به گزارش اکوایران، دلار آمریکا در ساعات اولیه روز پنجشنبه در اروپا کاهش یافت و پس از اینکه تورم نرم‌تر از حد انتظار آمریکا منجر به افزایش انتظارات برای پایان زودهنگام انقباض پولی فدرال رزرو شد، به کاهش خود ادامه داد.

در ساعت 03:55 ET (07:55 به وقت گرینویچ)، شاخص دلار، که ارزش دلار را در برابر سبدی از شش ارز دیگر دنبال می‌کند، پس از افت حدود 1.2 درصدی در روز چهارشنبه - که بیشترین کاهش از نوامبر تا کنون بود - با 0.1 درصد کاهش در 100.125 معامله شد به پایین‌ترین سطح خود از آوریل 2022 رسید.

انتشار CPI آمریکا به دلار ضربه زد

دلار برای چند هفته ضعیف بوده است. روز چهارشنبه، پس از کاهش شاخص قیمت مصرف‌کننده سالانه ایالات متحده به 3 درصد در ماه ژوئن، تورم اصلی نیز به 0.2 درصد رسید، روز چهارشنبه بدترین جلسه خود را در 5 ماه اخیر داشت. 

تحلیلگران گلدمن ساکس در یادداشتی می‌گویند که نتیجه گزارش تورم «با دیدگاه ما که نشان می‌دهد انقباض فدرال رزرو در مراحل پایانی خود است، مطابقت دارد.»

پوند صعود می‌کند

پوندر در برابر دلار ۰.۲ درصد افزایش یافت و به 1.3013 رسید و نزدیک به بالاترین حد خود در 15 ماه گذشته معامله شد؛ با وجود اینکه داده‌ها نشان داد که اقتصاد بریتانیا در ماه می منقبض شده است و احتمال رکود در اواخر سال را افزایش می‌دهد.

تولید ناخالص داخلی این کشور در ماه می نسبت به آوریل 0.1 درصد کاهش یافت که در پی رشد 0.2 درصدی در ماه قبل، بهتر از انقباض 0.3 درصدی مورد انتظار بود.

با این حال، با وجود این اعداد ضعیف، با وجود تورم در بریتانیا با بالاترین نرخ در بین اقتصادهای بزرگ، انتظار می‌رود بانک انگلستان در نشست بعدی به چرخه انقباض خود ادامه دهد.

افزایش قیمت نفت با کاهش ارزش دلار

قیمت نفت در معاملات آسیایی روز پنج‌شنبه افزایش یافت و نزدیک به بالاترین حد سه ماهه در نوسان بود، زیرا داده‌های کمتر از انتظار تورم آمریکا به کاهش نگرانی‌ها در مورد افزایش نرخ‌های بهره کمک کرد.

اما سودها تا حدودی محدود بود زیرا معامله‌گران همچنین داده‌های اخیر را هضم کردند که نشان‌دهنده افزایش غیرمنتظره ذخایر نفت ایالات متحده در هفته گذشته بود، در حالی که سایر شاخص‌ها نشان دادند که تقاضای بنزین علیرغم فصل پرسفر تابستان در حال ضعیف شدن است.

با این حال، قیمت نفت سطوح صعودی کلیدی را در این هفته کاهش داد، زیرا داده‌های تورم ملایم دلار را به پایین‌ترین سطح 15 ماهه رساند و به نفع بیشتر کالاهای قیمت‌گذاری شده به دلار آمریکا بود. قرائت ملایم تورم، همراه با داده‌های اخیر که نشان‌دهنده کمی سرد شدن در بازار کار است، شرط‌هایی را برانگیخت که فدرال رزرو در سال جاری باید موضعی کمتر تندروانه اتخاذ کند.

معاملات آتی نفت برنت با 0.1 درصد افزایش به 80.34 دلار در هر بشکه رسید، در حالی که قیمت آتی نفت خام وست تگزاس اینترمدیت با 0.2 درصد افزایش به 75.92 دلار در هر بشکه تا ساعت 22:02 ET (02:02 GMT) رسید. هر دو قرارداد در دو جلسه گذشته نزدیک به 3 دلار افزایش یافتند و نزدیک به بالاترین سطح سه ماهه معامله شدند.

کاهش به سطح 80 دلار در هر بشکه برای نفت خام و 75 دلار در هر بشکه برای WTI نیز به عنوان یک سیگنال صعودی برای بازارها تلقی شد.

شروع به محسوس شدن اثرات کاهش تولید اخیر توسط عربستان سعودی و روسیه، قیمت نفت را نیز تحت تاثیر قرار داد، همانطور که انتظارات از اقدامات محرک بیشتر در چین، بزرگترین واردکننده نفت جهان، کاهش یافت.