اکوایران: بازار شنبه به واسطه اینکه بین دو روز تعطیلاتی قرار گرفته است معاملات کم‌حجم و کم‌رمقی را پشت سر گذاشت. قیمت دلار در این روز نیمه تعطیل همچنان در بازه ۵۰ هزار و ۷۰۰ تا ۵۱ هزار و ۲۰۰ تومان نوسان داشت. معامله‌گران می‌گفتند بازار رنج است.

معامله‌گران روز شنبه می‌گفتند در یک هفته اخیر بازار نظری شده است، هر مقام سیاسی که یک نظر مثبت یا منفی می‌دهد بازار را به‌دنبال خودش می‌کشاند؛ برای نمونه، وقتی در غیبت اخبار و مواضع رسمی نظرها بر تبادل زندانی بین ایران و کشورهای غربی بود قیمت دلار هرات سطح حمایتی 51 هزار و 200 تومان را از دست داده و به کف 50 هزار و 700 تومان خورده بود. در مقابل با صحبت جان کربی درباره اینکه برجام در دستور کار نیست دوباره به بالای 51 هزار برگشت. اما بازار شنبه با وجود اینکه در 51 هزار و 200 تومان شروع به کار کرد در ادامه به کانال ۵۰ برگشت. معامله‌گران دلیل این عقب‌نشینی را ادعای فایننشال‌تامیز می‌دانستند.

فایننشیال‌تایمز گفته رابرت مالی با نماینده ایران در سازمان ملل دیدار داشته و این اولین گفتگوی مستقیم دو طرف از سال 2018 است، این خبر دلار را ۵۰ هزار و ۷۰۰ تومان کرد.  هنوز سایه اخبار مثبت از سر بازار برداشته نشده است، در بازار شایعه بود که هواپیمای معروف عمانی برای برگشت یکسری از زندانی‌ها دوباره به تهران برگشته است. سلبریتی زندانی‌ها سیامک نمازی است. معامله‌گران اعتقاد دارند آزادی سیامک نمازی به معنای توافق بر سر آزادی منابع بلوکه شده در کره جنوبی و عراق است و اگر این اتفاق بیفتد دلار می‌تواند کف مهم ۵۰ هزار و ۷۰۰ تومان را از دست بدهد و حتی وارد دامنه ۴۰ شود.

البته در همین بازار با فاز مثبت، یک عده هم هستند که جو منفی می‌دهند. به عقیده آن‌ها قیمت بازار بعد از نشست شورای حکام در 15 تا 19 خرداد می‌تواند دوباره افزایشی شود و در کانال 51 پیشروی داشته باشد. از نگاه این گروه نرخ دلار با کف سختی مواجه شده است و فقط با اخبار قطعی می‌تواند کف 50 هزار را از دست بدهد. آن‌ها می‌گویند اگر کف با خبر غیر از توافق به دامنه 40 برود، این ناحیه فقط فرصت خرید است.

بازار در نخستین روز هفته به لحاظ فنی دو تا ویژگی داشت. اولین ویژگی این بود که قیمت‌ها در بازار نسبت به یک کف ثابت بالا می‌رود و سقف می‌زند که این سقف‌ها هر روز کوتاه‌تر می‌شود. این سقف‌ها حکایت از یک مثلث در چارت فنی‌ها دارد. سقف‌های کوتاه نشان می‌دهد نرخ بیشتر ظرفیت کاهش دارد تا افزایش. ویژگی دوم بازار این بود که وضعیتش اجاره است. در معاملات شنبه نرخ نقدی بازار بالای فردایی بود که به خودی خود نشان می‌دهد که حجم فروش فردایی در بازار بیشتر است.

مهم‌ترین نکته بازار زمزمه‌هایی درباره یک رابطه قطع شده پس از پنج سال است. در بازار گفته می‌شد صفحه رسمی صرافی الانصاری امارات از آغاز همکاری خودش با صرافی‌های ایرانی جهت تسهیل انتقال ارز پس از ۵ سال توقف معامله خبر داده است.

در بازار طلا هم تکنیکال‌کاران آبشده معتقدند دو روز است قیمت مثقال طلای آبشده بالای کف معامله می‌شود و از آنجایی که بین میانگین متحرک قیمت میانمدت با کوتاه‌مدت فاصله افتاده است و به واسطه آن قیمت طلای آبشده می‌تواند افزایش پیدا کند و به سمت قیمت میانگین متحرک میانمدت حرکت کند تا گپ بینشان کم شود. در بازار سکه هم گفته می‌شود قیمت حمایت 29 میلیون و 800 هزارتومان را سر راه دارد و با از دست رفتین این مرز،‌ حمایت بعدی کف 29 میلیون است که در صورت از دست رفتن این سطح،‌ سکه با فشار فروش می‌تواند تا مرز 27 میلیون پایین بیاید.