اکوایران: بازار ارز چهارشنبه مثل هوای تهران طوفانی شد. کف محکم قیمت دلار هرات در دامنه 50 شکست و به کانال 49 سقوط کرد. قیمت دلار هرات در روز چهارشنبه در 50 هزار و 700 تومان شروع شد و با کاهش، حمایت مهم 50 هزار و 500 تومان را از دست داد و در ساعتی از معاملات حتی در کانال 49 هزار تومان هم معامله شد و با برخورد به آن حمایت نرخ به 50 هزار برگشت.

اما این پایان کار نبود و قیمت دلار با خبر روزنامه «هاآرتص» اسرائیلی مثل حال و هوای عصر تهران طوفانی شد، این روزنامه گفته طی چند هفته آینده و بصورت غیر منتظره، توافقی در موضوع هسته‌ای رخ می‌دهد و ایران در ازای لغو برخی تحریم‌ها غنی‌سازی 60 درصدی را تعطیل می‌کند. همین خبر کافی بود تا قیمت دلار هرات به راحتی مرز 50 هزار را از دست بدهد و برای از دست دادن حمایت 49 هزار و800 تومان تلاش کند.

در پشت خط قیمت دلار هرات این مرز حمایت را از دست داد و در 49 هزار و 600 تومان معامله می‌شود. البته معامله‌گران می‌گویند قسمتی از این کاهش هم بخاطر این بود که نشست شورای حکام بدون قطع‌نامه تمام شد. سکه امامی هم به کانال 28 میلیون رفت. با این قیمت دلار و سکه می‌شود گفت نرخ‌ها به اسفند 1401 برگشتند. درهم امارات هم در نیمه اول بازار با کاهش کانال 14 هزار را از دست داد. معامله‌گران می‌گفتند همچنان بازارساز در بازار دوبی تزریق می‌کند.

 با این ریزش، عده‌ای از معامله‌گران که منتظر بودند قیمت دلار هرات در کف 50 هزار واگرایی بدهد و خریدار شوند رکب خوردند.

حال و هوای بازار چطور بود؟

از صبح چهارشنبه با از دست رفتن کف محکم هرات، بازارهای ایران یعنی دلار، سکه و طلای آبشده با گپ منفی باز شدند. سیگنال شکستن کف مهم و خبرهای مثبتی که در این هفته در بازار بود موجب شد از صبح چهارشنبه خریدار کم شود. در بازار هرات هم می‌گفتند همچنان گنده بازار روی خرید نیست و قیمت می‌ریزد. این دسته از دلار 51 هزار و 200 تومان که تا 51 هزار و 900 تومان رفت و برگشت، این سیگنال را می‌دهند که گنده بازار هرات نخریده و به فکرتان باشد.

یک خبر از صبح چهارشنبه در بازار از بانک مرکزی دست به دست می‌شود. در این خبر بانک مرکزی به مردم درباره وجود دلارهای تقلبی در بازار غیررسمی هشدار داد. معامله‌گران تحلیل‌های جالبی نسبت به این خبر داشتند. اول از همه می‌گفتند خود بانک مرکزی که دلار نمی‌دهد، پس از کجا بخریم؟ تحلیل دوم این بود که مردم را با این هشدار از خرید منصرف کنند. این معامله‌گران معتقدند قیمت دلار با فشار اخبار پایین آمده است و قیمتی که با فشار خبر پایین بیاید، بالا برمی‌گردد. به قول خودشان دیر و زود دارد ولی سوخت و سوز ندارد. از دید این‌ها بازار احتیاج به عمل دارد نه خبر.

تکنیکال‌کاران معتقدند اگر قیمت دلار زیر این کف‌ها یک روز تثبیت دهد چراغ حمایت مهم 48 هزار و 500 تومان روشن می‌شود. از دید آن‌ها اگر قیمت دلار این سطح مهم هم از دست دهد می‌تواند تا 44 هزار تومان بریزد. این گروه با توجه به گپی که درچارت دلار بین نرخ 44 تا 48 هزار تومان ایجاد شده می‌گویند زیر دلار خالی است.

در مقابل تمام این خبرها یکسری از معامله‌گران نظر متفاوتی داشتند، آن‌ها می‌گویند: گیرم که ارز بیاید، آیا برنامه ثبات اقتصادی داریم؟‌