اکوایران: بالاخره مرز مقاومتی دلار شکست. قیمت دلار هرات که از هفته گذشته در شکستن این سد ناکام بود روز دوشنبه به بالای آن رفت. قیمت دلار در بازار ارز هرات 48 هزار و 800 تومان شروع به کار کرد و ابتدای بازار و می‌شود گفت در نیمه اول با کاهش تا حمایت 48 هزار و 600 تومان پایین رفت.

قیمت دلار بعد از برخورد به این سطح افزایشی شد و با ورود به کانال 49 هزار تومان، مرز مقاومت مهم 49 هزار و 100 تومان را شکست. قیمت دلار تهران هم بالای هرات و در کانال 49 در معامله است. نکته قیمتی در بازار هرات این بود که قیمت دلار فردایی 150 تومان بالاتر از نقدی است. قیمت درهم امارات در 13 هزار و 400 تومان شروع کرد و با افزایش تا 13 هزار و 570 تومان بالا رفت.

قیمت سکه با افزایش بیش از 400 هزار تومانی در 28 میلیون و 600 هزار تومان معامله شد. با این قیمت، حباب سکه به مرز 6 میلیون رسید. معامله‌گران می‌گفتند لیدر بازار سکه بوده و این را در افزایش حبابش هم می‌شود دید. 

ظهر دوشنبه صحبت‌های ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه، در بازار دست به دست می‌شد. برداشت معامله‌گران از صحبت‌هایش این بود که احتمال شکست مذاکرات بالا است. کنعانی گفته پایبندی دولت آمریکا به تعهدات برجامی می‌توانست مبنای یک اعتماد نسبی به دولت آمریکا باشد که دولت آمریکا این اعتماد نسبی را ایجاد نکرد. قیمت دلار درست بعد از این خبر مقاومت اولیه یعنی 48 هزار و 800 تومان را شکست و وارد کانال 49 هزار تومان شد. نکته خبر این بود که یکسری کانال‌های دلاری که این خبر را کار کرده بودند آن را پاک کردند.

یک خبر هم بانک مرکزی داده درمورد عرضه ارز در سامانه نیما. طبق این گزارش طی معاملات یکشنبه 140 میلیون دلار در این سامانه عرضه شده و مجموع معاملاتش 69 میلیون دلار بود.

یک شایعه در بازار دست به دست می‌شد درباره قاچاق دلار از عراق به ایران. پخش‌کنندگان مدعی بودند محمد نوری عزیز، عضو کمیته دارایی پارلمان عراق از چاپ میلیون‌ها دینار عراقی در آرژانتین و سپس تبدیل آن به دلار آمریکا و ارسال آن با کامیون به ایران سخن گفته است. اکوایران نتوانست اصالت این ادعا را تایید کند و ریش سفیدهای بازار اعتقاد داشتند فیک نیوز است.

معامله‌گران می‌گفتند به نظر می‌رسد رابطه بانک مرکزی و کانون صرافان شکر آب شده و شاهد آن‌ها مصاحبه اعضای کانون علیه سیاست‌های ارزی بانک مرکزی و لغو مجمع کانون صرافان بود.

فنی‌های بازار معتقدند با ورود قیمت دلار به کانال 49 هزار تومان اشباع خرید شد و قیمت نتوانست از کف 49 هزار تومان بالاتر برود. اگر در معاملات سه‌شنبه قیمت بالای 49 هزار و 200 تومان برود سد مقاومت بعدی 49 هزار و 600 تومان و بعدتری 50 هزار و 200 تومان است. فنی‌های سکه معتقدند اگر در معاملات سه‌شنبه قیمت سکه بالای 28 میلیون و 600 هزار تومان تثبیت بدهد احتمال ورود قیمت به کانال 29 میلیون بالاست.

نکته بازار دوشنبه درمورد هرات بود. صبح با کاهش قیمت دلار معامله‌گران هرات هشدار می‌دادند که دلار در هرات کم است، فروشنده نباشید. همچنین از یکشنبه این دسته می‌گفتند که هرچه آی‌دی فیک می‌فروشند شما بخرید. نکته بعدی این بود که هراتی‌ها معتقدند که در اتاق‌های هرات باندبازی‌ها کار ایرانی‌هاست. شب یکشنبه هم می‌گفتند که یک حساب ایرانی بالاتر از قیمت دلار در هرات خریدار بوده است.