دلارِ آزاد هفته را طوفانی آغاز کرد و قیمت دلار در روز شنبه بیش از ۱۵۰۰ تومان افزایش پیدا کرد‌ و وارد کانال پنجاه هزار تومانی شد. شورش واگنر در روسیه در ابتدای هفته همان چیزی بود که دلار تهران را دچار نوسانات افزایشی کرد. فشار تحریم‌ها علیه ایران و روسیه همکاری‌های اقتصادی دو کشور را افزایش داده است و اخبار گسترش همکاری‌های اقتصادی و فعالیت‌های تجاری میان ایران و روسیه در یک سال گذشته بازار ارز را هدف قرار داده است.

با خبر ایجاد ناآرامی در روسیه نگرانی‌ها درباره یک شریک تجاری مطمئن افزایش یافت و همین مسئله موجب رشد قیمت دلار در ایران شد ولی با عقب نشینی واگنر از مسکو، دلار در تهران نیز عقب نشست و کانال پنجاه هزار تومانی را از دست داد.

بازدهی صفر در بازار ارز و طلا

در ادامه هفته بازارهای مرزی به استقبال تعطیلات عید قربان رفتند و دلار تهران نیز در سایه تعطیلی بازارهای مرزی و نوسان اخبار دچار رکود شد.

اگرچه سکه امامی در ابتدای هفته توانست به کانال ۲۹ میلیون تومانی سرک بکشد ولی برای سومین هفته متوالی در محدوده ۲۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان کار خود را به پایان رساند.

رکود در معاملات هفته به قدری سنگین بود که سایر بازارها نیز نتوانستند کاری از پیش ببرند و دلار، ربع سکه و طلای هجده عیار نیز در این هفته تغییر خاصی را نسبت به پایان هفته قبل ثبت نکردند و در نتیجه جمعه بازدهی در این بازارها نیز به صفر رسید.

طلسم حباب سکه

داده‌های اقتصادی آمریکا قوی‌تر از انتظار معامله گران بود و همین مسئله به فدرال رزرو جرأت انقباضات پولی بیشتر را اعطا می‌کند. سخنرانی جرومی پاول رییس فدرال رزرو آمریکا نیز نگرانی‌های کاهشی برای معامله گران طلا را داد. پاول در سخنرانی خود اعلام کرد که فدرال رزرو تا پایان سال جاری دو جلسه افزایش نرخ بهره دیگر را در برنامه خود دارد که همین مسئله موجب سقوط اونس طلا شد. کاهش ارزش اونس طلای جهانی می تواند سیگنال کاهشی را برای معامله گران سکه و طلا صادر کند ولی ادعای میدل ایست آی درباره توقف مذاکرات میان ایران و آمریکا بر سر تعداد زندانیان مورد مبادله، عدم لغو تحریم‌های موشکی ایران توسط اتحادیه اروپا و کنار گذاشتن رابرت مالی از نمایندگی آمریکا در امور ایران و سپردن امور به جانشین او می‌تواند دلار را افزایشی کند.

بررسی حباب سکه نشان می‌دهد که حباب سکه در کانال ۲۲ درصدی طلسم شده و معامله گران قیمت سکه را با حباب ۲۲ درصدی تنظیم می‌کنند و با افزایش فاصله ازاین محدوده دو باره به این سطح بر می‌گردند، حال با توجه به تغییر اونس طلا و احتمالا تغییرات دلار باید دید که آیا طلسم سکه می‌تواند بشکند و معامله گران چه قیمت سکهای را با چه میزان حباب انتخاب خواهند کرد؟

IMG_20230630_100600_114