به گزارش اکوایران، امروز پنجشنبه 4 خرداد ۱۴۰۲، در بازار ارز تهران قیمت دلار نسبت به روز قبل تقریبا ثابت ماند و این در حالی بود که برخی از معامله‌گران تا قبل از شروع معاملات نقدی امروز تصور می‌کردند که پس لرزه خبر سفر قریب‌الوقوع سلطان عمان به تهران ممکن است امروز هم موجب تداوم کاهش قیمت دلار شود.  

قیمت دلار فریز شد / جو فروش در بازار دلار کمرنگ شد 

با این حال، امروز  خبری از فروش‌های هیجانی در بازار دلار  نبود. عده‌ای از تحلیلگران می‌گفتند که قیمت دلار در بازار امروز فریز شد تا سلطان وارد تهران شود.

بازار دلار نظاره‌گر اتفاقات سیاسی

در شرایط فعلی خریدار و فروشنده چشم به روز یکشنبه آینده دوخته‌اند. فعالان اقتصادی معتقدند که بازار در انتظار نتایج این سفر است به همین دلیل معامله‌گران امروز احتیاط کردند. 

از سوی دیگر نشست شورای حکام که قرار است 15 تا 19 خرداد برگزار شود زیر ذره‌بین معامله‌گران است. تحلیلگران سیاسی و اقتصادی معتقدند که در این جلسه ممکن است درباره ایران تصمیم خاصی گرفته شود که بر روی نرخ دلار در تهران اثر بگذارد؛ بنابراین بازار فعلا نظاره‌گر اتفاقات سیاسی است. 

افزایشی‌های بازار ارز معتقدند سفر هیثم بن طارق درمورد روابط مصر و ایران است و از نگاه این عده، برجام تمام شده است. این دسته تصور می‌کنند این اخبار در کوتاه‌مدت می‌تواند جان افزایش را بگیرد اما در بلندمدت بازار احتیاج به فاند خبری مثبت قوی دارد تا بتواند بر مدار نزول باشد. آن‌ها می‌گویند هر قدر که خبر سلطان عمان  بازار ارز  را کاهشی کند، با نزدیک شدن به نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، این کاهش‌ها جبران می‌شود.

مرکز مبادله بلاتکلیف است

در سمت رسمی بازار، قیمت دلار در مرکز مبادله، بلاتکلیف است. در حالی که طی ماه‌های اخیر  قیمت دلار  بارها در بازه‌های چندروزه در مرکز مبادله ارز و طلای ایران فریز می‌شد، حالا چند روزی است که مدام در حال افزایش است.

قیمت دلار مبادله‌ای امروز پنجشنبه 4 خرداد 1402 حدودا عدد 42 هزار و 507 تومان را نشان می‌دهد که نسبت به دیروز افزایش داشته است.

در این مرکز، قیمت یورو نیز 45 هزار و 726 تومان اعلام شده است که برخلاف قیمت دلار، اندکی کاهش را نشان می‌دهد.

همچنین  قیمت درهم امارات در سایت مرکز مبادله 11 هزار و 574 تومان را نشان می‌دهد که همانند دلار، اندکی افزایش داشته است.

نرخ حواله دلار، حواله یورو و حواله درهم نیز در این مرکز به ترتیب 38 هزار و 642 تومان، 41 هزار و 569 تومان و 10 هزار و 522 تومان درج شده است.

سقوط طلای جهانی به پایین‌ترین حد دو ماه اخیر 

قیمت‌ طلای جهانی عصر امروز به پایین ترین حد خود در دو ماه اخیر یعنی ۱۹۴۴ دلار سقوط کرد. اونس طلا امروز در مقایسه با دیروز تقریبا ۱۶ دلار پایین‌تر معامله شد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد خوش‌بینی در مورد مذاکرات سقف بدهی آمریکا باعث کاهش تقاضای پناهگاه امن برای شمش شد و داده‌های اقتصادی قوی به شرط افزایش مجدد نرخ بهره توسط فدرال رزرو دامن زد.

کوین مک کارتی، جمهوریخواه ارشد کنگره در این رابطه گفته که مذاکره‌کنندگان کاخ سفید و جمهوریخواه در مذاکرات اواخر شب بر سر افزایش سقف بدهی پیشرفت‌های داشته است.

قیمت طلا 18 عیار عقب‌نشینی کرد 

در بازار داخلی ایران هم قیمت طلا 18 عیار طبق سایت اتحادیه طلا و ارز تا زمان نگارش این گزارش تا سطح 2 میلیون و 495 هزار و 900 تومان پایین آمده بود اما در ساعت 14:00 به وقت تهران با 2 میلیون و 525 هزار و 200 تومان به فروش رسید. قیمت مذکور نسبت به دیروز 10 هزار و 900 تومان کاهش را نشان می دهد. 

فیوز قیمت سکه پرید /پیش بینی بازار سکه امروز ۴ خرداد

هجوم مردم برای فروش سکه

امروز اگرچه قیمت دلار تکان نخورد اما بازار سکه مانند روز گذشته شاهد جو فروش بود.به نحوی که سرعت کاهشی سکه امامی امروز بیشتر از دیروز رقم خورد. 

قیمت سکه امامی دیروز 200 هزار تومان ارزان شد و بر روی 31 میلیون و 900 هزار تومان ایستاد. امروز هم طبق سایت اتحادیه طلا و ارز هر قطعه سکه امامی تا 31 میلیون و 181 هزار تومان پایین آمد؛ یعنی نسبت به دیروز 719 هزار تومان کاهش را ثبت کرد.

اما عصر امروز در زمان نگارش این گزارش هر قطعه سکه امامی 31 میلیون و 400 هزار تومان به فروش رسید که در مقایسه با عصر روز گذشته 500 هزار تومان پایین آمده بود.