به گزارش اکوایران، ارزش پول روسیه به کمترین میزان خود در یک سال گذشته رسیده است. پس از جنگ روسیه و اوکراین ارزش پولی روسیه سقوط کرد ولی در ادامه اقدامات دولت این کشور در هماهنگی با الویرا نابیولینا - رییس بانک مرکزی روسیه - مانع از ادامه سقوط روبل شد و ارزش آن در برابر دلار تقویت شد.

در شرایطی که در جهان همه‌چیز با دلار قیمت‌گذاری می‌شود، روسیه از مبادلات دلاری محروم است. پس از حمله روسیه به اوکراین، اتحادیه اروپا و آمریکا برای محدود کردن منابع روسیه برای استفاده در جنگ تحریم‌های گوناگونی علیه روسیه وضع کردند. بخش قابل توجهی از دارایی های روسیه در بانک‌های بین‌المللی بلوکه شد، شرکت‌های خارجی روسیه را به خاطر مسائل تحریم تخلیه کردند و روسیه برای تامین بسیاری از کالاها از تلفن همراه گرفته تا قطعات خودرو مجبور به واردات غیرمستقیم و پرهزینه‌تر از سایر کشورها شد. روسیه به رهبری پوتین در تلاش است تا نشان دهد که شرایط برای روس‌ها بعد از جنگ تغییر نکرده است. تامین کالاهای تحریمی و تلاش برای عادی جلوه دادن زندگی مردم سخت‌تر و پرهزینه‌تر است ولی تامین هزینه‌ها و پایدار نگه داشتن شرایط برای کشوری که بیشترین تعداد تحریم‌ها را تحمل می‌کند، ممکن نیست و در چنین شرایطی رییس بانک مرکزی روسیه و دولت سعی می‌کنند کاهش ارزش پولی و سایر مشکلات اقتصادی را کندتر و قابل کنترل کنند زیرا نمی‌توان مانع از بروز مشکلات در شاخص‌های اقتصادی شد، بخصوص که با گذشت زمان و رسوب تحریم شرایط نیز ممکن است سخت‌تر شود.

تحریم‌ها و خروج شرکت‌ها از روسیه هزینه‌ها و تورم داخلی این کشور را افزایش داده است و در شرایطی که روسیه نیاز دارد تا تولید داخلی و صادرات برای کنترل تراز تجاری افزایش پیدا کند تا هم خروج ارز از کشور کاهش پیدا کند و هم منابع افزایش یابد، ارزش پولی باید در جهتی حرکت کند تا هم منعکس کننده تورم و هم تشویق کننده صادرات باشد.

بر اساس گزارش بلومبرگ پوتین برای تامین سوخت ماشین جنگی خود و تامین هزینه‌های جنگ نیاز به نفت ۱۰۰ دلاری و بالاتر دارد. نفت پس از حمله روسیه به اوکراین تا ۱۲۰ دلاری افزایش یافت ولی پس از آن تا کانال ۶۰ دلاری نیز کاهش پیدا کرده است. هرچند روسیه بعد از جنگ به بزرگترین تامین کننده نفت هند و چین تبدیل شده ولی تخفیفات به خاطر تحریم ها و هزینه های بالاتر نقل و انتقالات دریایی درآمد این کشور را کاهش داده است. تحریم برای محدود کردن درآمدهای روسیه و تحت فشار دادن اقتصاد این کشور است و مطمئنا اقتصاد روسیه از جانب تحریم تحت فشار قرار گرفته است که نمی تواند مانع از کاهش ارزش روبل به خاطر برقراری تعادل در اقتصاد شود ولی آنچه که برای بررسی میزان موفقیت روسیه اهمیت دارد آنست که آیا روسیه گرفتار شوک های ارزی و شوک های ناگهانی اقتصادی می شود و یا پارامترهای اقتصادی به آرامی در جهت برقراری تعادل تعدیل می شوند؟

رفتار سکه نوسانی است

روز قبل سکه امامی همانطور که پیش بینی می شد به خاطر کاهش ارزش اونس تعدیل شد ولی بررسی رفتار سکه امامی نشان میدهد که که این روزها در یک کانال ساید قیمتی گرفتار نوسان شده و با نزدیک شدن به ابتدای کانال رشد می کند، به همین خاطر باید دید سکه امامی با نزدیکی به کف محدوده نوسانی یک ماهه دوباره یک نوسان رو به بالا را تجربه میکند یا خود را از محدوده نوسانی نجات میدهد.

روند صعودی بازار سرمایه تا چه زمانی ادامه دارد؟

حال بازار سرمایه این روزها خوب است و هر روز با یک رکورد جدید سهامداران را خوشحال می‌کند. در شرایطی که بازار سرمایه پرحجم در مسیر صعودی قرار دارد پیش‌بینی کردن صحیح پایان مسیر سخت است و نمی‌توان با روندها جنگید ولی آنچه که برای بررسی بازار در این شرایط مهم تر است بررسی تابلوی بازار است تا زمانیکه تابلوی بازار شرایط مناسبی داشته باشد می‌توان به ادامه دار بودن روند صعودی دلخوش بود.