به گزارش اکوایران، طوفان تنش ها با غرب بازار ارز را تهدید نمی‌کند ولی روابط ایران و عربستان و شرق روی‌ دور بهبودی قرار دارد. چین به عنوان میانجی میان دو رقیب منطقه ای موفق عمل کرده است بر اساس گزارش بلومبرگ، میانجی گیری چین میان ایران و عربستان، نشان می دهد که روابط دوستی عربستان و آمریکا دیگر مانند گذشته نیست و افزایش قدرت کشورهایی که روابط بهتری با ایران دارند در منطقه سطح ریسک ها و نگرانی ها را در بازار ارز کاهش می دهد.

افول نفوذ آمریکا در منطقه؟

پس از کاهش عرضه نفت که توسط اوپک پلاس در دوم آوریل اعلام شد خبرگزاری بلومبرگ اینگونه تحلیل می کند که دیگر غرب و آمریکا قدرت لازم را در تعیین قیمت مهم ترین کالای کنونی جهان در کارتل نفتی ندارند و قدرت آمریکا در عربستان و منطقه تغییر کرده است. در دهه ۱۹۴۰ ریاست جمهوری آمریکا و پادشاهی عربستان قراردادی را امضا کردند که در آن آمریکا در ازای تأمین امنیت عربستان به نفت این کشور دسترسی خواهد داشت ولی اتفاقی که در افغانستان و پیش از آن در عراق افتاد موجب تغییر سیاست سعودی ها شد و پادشاهی عربستان که زمانی ایران را سر مار می خواند و در زمان اوباما خواستار قطع سر مار توسط ایالات متحده شده بود اکنون روابط دیپلماتیک خود را با ایران احیا می کند تا عربستان بتواند در آرامش بیشتری به اهداف اقتصادی که برای خودش تعیین کرده برسد.

اهداف اقتصادی که عربستان برای سال ۲۰۳۰ برای خودش تعیین کرده و تامین هزینه‌های ماشین جنگی پوتین نیازمند نفت صد دلاری است و تحلیلگران پیش بینی می کنند میانگین قیمت نفت در سال آینده ۸۵ تا ۹۰ دلار باشد و در صورتی که اوپک پلاس یکبار دیگر عرضه نفت را کاهش دهد تحلیلگران پیش بینی می کنند قیمت نفت به ۱۲۰ دلار در هر بشکه برسد. چشم انداز افزایشی نفت آن هم در شرایطی که حجم فروش نفت ایران به چین افزایش پیدا کرده است منابع کشور را افزایش می‌دهد و نگرانی ها از چشم انداز افزایشی نرخ دلار را در برهه کنونی تعدیل می کند.

در سایه نبود تهدید جدی از جانب غرب در بازار ارز، چشم انداز مثبت از رشد قیمت نفت، ثبات قیمت درهم و بهبود روابط با عربستان و شرق قیمت دلار در هفته گذشته رنج شد و دارندگان دلار، ربع سکه و طلای آب شده سود و زیانی را ثبت نکردند. معامله گران سکه امامی که این روزها به نوسانات اونس طلا دلخوش ترند با افزایش اونس به بالای کانال ۲۰۰۰ دلاری در پایان هفته قیمت ها را افزایش دادند و سکه امامی بازدهی دو درصدی را ثبت کرد تا تنها عضو بازار ارز و طلا باشد که در این هفته بازدهی کسب کرد.