اکوایران: قیمت دلار معامله‌گران ارزی را غافلگیر کرد. تا قبل از شروع معاملات سه‌شنبه ذهنیت‌ها فروشنده بود چرا که در روز دوشنبه دلار پس از ریزش تا سطح ۴۶ هزار و ۷۰۰ ، هزار و 200 تومان بالا رفت. تصور معامله‌گران از این اتفاق پولبک بود و قیمت ۴۸ هزار را فرصت فروش می‌دانستند اما در اوج ناباوری آن‌ها، قیمت نه تنها پایین نیامد بلکه مثل یک خودرو که دنده معکوس می‌کشد تا مرز ۵۰ هزار در پشت خط بالا رفت.

معامله‌گران می‌گویند در بورس هم همین وضعیت بود، در این بازار هم بعد از ریزش‌های این چند روز، تصور می‌شد که کاهش ادامه‌دار باشد اما شاخص برگشت.

از نظر معامله‌گران این افزایش که از روز دوشنبه شروع شده چند نکته داشته است؛ یک اینکه در 46 هزار و 700 تومان اشباع فروش شد، دو اینکه برگشت دو هزار تومانی نشان داد که در قیمت‌های پایین خریدار وجود دارد و متقاضی آنجا خوابیده است. سه اینکه بازار جنگ خبری است و در شب گذشته خبر رویترز مبنی بر اینکه یک مقام دولت بایدن گفته، هیچ مذاکره‌ای با ایران دربارهٔ توافق موقت نداشتیم،‌ هیجان نوسانی به بازار داد. نکته چهارم به آزادسازی پول‌های بلوکه شده در بازار خودرو برمی‌گردد که معامله‌گران معتقدند این افزایش بخاطر این است که این پول‌ها، ارز و طلا را مفت نخرند. نکته پنجم درمورد درهم امارات است. درهم بعد از کاهش که به حمایت 13 هزار تومان برخورد کرد مثل دلار افزایش پیدا داشت و به 13 هزار و 800 تومان رسید که مقاومتش است. با رشد درهم این گمانه که در بازار سه‌شنبه درهم تزریق نشده تقویت شد. با این نرخ درهم، برابری دلاری به تومان،‌ بالای 50 هزار برآورد می‌شود.

در مجموع با این نکات و با ورود دلار به کانال 49 هزار تومان،‌ ترس در بازار زیاد شده و معامله‌گران می‌گویند دوباره قیمت دلار در منطقه حساس قرار گرفته است. قدیمی‌های بازار معتقدند با ورود دلار به ناحیه حساس تمام پوزیشن‌های معاملاتی را ببندید و نظاره‌گر باشید. قدیمی‌ها به طنز می‌گویند با این نوسان‌های رفت و برگشتی کاملا مشخص است که اقتصادمان را به مذاکرات گره نزدیم  و داریم دلارزدایی می‌کنیم.

تکنیکال‌کاران معتقدند 49 هزار و 500 تومان کف قبلی بوده و اگر این سطح بشکند می‌شود انتظار صعود داشت، در غیر این صورت نرخ می‌تواند کاهش پیدا کند و حمایت اولش 48 هزار و 700 و حمایت مهم بعدی 48 هزار و 200 تومان است. البته قیمت دلار هرات در پشت خط تا یک قدمی ۵۰ هزار رفت.

کاهشی‌های بازار معتقدند خبری در راه است و نرخ با ریزش، کف 46 هزار و 700 تومان را از دست می‌دهد. اما افزایشی‌های بازار می‌گویند دلار در کانال ۴۶ کف زد و برگشت نرخ نشان می‌دهد که اعداد پایین جذابیت خرید دارند. آن‌ها می‌گویند در روز چهارشنبه با ورود پول‌های حساب وکالتی خودرو،‌ قیمت دلار می‌تواند نوسان 5 درصدی بدهد. بدبین‌های بازار هم معتقدند این نوسان‌های بازار با اخبار کار بازارساز است و دارد پول‌سوزی می‌کند.

نکته بازار مشاهدات میدانی معامله‌‍گران از روبری بانک مرکزی در میرداماد بود. یکسری از معامله‌گران در روز سه‌شنبه می‌گفتند عده‌ای از تولیدکننده‌ها جلوی ساختمان بانک مرکزی حضور داشتند و به اینکه چرا برای واردات ارز نمی‌دهند معترض بودند.