اکوایران: بازار ارز هرات در نیمه اول کانال 49 هزار تومان رنج بود. قیمت دلار هرات در 49 هزار و 250 تومان شروع کرد و با افزایش تا 49 هزار و 500 تومان بالا رفت و در نهایت در 49 هزار و 350 تومان بسته شد. با اینکه دلار هرات بالای نرخ شنبه معامله شد اما درهم با کاهش به زیر نرخ شنبه رفت و در 13 هزار و 630 تومان بسته شد.

قیمت دلار تهران هم در نیمه دوم کانال 49 هزار در معامله بود. قیمت تتر که طی چند روز گذشته بازار به آن هم نیم‌نگاهی دارد و حتی یکسری‌ها می‌گویند لیدر هم هست در روز یکشنبه در کف  49 هزار و 600 تومان بود و در معاملات عصر با افزایش تا 50 هزار و 200 تومان بالا رفت.

بحث داغ بازار یکشنبه به بهانه دو ساله شدن دولت، وعده‌های ابراهیم رئیسی در زمان آمدنش به پاستور بود؛ از ساخت سالانه یک میلیون مسکن و ایجاد سالانه یک میلیون شغل و تک‌رقمی کردن نرخ تورم و کنترل قیمت‌ها گرفته تا مدیریت بازار ارز، پایبندی به برجام، ایجاد گشت ارشاد برای مدیران و وعده‌های دیگر.

معامله‌گران درمورد بازار ارز که تخصصشان بود می‌گفتند زمانی که رئیسی سکان دولت را در دست گرفت قیمت دلار حوالی کانال 24 و 25 هزار تومان بود. پارسال تا 60 هزار تومان هم رفت و در روز یکشنبه در کانال 49 و در مرز 50 هزار تومان در معامله‌ بود.

معامله‌گران در روز یکشنبه با توجه به نشست بانک مرکزی با صرافان درمورد منازعه این بانک و کانون صحبت می‌کردند. به عقیده یکسری‌ها این جنگ در میان‌مدت دودش به چشم بانک مرکزی می‌رود. آن‌ها می‌گویند این جنگ می‌تواند حضور بازارساز را فعلا پررنگ کند. علاوه بر این درمورد مدل مداخله این روزهای بانک مرکزی هم صحبت می‌شد. آن‌ها می‌گویند هدف فرزین ریزش سنگین نیست تا زمانیکه دستش آنقدری که باید پر شود.

این دسته معتقدند تزریق شنبه این را نشان می‌دهد که می‌خواهد بازار را ساکت کند و بازار به سمت رکود برود تا معامله‌گران خسته شوند. آن‌ها می‌گویند از مقاومت‌ها شروع به تزریق می‌کند، به حمایت که می‌رسد عرضه‌ را قطع می‌کند بازار برمی‌گردد. همچنین در پولبک و مرز مقاومت شروع به تزریق می‌کند تا بازیگران دلسرد شوند. از نظر معامله‌گران در این حالتی که بازار در دست بازارساز است خبرهای منفی اصلاح‌های بازار را جبران می‌کند. از نظر معامله‌گران فعلا 50 هزار تومان خط قرمز بازارساز شده است.

معامله‌گران فنی می‌گویند بازار بازه نوسانش کم شده و به خاطر همین تایم تحلیل از یک ساعت به چهار ساعت در چارت تغییر کرده است. از نظر آن‌ها تا زمانیکه مرز حمایت 49 هزار و 200 تومان از دست نرود و زیر آن تثبیت ندهد قیمت دلار می‌تواند به سمت 50 حرکت کند. 49 هزار و 400 تومان عدد طلایی بازار یکشنبه بود که اگر بالای آن تثبیت می‌داد فشار خرید هم بیشتر می‌شد.

نکته ای که یکشنبه در بازار بود سیاست بانک مرکزی در تخصیص و تامین تقاضاهای وارداتی است. گفته می‌شود بانک مرکزی سیاست اصلی خود را روی تامین ارز گذاشته و تخصیص را سخت گرفته است. بازاری ها مدعی بودند صف تامین به یک میلیارد دلار کاهش یافته در حالی که صف تخصیص نزدیک به دو رقم است.

با تغییر سیاست بانک مرکزی بازاری‌ها تصور می‌کنند تقاضای آنی در بازار فعلا کم شود اما درباره تقاضای آتی که در تخصیص خود را نشان می‌دهد باید کمی صبر کرد.