اونس طلا در تعیین قیمت سکه اهمیت پیدا کرده و عامل نوسانات قیمت شده است. روز قبل گزارش تورم آمریکا منتشر شد و تورم ایالات متحده کمتر از پیش‌بینی‌ها بود. همین مسأله نگرانی‌ها از افزایش بیشتر نرخ بهره در جلسه آتی فدرال رزرو را تعدیل کرد و معامله‌گران پیش‌بینی می‌کنند فدرال رزرو در جلسه آتی خود نرخ بهره را ۲۵ صدم درصد افزایش دهد.

اونس طلا با این خبر دوباره به بالای دو هزار دلار برگشت. بررسی نوسانات قیمتی سکه نشان می‌دهد در این مدت هرگاه اونس طلا به بالای محدوده دو هزار دلاری نفوذ کرده، قیمت سکه امامی نوسان مثبتی را ثبت کرده است که در صورتی که دلار افت زیادی نداشته باشد می‌توان برای امروز هم یک نوسان مثبت قیمتی در بازار سکه متصور شد.

شرط بهبود بازار سرمایه

بازار سرمایه در روز سه‌شنبه منفی شروع به کار کرد ولی تا پایان ساعت معاملات متعادل شد و تعداد نمادهای مثبت افزایش یافت. گروه بانکی که اخیرا رشد مناسبی را ثبت کرده با شدت بیشتری اصلاح می‌کند و سهام‌های کوچک وضعیت بهتری دارند. اگر روند بهبودی معاملات در هفته بعد ادامه پیدا کند می‌توان به بازگشت رو به بالای شاخص کل امید داشت.