به گزارش اکوایران، قدم سلطان عمان برای معامله‌گران بازار ارز خوب نبود و قیمت دلار در تهران همزمان با پایان درگیری ایران و طالبان و سفر پادشاه عمان به کشور، کاهشی شد.

عمان همیشه به عنوان کشور صلح‌ساز منطقه شناخته شده است و پس از مرگ سلطان قابوس، جانشین او هیثم بن طارق همین مسیر را در پیش گرفته است. اینکه پادشاه عمان شخصا به ایران سفر کرده و پیگیری مسائل موجود را به سفیر و کارکنان سطوح پایین تر واگذار نکرده است نشان می‌دهد که پادشاهی عمان دست پر به ایران آمده است؛ حال آنکه دستاورد این سفر برای بازار ارز چه خواهد شد، هنوز مشخص نیست. پادشاه عمان پس از سفر اخیر خود به مصر به ایران آمده است که احتمالات از عزم او برای میانجی گری میان ایران و مصر را افزایش میدهد. ایران و مصر بیش از چهل سال است که روابط دیپلماتیک خود را قطع کرده اند و تلاش هاییر که در گذشته برای بهبود روابط انجام شده ناکام مانده است حالا باید دید با توجه به پیوند قوی عربستان و مصر و میانجی گری احتمالی پادشاه عمان این گره باز می شود یا خیر؟ ایران مدت ها است که بهبود روابط با کشورهای منطقه را هدف قرار داده است و این اتفاق می تواند از شدت عمل معامله گران افزایشی بکاهد.

مسئله تبادل زندانیان و توافق هسته‌ای هم از دیگر احتمالات دلیل سفر بن طارق به ایران است، خبر توافق و آزادسازی پول های بلوکه شده ایران با قرار دادن منابع جدید در اختیار بانک مرکزی جو‌ افزایشی دربازار ارز را تعدیل خواهد کرد زیرا منابع ارزی بانک مرکزی می تواند برای کنترل بازار ارز استفاده شود. با توجه به جلسه شورای حکام در هفته بعد، احتمالا سفر بن طارق پیشنهاد های برجامی هم با خود دارد که باید نتیجه را در جلسه بعدی شورای حکام جستجو کرد، اگر تحریم تازه ای وضع نشود و بیانیه تازه ای تصویب نشود مشخص می شود سفر سلطان عمان به ایران در جهت میانجی گیری نیز بوده است که به نتیجه مثبت رسیده است.

پس تا زمان جلسه شورای حکام به نظر می رسد بازار ارز فعلا دچار هیجان شدید نشود و محتاط عمل کند.

یک حمایت مهم در گروه خودرو

شاخص بورس، با خبر حمله طالبان و بلاتکلیفی از ابعاد سفر پادشاه عمان به ایران در مسیر اصلاحی قرار گرفته است. با وجود اصلاح قابل توجه شاخص کل در روزقبل، ارزش معاملات خرد افزایش پیدا کرده است که یک نشانه مثبت در روند اصلاحی است و نشان می دهد معامله گران نسبت به آینده بازار سرمایه امیدوار هستند و منفی های قیمتی را فرصت خرید می دانند.

آمار تجمیعی شرکت ایرانخودرو‌ در اردیبهشت ماه از توقف تولید برخی خودروها حکایت دارد، وزارت صمت هم نسبت به مشکلات تامین ارز خودرو سازان هشدار داد که ممکن است به توقف تولید منجر شود، همین مسئله برخی سهامداران را از روند صعودی کوتاه مدت گروه خودروسازی ناامید کرد و گروه خودرو سرخپوش شد. از نظر تکنیکالی شاخص قدرت خرید نسبی گروه خودرویی روز قبل به خط روند حمایتی صعودی هفت ماهه خود برخورد کرد که می تواند به عنوان مانعی در برابر ریزش در روز جاری عمل کند، در صورت توقف روند نزولی شاخص خودرو ، این گروه توانایی پیشروی تا محدوده ۴۰۷ هزار واحدی را دارد و پس از آن می تواند تا محدوده ۴۲۱ هزار واحدی پیشروی کند، حمایت سطح ۳۸ درصدی فیبوناچی هم مهم ترین حمایت شاخص خودرویی در صورت ادامه روند نزولی است.

حمایت و مقاومت سرنوشت‌ساز دلار

سیگنال درهم در معاملات روز قبل درست بود و قیمت دلار کاهشی شد ولی در پایان معاملات دیروز حباب درهم افزایش پیدا کرد که در صورتی که روند حباب درهم در روز جاری افزایش یابد می‌تواند به عنوان نشانه ای از توقف روند نزولی دلار تلقی شود.

با توجه به محدوده‌های حمایتی تکنیکالی فراوانی که در کانال ۵۱ هزار تومانی وجود دارد شکست حمایت ۵۰ هزار و ۹۰۰ تومان می تواند نقطه شروع کاهش دوباره باشد. مقاومت ۵۲ هزار و ۲۰۰ تومانی هم مقاومت سرنوشت ساز دلار در معاملات اخیر است.

خریداران در کمین بازار سکه

اونس طلا با کاهش نگرانی ها از اعمال سقف بدهی و احتمال افزایش مجدد نرخ بهره توسط فدرال رزرو نزولی شد که در کنار کاهش قیمت دلار، روند قیمت سکه را نزولی کرده است.

شاخص قدرت خرید نسبی سکه امامی با کاهش قیمت آن در محدوده اشباع فروش قرار گرفته است. حباب سکه هم به کانال ۲۲ درصدی رسیده است که کمتر از میانگین آن در بازه سه ماهه است، قرار گیری سکه در محدوده اشباع فروش آر اس آی و کاهش مقدار حباب به کمتر از میانگین سه ماهه نشان میدهد که اگر سفر پادشاه عمان تاثیر قابل توجهی بر بازار ارز نداشته باشد  خریداران بزرگ در محدوده حمایت وارد بازار می شوند.