اکوایران: بازار دوشنبه دو نیمه کاملا متفاوت داشت؛ بازار قبل از پرواز سلطان و بازار بعد از پرواز سلطان. دلار در روز دوشنبه قبل از رفتن پادشاه عمان خریدار نداشت و بعد از رفتنش کسی فروشنده نبود. دلار هرات در 51 هزار و 400 تومان باز شد و تا ساعت 12 شل بود و حتی به 51 هزار و 200 تومان هم رسید. اما از ساعت 12 به بعد و پس از برگشت سلطان عمان به کشورش، قیمت دلار شروع به افزایش کرد و در بالای مرز مقاومت 51 هزار و 700 تومان معامله شد.

نکته قیمت دلار هرات در روز دوشنبه این بود که بازار اجاره شد، یعنی دلار نقدی 300 تومان بالای فردایی معامله می‌شد. انتظارات خبری بازار ارز در روز دوشنبه برآورده نشد و معامله‌گران تصور می‌کردند قبل از رفتن سلطان عمان، خبرهای غیررسمی درباره توافقات، از جمله تبادل زندانی‌ها منتشر می‌شود؛ اما چون فعلا خبری نیامده جناح افزایشی بازار از فرصت استفاده کرد و یک نوسان رو به بالا داد. به واسطه همین رفتار نرخ از کف و حمایت 51 هزار و 300 تومان به سمت مقاومت حرکت کرد. معامله‌گران به طنز می‌گفتند پرواز سلطان همانا و پرواز بازار هم همان.

البته یکسری از معامله‌گران درمورد دلایل نوسانات نظر دیگری دارند. در بازار دوشنبه یک نامه بین معامله‌گران دست به دست می‌شد که مدعی‌اند نامه مدیرعامل ایران‌خودرو بود. محتوای نامه این بود که تولید خودرو بخاطر کمبود ارز در این بنگاه متوقف شده است. معامله‌گران می‌گفتند تقاضای تجاری انباشته شده در نیما می‌تواند در بازار سرریز شود. معامله‌گران معتقدند این جنس خبرهاست که حجم فروش را کم می‌کند.

در معاملات دوشنبه نرخ درهم امارات باتوجه به ریزش هرات در اول صبح با گپ منفی باز شد اما بعد از باز شدن شروع به افزایش کرد. برای افزایش دوشنبه علاوه بر اینکه می‌گفتند خبری از مذاکرات نشد، می‌گفتند بازاری‌ها در انتهای معاملات یکشنبه در حال مال خریدن بودند. یک عده هم می‌گفتند حواله دلار دوبی هم به کانال 53 هزار رفته پس بازار دست از کاهش کشیده است.

طلای آبشده هم تا 10 میلیون و 700 هزار تومان کاهش داشت اما بعد از برگشت سلطان افزایشی شد و به کانال 11 میلیون رسید. معامله‌گران می‌گویند فعلا هم کف و هم سقف بسته شده تا خبر قطعی بیاید و یکی از این‌ها شکسته شود. در بازار درمورد سقف هم می‌گفتند سایه سنگین 11 میلیون و 50 هزار تومان باعث می‌شود فشار فروش نگذارد قیمت بالا برود.

در بازار دیروز دو جبهه مخالف هم کاملا مشهود بود؛ اول، آن‌هایی که نظرشان کاهشی بود و می‌گفتند خبرهای تکمیلی درمورد برجام طی دو سه روز آینده به بازار می‌رسد و دلیل نبودن خبر قطعی به خاطر تصمیم‌گیری است. این دسته تصور می‌کنند چراغ راه برگشت به احیای برجام یا حتی توافق موقت، تبادل زندانی‎‌هاست. این گروه می‌‌گفتند اگر خبر تبادل زندانی‌ها آمد بدانید که احیای برجام از رگ گردن به شما نزدیکتر است. آن‌ها معتقدند در صورت قطعی شدن احیای برجام، نرخ دلار توانایی سقوط به 47 هزار تومان را دارد. این گروه همچنین یک خبر با تیتر پیام گروسی به امیرعبداللهیان دست به دست می‌کردند و می‌گفتند این خبرها نشان می‌دهد نتیجه نشست شورای حکام هم متعادل خواهد بود.

جبهه دوم افزایشی‌ها بودند که معتقدند سلطان آمد و خبرها در این مورد تمام شده است، بازار مانده ‌و شورای حکام. این گروه درمورد احیای برجام می‌گویند که برجام تمام شده و مقایسه‌ای تاریخی بین زمان حال و گذشته می‌کردند. آن‌ها با استناد به سفر شینزو آبه به ایران و پوچ بودن این سفر، تصور می‌کنند که سفر سلطان عمان هم همینطور است. یک مقایسه تاریخی دیگری هم این دسته داشتند که برمی‌گردد به مذاکرات قطر. آن‌ها با اشاره به این موضوع می‌گفتند در آن زمان دلار با خبر مذاکرات از 32 به 30 هزار آمد و بعد از سفر امیرعبدالهیان به قطر تا 29 هزار و 300 تومان ریخت و بعد از برگشت و بدون نتیجه بودن این نشست دلار شروع به صعود کرد و حتی از 32 هزار تومان هم رد شد.

تکنیکال‌کاران معتقد بودند اگر شب دوشنبه نرخ دلار زیر 51 هزار و 700 تومان بسته شود مشخص می‌شود بالایی دوشنبه طعمه بوده و پولبک است. در این صورت بازار می‌تواند به ادامه روند نزول خودش بپردازد و برای شکستن 51 هزار و 200 تومان تلاش کند. فعلا کف 50 هزار و 700 تومان است. در مقابل اگر دلار هرات بالای 51 هزار و 700 تومان بسته شود این بالایی پولبک نبوده و در وحله اول برای شکستن 52 می‌رود و بعد آن برای شکستن 52 هزار و 200 تومان تلاش می‌کند. در این صورت هم سقف 52 هزار و 700 تومان است.

دو نکته بازار دوشنبه درمورد هرات بود. نکته اول اینکه یکی از کانال‌های تحلیلی هرات معتقد بود کله‌گنده هرات بعد از افزایش خرید نزده پس نرخ دوباره به کف برمی‌گردد.

نکته دوم هم این بود که در پشت‌خط یکشنبه هرات گفته می‌شد که یک حساب ایرانی در 51 هزار و 500 تومان خریدار شده است.