به گزارش اکوایران، قیمت دلار بعد از 23 روز فقط یک روز در کانال 50 هزار تومان دوام آورد. معامله‌گران می‌گویند در معاملات صبح آماتورها خریدند و بعدش بازار هیجانش را خالی کرد. قیمت دلار که سه‌شنبه هفته گذشته با افزایش به کانال 50 هزار تومان رفته بود بعد از دو روز تعطیلی انتهای هفته در روز شنبه کاهشی شد. قیمت دلار تهران در هفته گذشته تا 50 هزار و 300 تومان بالا رفته بود و در روز شنبه با کاهش به میانه‌های کانال 49 هزار تومان برگشت.

قیمت دلار هرات در روز شنبه 49 هزار و 800 تومان استارت زد و در ابتدای کار یک سفتی داشت و با برخورد به مرز روانی 50 هزار تومان کاهشی شد و تا 49 هزار و 50 تومان پایین آمد. معامله‌گران دو تحلیل از تعطیلات داشتند. یکسری‌ها می‌گویند تعطیلات باعث شد تا بازاری که هیجان صعود گرفته بود از هیجانش کم شود و خریدار را پس بزند. یکسری‌ها هم می‌گویند در تعطیلات خیلی‌ها با گمانه‌زنی‌های منفی که نسبت به تعطیلات داشتند تصور کردند وقت خرید است و مالدار شدند که تا این‌جای کار ضرر کرده‌اند. درهم امارات در 13 هزار و 750 تومان شروع شد و با کاهش به 13 هزار و 650 تومان رسید. می‌شود گفت تمامی بازارها با برخورد به مقاومتشان کاهشی شدند. سکه هم در معاملات شنبه کانال 29 میلیون را از دست داد اما کاهشش کمتر از دلار بود.

در بازار شنبه سه‌ خبر برای معامله‌گران جالب توجه بود. اولی تفنگداران آمریکایی در حال حرکت به خلیج فارس و بعدی شایعه احضار رئیس کل بانک مرکزی به مجلس بود که بعد از تکذیبیه‌ احضار فرزین شدت کاهش بیشتر شد. خبر بعدی درمورد جلسه هم‌اندیشی بانک مرکزی با نمایندگان صرافی‌های سراسر کشور بود که کاهش شنبه را یکسری‌ها به همین جلسه ربط می‌دهند و می‌گویند بازارساز قدرت‌نمایی کرده است. در مورد کاهش شنبه هم گمانه‌زنی‌های مختلفی وجود داشت. یکسری‌ها که اعتقاد به مداخله بازارساز در بازار دارند می‌گویند بازارساز هم در دبی و هم در هرات مداخله داشته است. به عقیده این دسته هروقت که بازارساز بازار را رها می‌کند که بیشتر از سه روز نیست، قیمت دلار یک نوسان بالایی می‌دهد و بعدش بازارساز با ورودش موجب اصلاح قیمیتی می‌شود. اما یکسری‌ها کاهش شنبه را اصلاح 38 درصدی افزایش هفته گذشته می‌دانستند.  در اصلاح ۳۸ درصدی فارغ از جهت قیمت بازار، ۳۸ درصد از نوسان را پس می‌دهد.

فنی‌های بازار معتقدند اگر قیمت دلار نتواند بالای 49 هزار و 600 تومان تثبیت دهد می‌شود گفت که دست از صعود برداشته و کاهش شنبه ربطی به اصلاح 38 درصدی ندارد و کار بازارساز است. در این صورت امکان ورود قیمت به کانال 48 هزار در بازار وجود دارد. اما اگر قیمت دلار بالای 49 هزار و 600 تومان تثبیت بدهد شرط لازم ورود دلار به کانال 50 هزار است و شرط کافی هم از نگاه آن‌ها قیمت درهم بود. این دسته می‌گویند اگر درهم امارات  بالای مرز مقاومت مهم 13 هزار و 800 تومان برود می‌شود گفت دلار در کانال 50 جاش سفت می‌شود. یکسری از معامله‌گران هم هستند که می‌گویند لیدر بازار سکه‌ است و سکه فعلا در کاهش مقاومت می‌کند، پس قیمت دلار هم مجبور است بالاتر برگردد. اما با تجربه‌های بازار می‌گویند در کاهش دلار همیشه سکه یکم مقاومت می‌کند و در افزایش دلار سکه پیشروی بیشتری دارد.

در بازار درمورد توافق چه می‌گویند؟

بعد از حرف‌های ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه سیگنالی که معامله‌گران دریافت کردند این بود که میز مذاکرات دیگر کنار گذاشته شده است. یکسری‌ها در مقابل معتقدند بازی آمریکا و ایران در این دوره این است که در تظاهر باهم خوب نباشند و تشدید تحریم و عدم توافق را نمایش بدهند اما در باطن یک توافق قدم به قدم و موقت داشته باشند. به عقیده این دسته ظاهرسازی‌ها برای این است که در هر دو طرف صدای مخالفان توافق را بخوابانند.

درمجموع به عقیده معامله‌گران در ادامه و در مرداد ماه همچنان شاهد نوسان‌های رفت و برگشتی خواهیم بود که بعضا این نوسان‌ها شارپی خواهد بود.