به گزارش اکوایران؛ سامانه نظام یکپارچه معاملات ارزی از تاریخ 28 بهمن سال 96 به صورت آزمایشی آغاز به کار کرد. این سامانه که به اختصار سامانه نیما نامیده می‌شود، به صورت رسمی از تاریخ ۳ اردیبهشت ۹۷ فعالیت خود را شروع کرد تا بستری امن برای خرید و فروش ارز باشد. 

سامانه نیما در حالی ایجاد شد که نرخ ارز با نوسان شدیدی روبرو بود و بانک مرکزی ثبات بازارها برای کمک به واردکنندگان و صادرکنندگان را دنبال می‌کرد تا روابط بین بانک مرکزی و صرافی‌های مجاز برای خرید و فروش ارز در بستر مشخص و امن انجام شود. 

براین اساس مطابق مقررات بانک مرکزی در سه محل سامانه نیما، سامانه صمت- ارز کوتاژی و سامانه سنا، ارز حاصل از صادرات عرضه می‌شد. 

سامانه نیما بازاری برای خرید و فروش حواله ارزی است که براساس ارز دریافتی از صادرکنندگان، ارز واردکنندگان را تامین می‌کند. 

شب گذشته رئیس شورای عالی کانون صرافان در گفت‌و گو با ایسنا اظهار کرده که مقرر شده تا حواله‌جات ارزی که پیش از این در سامانه نیما عرضه می‌شد در پلتفرم مرکز مبادله ارز و طلا عرضه شود.

براساس اظهارات شهاب ابراهیم قربانی، استفاده از کلمه انحلال برای سامانه نیما چندان درست نیست و تاکنون چنین موضوعی از سوی بانک مرکزی اعلام نشده است و درست‌تر این است که مقرر شده از این به بعد مرکز مبادله ارز و طلا جایگزین سامانه نیما شود اما ممکن است سامانه نیما منحل نشود و بخش کوچکی از حواله‌جات خود را عرضه کند.

به گفته رئیس شورای عالی کانون صرافان، اگرچه در ماه‌های گذشته سامانه نیما نقش چندانی ایفا نکرده اما نمی‌توان از واژه انحلال برای آن استفاده کرد البته مقرر شده حواله‌های ارزی از سامانه‌های دیگر مانند نیما بیرون بیاید و در قالب پلتفرم مرکز مبادله عرضه شود. در واقع همان اتفاقی که چندی پیش برای بازار متشکل ارزی اتفاق افتاده برای سامانه نیما نیز تکرار خواهد شد.

آنطور که ابراهیم قربانی خبر داده،  این اتفاق قرار است به زودی و در ماه تیر رخ دهد.

واکنش بانک مرکزی نسبت به انحلال سامانه نیما

بهزاد لامعی، مدیر اداره پایش بازار ارز بانک مرکزی انحلال سامانه نیما را تکذیب کرده و گفته که این سامانه به عنوان بستر الکترونیکی انجام معاملات حواله ارزی میان صادرکنندگان و واردکنندگان از طریق بانک‌های عامل و صرافی‌های مجاز در حال فعالیت است.

آنطور که تسنیم گزارش داده، براساس اظهارات مدیر اداره پایش بازار ارز بانک مرکزی، توسعه سامانه مذکور با استفاده از ظرفیت‌های ایجاد شده در مرکز مبادله ارز و طلای ایران به منظور تامین نیازهای ارزی واردات کالاها و خدمات در دستور کار است.