بازار ارز و سکه از هفته دوم اسفند از رونق افتاد و معامله گران از کسب بازدهی در این بازار ناامید شدند. اولین شوک را سفر رافائل گروسی رییس سازمان بین المللی انرژی اتمی به دلار داد و استارت ریزش دلار زده شد. پس از آن سفرهای علی شمخانی دبیر عالی شورای امنیت از چین تا امارات فضای بازار ارز را آرام کرد.

مقامات به کشورهایی سفر کردند که چندین سال روابطشان با ایران سرد شده بود و اختلافات مانع از روابط دیپلماتیک رسمی طی چند سال شده بود. سفرها و آشتی ها برای بازار ارز بی نتیجه نبود، ایران و عربستان بر سر میز توافق با میانجی گری چین نشستند، همین مسئله نگرانی‌ها در بازار ارز را تعدیل کرد و اثر سفر های منطقه‌ای بر بازار ارز بیشتر از سفر رافائل گروسی بازار را رام کرد.

عربستان به عنوان برادر بزرگتر کشورهای عرب شناخته شده است که کلید رابطه با کشورهای عرب را در دست دارد پس از توافقات انجام شده و سفر مقامات کشورها به یکدیگر، سایر کشورهای عرب نیز سیگنال های مثبت از علاقه به ایجاد رابطه و یا افزایش تعاملات با ایران را صادر کردند. به عنوان مثال چندین سال است که روابط دیپلماتیک مصر با ایران قطع شده است در این مدت مقامات مصری از لزوم برقراری ارتباط با ایران سخن گفتند و امارات به عنوان شاهراه اقتصادی و تجاری منطقه میزبان علی شمخانی شد‌. خبر بهبود روابط با امارات بیشترین اثر را در این مدت بر بازار ارز گذاشت. امارات از مقاصد اصلی صادرات و واردات کشور است و قیمت درهم امارات نشان دهنده تقاضای بنیادی ارز در کشور می‌باشد که پس از سفر برایان نلسون نماینده وزارت خزانه داری آمریکا به منطقه برای افزایش فشارها علیه ایران کنترل حرکت صعودی بازار ارز را در دست گرفته بود. معامله گران از دیرباز از روی قیمت درهم قیمت دلار فردایی را تعیین می‌کردند و با آرام شدن درهم در اسفندماه و فروردین بازار ارز هم آرام شد و حتی افزایش‌های ناگهانی تتر در مقاطعی هم نتوانست آرامش را از بازار ارز سلب کند.

پیش بینی بورس اولین هفته اردیبهشت 1402

آرامش برقرار شده در بازار ارز نظم و روند معمول بازار ارز و طلا که در شش ماهه گذشته دنبال می‌شد را به هم ریخت. برخلاف معمول همیشگی، بازدهی دلار از سکه امامی در فروردین ماه پیشی گرفت. هرچند بررسی قیمت‌ها در طول فروردین نشان می‌دهد که دلار روند صعودی آرامی داشته است ولی دلار با بازدهی ۶.۹ درصدی در بازه ماهانه پیشتاز کسب بازدهی در بازار ارز و طلا بوده است. به دلیل وجود حباب سی درصدی ، سکه امامی که غالبا بازدهی بیشتری از دلار کسب می کرد در این مدت از اسکناس آمریکایی در کسب بازدهی عقب ماند و رشد ۲.۵ درصدی را ثبت کرد.

توقف عرضه ربع سکه توسط بانک مرکزی برای دارندگان ربع سکه در فروردین ماه بد نشد و دارندگان ربع سکه بازدهی ۴.۲ درصدی را در اولین ماه سال ۱۴۰۲ کسب کردند.

 مشخص نبودن جهت بازار و آرامش در بازار، میزان احتیاط را در میان معامله گران طلای آب شده بیشتر برانگیخت و دارندگان طلای آب شده محتاط تر معامله کردند و با عقب‌نشینی قیمتی و تخلیه حباب طلای آب شده بازدهی طلای آب شده در فروردین منفی شد و دارندگان طلای آب شده زیان ۱.۳ درصدی را در کارنامه ماه قبل ثبت کردند.