به گزارش اکوایران، بازار سکه در اغلب روزهای هفته گذشته شاهد نوسان رفت و برگشتی قیمت سکه یا رنج بودن آن بود.

با این حال در روز‌های پایانی هفته گذشته خبر آزاد‌سازی پول های بلوکه شده ایران در کره‌جنوبی برای چندمین بار اما این‌بار به شکل جدی‌تر منتشر شد. به‌نظر می‌رسد بعد از عراق، این‌بار نوبت به ارزهای بلوکه شده در کره‌جنوبی است. روزنامه نیویورک‌تایمز نخستین رسانه خارجی بود که خبر توافق بین‌المللی جدید ایران را منتشر کرد. به گزارش این روزنامه ایران و آمریکا بر سر آزادی ۵ زندانی آمریکایی از ایران و آزادسازی ۶ میلیارد دلار از اموال ایران در کره‌جنوبی توافق کرده‌اند.

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا نیز ضمن تایید این توافق از انتقال زندانیان آمریکایی از زندان اوین به حصر خانگی خبر داد. نیویورک‌تایمز نحوه انتقال این دارایی‌ها را نیز این‌گونه بیان کرده است: ۶ میلیارد دلار از اموال ایران در کره‌جنوبی به یورو تبدیل شده و به حسابی در قطر منتقل می‌شود و پس از این انتقال قرار است ایران نیز متقابلا ۵ زندانی را آزاد کند.

مساله دارایی‌های بلوکه شده ارزی ایران در کره‌جنوبی موضوع تازه‌ای برای فعالان بازار ارز و سکه تهران نیست. همزمان با از سر‌گیری تلاش‌ها جهت احیای توافق هسته‌ای برجام، در زمستان ۱۴۰۰، قضیه دلار‌های موجود در کره به عنوان یکی از نتایج این نشست‌ها معرفی شد. به عقیده کارشناسان اقتصادی از جمله مهم‌ترین اثرات بازگشت این دارایی‌ها تحت کنترل بانک مرکزی، می‌توان به کاهش فشار از روی بازار داخل و ذخایر ارزی کشور اشاره کرد.

روند آزاد‌سازی این اموال نیز مانند دارایی‌های بلوکه شده در عراق با کمک واسطه‌ها صورت خواهد پذیرفت و مستقیم به حساب بانک مرکزی واریز نخواهد شد. علاوه بر آن محدودیت‌هایی نیز در زمینه استفاده از آنها وجود دارد.

قیمت دلار در معاملات پشت خطی روز گذشته در واکنش به این خبر کاهش معناداری را ثبت کرد و به کانال ۴۸ هزار تومان برگشت. برخی از سکه بازان دیروز و دیشب با اشاره به سیگنال دیپلماسی موجود و عقب‌نشینی کانالی نرخ دلار از احتمال ریزش نرخ سکه امامی در روز جاری سخن می‌گفتند.

قیمت سکه در شرایط فعلی در نیمه کانال ۲۸ میلیون تومان قرار دارد که در صورت کاهش قیمت دلار احتمال عقب‌نشینی تا کانال ۲۷ میلیون تومان وجود دارد.

با این‌حال برخی از معامله‌گران همچنان مدعی هستند که قیمت ها احتمالا مانند هفته قبل رنج خواهد شد.

قیمت واقعی هر قطعه سکه امامی در حال حاضر ۲۱ میلیون و ۹۱۸ هزار تومان می باشد و حباب آن بعد از مدت‌ها دوباره به ۳۰ درصد رسیده است.

حباب سکه 21 مرداد