اکوایران: قیمت دلار هرات برای دومین روز متوالی در کانال 48 هزار تومان باقی ماند. بازار ارز هرات در معاملات دوشنبه 48 هزار و 650 تومان شروع شد و با شروع نرخ‌دهی درهم کاهشی شد و تا 48 هزار و 500 تومان هم پایین رفت. قیمت درهم امارات با گپ منفی در 13 هزار و 460 تومان آغاز به کار کرد و با افزایش به 13 هزار و 520 تومان رسید که برابر با نرخ پایانی یکشنبه بود.

با افزایش درهم، قیمت دلار در هرات هم افزایشی شد و در 48 هزار و 750 تومان بسته شد. نکته نرخ‌دهی بازار دوشنبه این بود که قیمت دلار سلیمانیه دوباره بعد از مدت‌ها به بالای قیمت هرات رفت و در کانال 49 هزار تومان معامله می‌شد که معامله‌گران در این باره می‌گفتند با این بالایی سلیمانیه یک جای کار می‌لنگد. تهران هم برخلاف روزهای دیگر که زیر قیمت هرات رفته بود در روز دوشنبه بالاتر از دلار هرات و در مرز 49 هزار تومان معامله می‌شد. معامله‌گران دلیل چنین اتفاقی را نبود دلار در بازار عنوان می‌کردند.

در روز دوشنبه سفر وزیر خارجه عمان به تهران مورد توجه معامله‌گران بود و دوباره بازار منتظر نتیجه سفر البوسیعدی است. معامله‌گران می‌گویند عمان ترس شرطی بازار شده و هروقت خبری یا کسی از عمان به تهران بیاید دلار مکث می‌کند. ولی در مجموع اکثر معامله‌گران معتقدند که چارت و نرخ نشان می‌دهد که یکسری اتفاق‌ها در زمینه توافق در حال افتادن است. آن‌ها می‌گویند بالا نرفتن قیمت و جان نداشتن دلار برای رشد، نشان می‌دهد که این تفاهمات غیررسمی مرحله به مرحله درحال انجام است. از نظر آن‌ها اگر اخبار درمورد همین توافقات مرحله به مرحله منفی شود می‌تواند تقاضا را به بازار برگرداند.

البته خبر توافق نفت عراق در مقابل گاز ایران هم در بازار مورد توجه برخی از معامله‌گران بود و می‌گفتند اگر آمریکا نسبت به این توافق ساکت نماند، دوباره می‌تواند به بازار ارز التهاب ببخشد.

به عقیده چارتیست‌ها دلار در زمان روزانه بین حمایت 48 هزار و 500 تومان تا مقاومت ۴۹ هزار و ۵۰ تومان گیر افتاده و در صورت از دست رفتن حمایت می‌تواند تا 48 هزار و 300 تومان هم پایین برود، اما در صورت شکست مقاومت، قیمت دلار در وهله اول برای شکستن 49 هزار و 200 تومان تلاش خواهد کرد و اگر این اتفاق بیفتد مقاومت مهم بازار 49 هزار و 600 تومان است.

فنی‌های بازار می‌گویند در خرداد قیمت دلار کانال 48 هزار تومان را تست کرد ولی نتوانست دوام بیاورد. به عقیده آن‌ها فقط در صورت تثبیت قیمت دلار در زیر 48 هزار و 500 تومان می‌توانیم شاهد کانال‌شکنی باشیم. فنی‌ها می‌گویند قیمت دلار در یک مثلث گیر افتاده و در صورت شکست 47 هزار و 900 تومان می‌توانیم شاهد تلاش برای کف‌شکنی باشیم، اما اگر قیمت از ضلع بالا خارج شود دوباره دلار می‌تواند به دامنه 50 هزار تومان برگردد. برای طلای آبشده هم حمایت 9 میلیون و 850 هزار تومان خیلی مهم است که اگر پرقدرت بشکند می‌تواند به سمت کف برود و اگر در این نقطه حمایتی خریدار زیاد باشد طلای آبشده می‌تواند برای شکستن 10 میلیون و 250 هزار تومان تلاش کند. در واقع بازار دلار و طلای آبشده اگر بخواهند رشد کنند باید به ترتیب بالای 49 هزار و 600 تومان و 10 میلیون 250 هزار تومان کلوز روزانه داشته باشند.

درمجموع باتوجه به شرایط بازار معامله‌گران می‌گویند تا خبر سیاسی خاصی نیاید دلار روند جدیدی نخواهد داشت و در محدوده 49 هزار تومان رنج می‌شود.

بازار ارز دوشنبه دو نکته داشت. یک اینکه قیمت یورو در بازار تهران زیر برابری بازار جهانی معامله می‌شد. معامله‌گران می‌گویند این نشان می‌دهد که یورو در بازار ما بیشتر از دلار وجود دارد و یکی از دلایلش رفت و آمد مهاجران افغان در اروپا است.

نکته دوم بازار ارز شدت خرید و فروش بسته‌های یک دلاری سریال نو است. دلیل چنین اتفاقی هم جشن‌های عروسی قبل از محرم عنوان می‌شد.آن‌ها می‌گفتند بره‌کشون یک دلاری‌ها با آمدن محرم تمام می‌شود.