اکوایران: دلار هرات در مرز حمایت 51 هزار و 200 تومان باز شد و تا قبل از ظهر دوشنبه بین 51 هزار و 200 تا 51 هزار و 500 تومان نوسان داشت؛ اما از ظهر به بعد یعنی در نیمه دوم، بازار صعودی شد و به مرز کانال 52 هزار تومان رسید. این حرکت هرات باعث شد تا خیلی‌ها رکب بخورند. این دسته تصور می‌کردند هرات مثل دو روز گذشته پس از تسویه روزانه در ظهر، شروع به کاهش می‌کند اما بعد از تسویه مقاومت 51 هزار و 800 تومان را شکست و بالا رفت.

در بازار ارز هرات فعلا نرخ 51 هزار و 200 تومان کف قیمت دلار در اردیبهشت است. البته درمورد کف دو نظر وجود دارد. گروه اول می‌گویند که این نرخ کف مطلق نیست و بازگشت دوشنبه، برای تخلیه اشباع فروش بوده است. این دسته معتقدند که تا نرخ بالای 52 هزار و 200 تومان تثبیت ندهد نمی‌شود گفت که این کف‌زنی کف مطلق است؛ اما یکسری‌ها می‌گویند حتی این نرخ کف مطلق سال است و امکان اینکه نرخ به این سطح برسد کم است. این گروه معتقدند که نرخ به دلیل کمبود پول در آخر ماه و ثبت‌نام خودرو جان افزایش ندارد و بعد از تمام شدن این دو موضوع، توان افزایش بیشتر خواهد شد.

در طلای آبشده هم فعلا 10 میلیون و 900 هزار تومان کف بوده و نرخ بعد از لمس این سطح بالا برگشته است. اگر 11 میلیون و 200 هزار تومان پرقدرت بشکند، میل صعود بازار زیاد می‌شود و اگر دوباره نرخ به کف برگردد و آن را از دست دهد توانایی کاهش تا 10 میلیون و 600 هزار را دارد.

طبق نگاه تکنیکال‌کاران اگر در بازار ارز تثبیت بالای 52 هزار و 200 تومان داشته باشیم روند نزولی متوقف می‌شود و اگر کف 51 هزار و 200 تومان بشکند احتمال از دست رفتن 50 هزار و 700 تومان وجود دارد. طبق این دیدگاه اگر این نرخ هم از دست برود می‌شود گفت آخرین سنگر در دامنه 50 از دست رفته و با ورود دلار به دامنه 40 هزار هیجان فشار فروش هم در بازار زیاد خواهد شد. البته از دید فنی‌ها فعلا در چارت نشانه‌های صعود دیده نشده است. در چارت دلار یک گپ در دامنه 47 و تا 50 هزار دیده می‌شود که یکسری‌ها می‌گویند نرخ می‌تواند با کاهش آن را پر کند. در مقابل این‌ها هم گروهی قرار دارد که می‌گوید دلار در دامنه 40 به ضرر بازارساز و دولت است، پس نمی‌گذارد که به آن دامنه برود.

معامله‌گران می‌گویند در روز یکشنبه کسی خریدار نبود و دوشنبه کسی فروشنده. به عقیده آن‌ها خبرها طوری طراحی شده‌اند که در کاهش نرخ و کف کسی خریدار نشود و در بالایی کسی فروشنده نباشد. یعنی خبر همراه با روند باعث می‌شود که معامله‌گران به اشتباه در کف فروشنده شوند و در صعود و مرز مقاومت، خریدار.

اما از تکنیکال و عدد و رقم که بگذریم، در بازار کم‌عمق این روزها خبر هم زیاد شده است و حتی می‌بینیم که گاه این خبرهای فیک روی نرخ تاثیرگذار است. یکی از همین خبرها، شبه‌خبر سفر سلطان فوت‌شده عمان بود که که در روز یکشنبه این اتفاق نیفتاد و معامله‌گران می‌گویند که این خبر فیک بوده است. با این نگاه یکسری‌ها برگشت نرخ دوشنبه را به این اتفاق ربط می‌دهند. البته در بازار دوشنبه این خبر بیشتر سوژه شده بود. یکسری از معامله‌گران می‌گفتند که داستان 7 میلیارد کره جنوبی بعد از نخ‌نما شدن تمام شد و داستان جدید داریم و این قسمت سفر سلطان عمان به ایران است. دیدگاه مقابل می‌گفت شوخی شوخی جدی می‌شود.

در بازار پرخبر دوشنبه دو خبر دیگر هم دست به دست می‌شد. خبر اول تکراری بود و درمورد عدم همکاری بانک‌ها و صرافی‌های عراقی با ایران است. خبر دوم هم، چنان بی‌ربط با همین خبر اول نبود. در بازار گفته می‌شد که یک نفر در حال انتقال 500 هزار دلار از عراق به ایران بوده که دستگیر شده است. این خبر هم سوژه شده بود. یکسری‌ها می‌گفتند نیم میلیون دلار چیزی نیست که بخواهد روی بازار تاثیر بگذارد. در مقابل می‌گفتند که وقتی یک دلال با 60 هزار دلار می‌تواند به نرخ نوسان بدهد، قطعا توان نیم میلیون دلار فراتر از آن خواهد بود.

درباره بازار عراق در بازار دوشنبه معامله‌گران یک چیز دیگر هم می‌گفتند؛ یکسری از آن‌ها مدعی بودند بخشی از منابع ایران در عراق به امارت منتقل و به درهم تبدیل شده است. این انتقال منابع دست بازارساز را در حواله بالا برده و از دو مسیر در دلار سقف زده است: تزریق حواله درهم از امارات، عرضه اسکناس در بازارهای نقدی مثل تهران و هرات.

نکته اول بازار نرخ سلیمانیه برای چهارشنبه بود که 52 هزار و 500 عنوان می‌شد که با نرخ دوشنبه فاصله داشت. نکته دوم هم این بود در بازار گفته می‌شد باندهای هرات بعد از کف‌زنی یکشنبه، در حال مال جمع کردن هستند.