به گزارش اکوایران، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هرگونه توافق با ایران را تکذیب کرد، ولی همزمان خبرهایی از کاهش محدودیت‌ها برای بانک مرکزی منتشر شد و خزانه‌داری آمریکا مجوز صادرات مرتبط برای پیشگیری از کرونا را به ایران اعطا کرد. این مجوز امکان مبادله با بانک مرکزی ایران را که مشمول تحریم‌های حمایت از تروریسم است، اعطا می‌کند.

در نقطه مقابل اسرائیل از توافق کوچکی میان ایران و آمریکا خبر داد که به گفته آنها برای اسرائیل نگران‌کننده نیست. در حالی که خبرگزاری‌ها و تحلیلگران بین‌المللی ادعا می‌کنند که بایدن به خاطر آنکه با کنگره برای بازگشت به برجام دچار مشکل نشود به دنبال پلن سی است تا با توافق کمتر در برابر کمتر در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هم به وعده انتخاباتی خود عمل کند و هم با مجلس و مخالفان برجام دچار مشکل نشود، در چنین شرایطی ایران هم هرگونه توافق موقت را رد کرده و مبنا را برجام می‌داند. در چنین فضایی قیمت دلار بلاتکلیف شده و با وجود بیم‌ها و امیدها در روز قبل نه جرأت ماندن در کانال ۵۰ هزار تومانی را پیدا کرد و نه قدرت شکست کانال ۴۸ هزار تومانی را در خود دید.

اثر بهبود روابط با اعراب بر بازار ارز

در فضای نااطمینانی و ابهام خبری که درباره برجام، توافق و آزادسازی پول های بلوکه شده ایران منتشر می‌شود، در شرایطی که گفته شده پول های بلوکه شده ایران فقط برای کالاهای بشردوستانه می‌تواند مصرف شود، آنچه دلار را آرام و سر به زیر نگه داشته بی‌شک بهبود روابط با کشورهای عرب منطقه است. روز قبل درباره از سرگیری روابط با مصر و بحرین خبرهایی منتشر شد که مطمئنا از چشم بازار دور نمی‌ماند و کاهش ریسک‌های منطقه‌ای در کاهش انتظارات افزایشی معامله‌گران تأثیر بسزایی دارد. بهبود روابط با امارات و عربستان و گسترش آن تا مصر و بحرین امید تازه‌ای برای اقتصاد ایران بوجود می‌آورد، چراکه روسیه با نزدیکی به اعراب در زمینه تجارت مزیت‌های خوبی در شرایط تحریمی بدست آورده و در برابر تحریم‌ها آسیب‌پذیری خود را تا حدودی تعدیل کرده است.

بازار درباره باز شدن گره روابط ایران با کشورهای عرب منطقه به قطعیت رسیده و همین مسأله مانع از تثبیت دلار در کانال ۵۰ هزار تومانی شد، ولی در نقطه مقابل به نظر می‌رسد ریسک و اختلافات در سیاست خارجی کشور در حال جایگزینی با کشورهای ترک منطقه مانند جمهوری آذربایجان و ترکیه است، چراکه روز قبل رجب طیب اردوغان - رئیس‌جمهور ترکیه - اعلام کرد که ایران مانع اصلی افتتاح کریدور زنگزور است و دلخوری خود از ایران را به این شکل نشان داد. همصدایی جمهوری آذربایجان و ترکیه در برابر ایران در کنار آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده خودرو در روز قبل مانع از از دست رفتن حمایت ۴۸ هزار و ۸۰۰ تومان شد.

پولبک ربع سکه به خط روند صعودی

حباب درهم امارات روز قبل افزایش یافت، حباب سکه هم بالاتر از کمترین سطح حباب و میانگین هفتگی قرار دارد که نشان می‌دهد هیجانات کاهشی هنوز بازار ارز و طلا را مورد حمله قرار نداده است. ربع سکه در دور قبلی آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده خودرو بیشترین بازدهی را در بازار ارز و طلا داشته است. بررسی نمودار ربع سکه در میان‌مدت نشان می‌دهد که ربع سکه روز قبل خود را به خط روند صعودی که تازه شکسته بود رسانده است که البته اگر در معاملات امروز به پایین 10 میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بازگردد و کمتر از این محدوده معامله شود، مشخص می‌شود بازگشت دیروز ربع سکه صرفا پولبک به خط روند شکسته شده بوده است. ربع سکه حمایت 10 میلیون تومان و مقاومت 10 میلیون و ۸۰۰ هزار تومان را پیش رو دارد که در صورت شکست مقاومت فوق، می‌تواند تا مقاومت ۱۱ میلیون و ۵۰ هزار تومان پیشروی کند.

عرضه خودرو در بورس کالا چالش تکراری بازار سرمایه

عرضه خودرو در بورس کالا این روزها سنجه ریسک تصمیمات ناگهانی در بازار سرمایه شده است و به خوبی وجود این ریسک را در بازار بورس ایران نشان می‌دهد و معامله‌گران را از خرید بازمی‌دارد، اعتبار تصمیم درباره عرضه یا عدم عرضه خودرو در بورس کالا به کمتر از ۲۴ ساعت رسیده و در شرایطی که این خبر توسط مجلس یا مسئولان بورسی مطرح می‌شود، توسط شورای رقابت و وزارت صمت در خبر دیگری رد می‌شود. چنین فضایی چون به معامله‌گران این حس را می‌دهد که در بقیه بخش‌های بازارها ممکن است با تصمیمات ناگهانی سرمایه‌شان تحت تاثیر قرار بگیرد، ریسک سیستماتیک بازار را افزایش می‌دهد. به همین خاطر با وجود رشد حدود ۲۶ هزار و ۹۰۰ واحدی شاخص کل، ارزش معاملات خرد در روز قبل افزایش محسوسی نداشت و سهامداران احتیاط کردند و جرأت نکردند پول بیشتری وارد بازارکنند. ارزش معاملات خرد سوخت رشد بازار سرمایه است و روند صعودی مناسب آن سوخت روند صعودی بازار سرمایه را تامین می‌کند.

با توجه به خبرهایی که در حوزه خودرو منتشر شده و بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار می‌دهد، بررسی نمودار تکنیکی شاخص گروه خودروسازی نشان می‌دهد که مثبت روز قبل این شاخص احتمالا واکنش به حمایت سطح ۳۸ درصدی فیبوناچی بوده است. محدوده ۳۸۵ هزار واحد مقاومت پیش روی شاخص گروه خودروسازی است ولی بررسی فنی این شاخص یک حمایت معتبر را نیز نشان می‌دهد محدوده حمایت خط روند صعودی شاخص که از آبان ماه شروع شده و در محدوده ۳۵۷ هزار تا ۳۶۵ هزار واحدی قرار دارد واحتمال واکنش مثبت گروه خودرو در این محدوده به دلیل برخورد به خط حمایت روند صعودی افزایش می‌یابد.