به گزارش اکوایران، دیروز قیمت دلار در بازار هرات با افزایش شروع کرد و بعد به کاهش خورد. هرچند در پشت خط شنبه قیمت دلار کف 50 هزار و 500 تومانی را هم به چشم دیده بود، اما فعلا با 50 هزار و 700 تومان حمایت می‌شود.

دیروز هم مانند برخی از روزهای اخیر تعدد خبرهای در حال چرخیدن در بازار ارز زیاد بود و تاثیرشان کم. فعلا بیش از هر چیز معامله‌گرها منتظرند تا تکلیف خبرهای شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مشخص شود.

از جمله اخباری که دیروز تا حدودی مورد توجه بازار ارز قرار گرفت، ادعای یک رسانه نزدیک به دولت درباره ورود قریب‌الوقوع 24 میلیارد دلار از منابع ارزی ایران به داخل کشور بود که 10 میلیارد دلار از عراق، 7 میلیارد دلار از کره جنوبی و حدود 6.7 میلیارد دلار از صندوق بین‌المللی پول را شامل می‌شد. این خبر اما به دو سد برخورد کرد؛ نخست، کنایه‌های معامله‌گرها درمورد تکراری بودن وعده‌های پیشین درباره آزادسازی منابع بلوکه‌شده و دوم، تکذیبی که آخر شب به بازار رسید. علی واعظ از اعضای اندیشکده بحران که از او به عنوان یکی از نگارندگان متن برجام یاد می‌شود، در توئیتر نوشت که «ادعای آزاد شدن 24 میلیارد دلار از اموال مسدودشده ایران کذب محض است.»

این خبر آخر وقت به پشت خط دلار رسید و باید دید که آیا بر شروع بازار امروز یا ادامه روند آن تاثیر خواهد گذاشت یا اثر آن همچون خبر ادعایی نخست، چشمگیر نخواهد بود.

با توجه به اهمیت خبرهای آتی شورای حکام درباره ایران، خبر دیگری که دیروز کم و بیش مورد توجه بازار ارز قرار گرفت، مربوط به رونمایی موشک هایپرسونیک از سوی سپاه پاسداران بود که با حضور رئیس دولت سیزدهم انجام شد. معامله‌گرها اشاره می‌کردند که همزمانیِ این رونمایی با نشست شورای حکام باز هم سطح تنش را زیاد کرده و باید صبر کرد و دید که آیا مانند موعد قبلی در اوج تنش‌ها ناگهان توافقی حاصل می‌شود یا کار به مکانیزم ماشه و خبرهای منفی روز جمعه خواهد کشید.

از جمله خبرهای منفی بازار، تحریم‌های تازه وزارت خزانه‌داری آمریکا بود و مهمتر از آن البته بیانیه تروئیکای اروپایی که در آن اشاره شده بود ایران بی‌وقفه در حال گسترش برنامه هسته‌ای خود فراتر از توجیهات غیرنظامی است.

کاهشی‌های بازار ارز می‌گفتند که بازارساز این روزها به شدت در حال تزریق درهم امارات به بازار است تا در این روزها که خبرهای منفی یا نگران‌کننده بیشتر شده، اجازه ندهد بازار ارز و بویژه قیمت دلار صعودی شود.

در حال حاضر قیمت دلار هرات بین کف 50 هزار و 500 تومان و بویژه حمایت 50 هزار و 700 تومان تا مقاومت 51 هزار و 200 تومانی در حال بازی است و فعلا در همین محدوده گیر افتاده و برای پیدا کردن روند جدید باید یا حمایت یا مقاومت خود را بشکند و یک روز در محدوده جدید تثبیت بدهد تا روند جدید آن شکل بگیرد.

برخی معامله‌گرها می‌گویند احتمال کاهش بیش از افزایش است. توجیه آنها این است که قیمت دلار چند بار به 51 و 200 رسیده اما نتوانسته آن را بشکند؛ بنابراین اگر در شکستن کف موفق شود، حمایت بعدی دلار، مرز روانی 50 هزار تومان خواهد بود.

از سوی دیگر، افزایشی‌های بازار معتقدند که بازار فروش ندارد و دلار هرات یک کف قیمتی را خواهد زد و سپس شروع به افزایش می‌کند.