اکوایران: به عقیده معامله‌گران بازار ارز و بازار سکه در روز دوشنبه استراحت کردند. دلار هرات از یکشنبه با افت دو کانالی به کف 47 هزار رسید. این بازار در اعلام اولین نرخ دوشنبه با گپ منفی باز شد و در 46 هزار و 900 تومان شروع به کار کرد. حرکت کاهشی دلار هرات بعد از برخورد به حمایت 46 هزار و 700 تومان متوقف شد و افزایش پیدا کرد. با افزایش دوشنبه دلار هرات به مقاومت 47 هزار و 800 تومان رسید. در پشت خط همانطوری که اکثر معامله‌گران پیش‌بینی کرده بودند همچنان به افزایش خودش ادامه داد و 48 هزار و 100 تومان معامله شد. البته تمام بازارها با برخورد به حمایتشان افزایشی شدند. درهم امارات  در ابتدا با کاهش به حمایت 13 هزار تومان برخورد کرد و با افزایش به 13 هزار و 200 تومان رسید. افزایش روز دوشنبه تتر بیشتر از سایر بازارها بود. قیمت تتر که در معاملات یکشنبه تا کف 47 هزار تومان پایین آمده بود، در روز دوشنبه با افزایش بیش از 1500 تومانی به بالای 48 هزار و 500 تومان رسید.

چرا با اینکه نرخ افزایش پیدا کرد، معامله‌گران حرکت دوشنبه را استراحت بازار می‌دانند؟ به عقیده معامله‌گران همچنان روند نزولی است و این حرکت قیمت در دوشنبه پولبکی بود که بازار به آن احتیاج داشت. به همین خاطر تصور  می‌کنند افزایش دوشنبه بازارها استراحت روند نزول بود. آن‌ها در روز یکشنبه هم هشدار اشباع فروش می‌دادند و می‌گفتند در معاملات دوشنبه این اشباع باید خالی شود. بر این اساس آن‌ها پیش‌بینی کرده بودند دلار می‌تواند تا 48 هزار و حتی بالای این سطح یعنی تا 48 هزار و 300 تومان بالا برود.

این دسته از معامله‌گران با دید کاهشی می‌گویند نقطه بعدی فرود دلار بعد از این استراحت می‌تواند 45 هزار و 500 تا 800 تومان باشد و حرکت بعدی یک استراحت در این سطح است. حمایت‌ بعدی طلای آبشده و سکه هم به ترتیب می‌تواند 9 میلیون و 300 تا 400 هزار و 27 میلیون تومان باشد. بعد از این حمایت‌ها این بازارها هم می‌توانند مثل دلار به استراحت بروند.

همچنین این‌ها معتقدند با توجه به سررسید اوراق دولتی در خرداد تا مهر ماه، بازارساز اجازه نمی‌دهد در این تاریخ، بازار التهاب داشته باشد. آن‌ها تصور می‌کنند در التهاب بازار است که خریدار به بازار می‌آید و عمق می‌گیرد، با این نگاه اگر بازار التهاب داشته باشد این نقدینگی بانکی می‌تواند به بازارهای موازی برود.

کاهشی‌های بازار با اشاره به تبادل زندانی‌ها معتقدند این اتفاق می‌تواند در سطح 50 هزار و 500 تا 800 تومان باشد تا این حمایت از دست برود، در غیر این صورت آن‌ها تصور می‌کنند سطحی که می‌تواند با خبر تبادل زندانی از دست برود 44 هزار تومان است. افراطی‌های کاهشی هم معتقدند با این خبر و دوباره با خبر آزادسازی منابع بلوکه شده ایران، نرخ حتی می‌تواند تا 38 هزار تومان بریزد.

اما افزایشی‌های بازار معتقدند با رفتن نرخ به بالای مرز مقاومت 47 هزار و 700 تومان، قیمت دلار می‌تواند مقاومت بعدی یعنی 48 هزار و 300 تومان را بشکند و به روند صعود برگردد. این دسته با اشاره به آزادسازی مبالغ حساب وکالتی خودرو در روز چهارشنبه، می‌گویند باتوجه به اینکه قیمت در ناحیه مناسبی برای خرید این‌ها است، مبالغ آزاد شده می‌تواند به بازار ارز و سکه بیاید. البته همچنان افزایشی‌های بازار در اقلیت هستند.

تکنیکال‌کاران معتقدند اگر حمایت 13 هزار تومان درهم از دست برود می‌تواند تا کف 12 هزار و 300 تا 400 تومان بریزد. باتوجه به روند رفت و برگشت یکشنبه و این اتفاق‌ها معامله‌گران می‌گویند بازار دوطرفه شده است.

نکته اول بازار هم این بود که در معاملات یکشنبه دلار کف خط روند صعودی که از شهریور 1401 شروع شده‌ را شکسته است اما تتر هنوز آن کف را از دست نداده.

نکته دوم درمورد نرخ‌زنی کانال هرات بود که در معاملات عصر دوشنبه این کانال چندین بار نرخ پرت 38 هزار تومان را زد.