به گزارش اکوایران، سفر حسین امیرعبداللهیان به عمان و قطر مهمترین مانع دلار برای افزایش است، چراکه این دو کشور غالبا نفش مثبتی به عنوان میانجی در تعاملات خارجی ایران ایفا کرده‌اند و عامل تنش‌زدایی در دیپلماسی خارجی ایران بوده‌اند؛ به همین خاطر بازار ارز منتظر است تا ببیند دستاورد سفر وزیر امور خارجه به این دو کشور عربی چیست تا درباره ادامه مسیر تصمیم‌گیری کند.

از طرفی روز قبل بخشنامه‌ای از طرف وزارت صمت در بازار ارز دست به دست شد که بر اساس آن تمام اصناف باید معاملات طلا از جمله آبشده، مصنوعات و سکه طلا را در سامانه جامع تجارت ثبت کنند و فاکتور دریافتی از این طریق تحویل مشتری شود.

با توجه به زمزمه‌هایی که درباره دریافت مالیات بر عایدی سرمایه از فروشندگان در بازارهای موازی وجود دارد. این بخشنامه گمانه‌زنی‌ها درمورد احتمال اجرای این طرح در آینده نزدیک بالا می‌برد، ولی آنطور که مشخص است چنین تصمیمی اگرچه به نام معامله‌گران بازار طلا است ولی به کام معامله‌گران بازار ارز تمام می‌‌شود، چراکه محاسبه مالیات بر عایدی سرمایه از طریق بازارهای شفاف قابل انجام است ولی بازار آزاد ارز مورد قبول بازارساز نیست و بازار غیرشفاف شناخته می‌شود، به همین خاطر در صورتی که بازارساز بخواهد از بازارهای موازی مالیات دریافت کند بازار ارز آزاد برای معامله‌گران و مردم جذاب‌تر می‌شود چرا که قابل ثبت نیست و فرصت فرار مالیاتی را فراهم می‌کند.

روز قبل پایگاه مجاهدین خلق در آلبانی از طرف پلیس مورد حمله قرار گرفت. برخی این اتفاق را ناشی از بهبود روابط ایران و غرب و دستاورد توافق پنهانی می‌دانند که باعث شده اروپا به جای حمایت همیشگی از این گروهک با آن مقابله کند. این اتفاق از آنجا که بازخورد مثبتی در انتظارات از بهبود روابط ایران و غرب دارد و انتظار بهبود روابط را مخابره می کند انتظارات افزایشی در بازار ارز را تعدیل می کند.

درهم و دلار هماهنگ شدند

روز قبل اگرچه دلار در محدوده رنج حرکت کرد ولی کمی افزایش یافت که تحریم های کانادا و نیوزیلند علیه ایران در این رشد بی تاثیر نبوده است. بالاخره حباب درهم در روز قبل به بالای هزار تومان برگشت که نشان میدهد حرکت روز قبل دلار و درهم هماهنگ بوده است. اشتفنی لیختین اشتاین خبرنگار ارشد حوزه سیاست خارجی روز قبل از دیدار انریکه مورا معاون دبیر کل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده مذاکرات رفع تحریم ها با علی باقری کنی معاون سیاست خارجه اتحادیه اروپا در دوحه خبر داد، ادعایی که در ادامه می تواند ادعاهای اروپایی ها درباره مذاکرات را برای بازار ارز مهم تر کند.

در چنین شرایطی درصورتی که دلار حمایت ۴۸ هزار و ۳۰۰ را از دست بدهد حمایت ۴۶ هزار و ۷۰۰ تومان پله بعدی حمایت اسکناس آمریکایی است مقاومت نیمه کانال ۴۹ هزار تومانی نیز همچنان سد پیش روی افزایشی های بازار است.

حمایت مهم طلا

اعضای فدرال رزرو از بالا بودن نرخ بهره خدمات در آخرین گزارش گفته اند و احتمال افزایش مجدد نرخ بهره را اعلام کرده اند بازار پیش بینی می کند که در ماه جولای فدرال رزرو نرخ بهره را ۲۵ صدم درصد افزایش دهد همین مسئله باعث شده تا اونس طلا به کانال ۱۹۳۰ دلار سقوط کند.

کاهش دلار و ارزش اونس طلا مانع از رشد قیمت طلا شده و محدوده حمایتی سطح ۳۸ درصد فیبوناچی تا کنون توانسته طلا را در این حمایت حفظ کند در صورتی که طلای آب شده روند نزولی بگیرد محدوده ۲ میلیون و ۱۸۰ هزار تومان حمایت مهمی است که شکست آن می تواند موجب کاهش هر گرم طلای آب شده تا محدوده ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومانی بشود.

شرط صعودی شدن بازار سرمایه چیست؟

ارزش معاملات خرد پایین بازار سرمایه معامله گران را از صعود بازار سرمایه ناامید کرده است برای شروع روند صعودی همراه با رشد شاخص کل، ارزش معاملات خرد نیز باید روند صعودی به خودش بگیرد ولی چند وقتی است بازار سرمایه نتوانسته اعتماد بازار را به گونه ای جلب کند که سرمایه های مردم را جذب کند.‌روز‌قبل گروه خودرو با رسیدن به حمایت ها سعی کرد تا دور برگردان بازار سرمایه را رقم بزند ولی در اولین تلاش خود خیلی موفق نبود. مشخص نبودن نتیجه مذاکرات ایران و طرف های غربی هم تا کنون خریداران را در برزخ قرار داده و تصمیم گیری برای خرید سهام و ورود پول را سخت کرده است. شاخص کل حمایت دو میلیون و ۱۶۰ هزار واحدی را در کنار خود دارد که باید دید در روز جاری می تواند از سقوط آن جلوگیری کند یا روند معاملات روز جاری باعث شکست این حمایت خواهد شد.