اکوایران: بازارارز هرات طی یک اطلاعیه‌ از روز سه‌شنبه تا 10 روز آینده تعطیل شد. گفته می‌شود دبی و سلیمانیه هم تا دوشنبه تعطیل است. البته می‌گویند احتمالا از شنبه نرخ نقدی به بازار بیاید. با تعطیل شدن بازارها در روز سه‌شنبه هیچ کانالی نرخ‌زنی نکرد و بازار تهران هم کاملا جو آرامی داشت. معامله‌گران می‌گویند بازارها فعلا خواب رفتند و رنج هستند، در چنین بازاری فعلا نظاره‌گر باشید و وارد معامله نشوید.

در معاملات سه‌شنبه علاوه بر رکود در بازار ارز، گفته می‌شد در سایر بازارها مثل مسکن و خودرو هم رکود بوده است. معامله‌گران معتقدند این رکود بازار همینگونه نمی‌ماند و احتمالا از اواسط هفته آینده نوسان به بازار برگردد.

در بازار تق و لق و نیمه تعطیل خبرها هم متفاوت می‌شوند و خبرهای فیک هم خوب جولان می‌دهند. در بازار سه‌شنبه درمورد توافق موقت خبرهای متفاوتی می‌آمد که هم در راستای توافق بود و هم در جهت عدم توافق. شب دوشنبه یک خبر آمد که بدهی‌های پرداختی عراق به ایران فقط به اشخاص ثالث تاییدشده می‌رسد. این خبر را با تیتر هواشدن توافق موقت با پالس منفی آمریکا دست به دست می‌کردند. البته از داخل هم یک نمایده مجلس گفته عراق به دلیل فشارهای آمریکا به بانک‌های این کشور بخشی از بدهی‌هایشان به ایران را نمی‌دهد. اما در مقابل چند خبر بود که معامله‌گران از آن به عنوان به سرانجام رسیدن توافق موقت استفاده می‌کردند.در مجلس هم نماینده یزد گفته چرا مجلس از مذاکرات برجام بی‌خبر است؟ چرا نمی‌گویند چه امتیازاتی می‌خواهند بدهند؟ یکسری از معامله‌گران می‌گفتند اینکه هم مجلس اینجا صدایشان درآمده و هم کنگره آمریکا،‌ احتمالا خبرهایی هست.

یک خبر فیک هم در بازار بود که با آن می‌خواستند نوسان بگیرند. در این خبر از سفر غیر منتظره وزیر خارجه ایران و آمریکا به عمان گفته شده بود. اما بازار آنقدر بی‌جان شده که نسبت به هیچ‌کدام از خبرها واکنش نشون نداد.

هفته قبل یک خبر به بازار مخابره شد که یکسری از صرافی‌ها از بانک مرکزی خواسته‌اند که اجازه فروش ارز داشته باشند. در روز سه‌شنبه دبیر کانون صرافان گفته برخی از صادرکنندگان درخواست فروش ارز صادراتی خود با قیمت ۱۰ تا ۱۵ درصد بالاتر از نرخ رسمی ارز در سامانه‌های بانک مرکزی را دارند که عملاً مشکلاتی را به‌همراه داشته است.

نکته بازار این بود که خریداران دینار عراق به بازار وارد شدند تا در محرم این ارز را بالاتر بفروشند. هر ساله این عمل در بازار وجود دارد و اصلا یک کاسبی شده است. با توجه به این موضوع که همیشه در محرم قیمت دینار بخاطر افزایش تقاضا بالا می‌رود، قبل از محرم یکسری‌ها دینار خریدارای می‌کنند تا در آن زمان کسب سود کنند. سال گذشته قبل محرم قیمت دینار حول و حوش 17 تا 18 هزار تومان بود و در محرم و اوج تقاضا حتی تا 24 هزار تومان هم بالا رفت. قیمت دینار عراق در بازار سه‌شنبه در کانال 34 هزار تومان بود.