اکوایران: قیمت دلار صبح بالا رفت عصر پایین آمد. قیمت دلار هرات در 49 هزار تومان شروع شد و در نیمه اول بازار با افزایش تا 49 هزار و 280 تومان رفت اما در شکستن این مرز مقاومتی ناکام ماند. این عدد در بازار فوبیای خریدار شده و در این هفته هروقت به آن رسیده واکنش نشان داده ‌و کاهشی شده است. در نهایت قیمت دلار هرات در نیمه دوم کاهشی شد و تا حمایت 48 هزار و 800 تومان پایین آمد. قیمت درهم با کاهش به 13 هزار و 570 تومان رسید که معامله‌گران معتقدند یک تزریق ریز یک مرحله‌ای در این بازار داشتیم.

یکسری از معامله‌گران در بازار می‌گفتند سفر امیرعبداللهیان به عربستان مهم است و قیمت دلار در انتهای هفته به سمت کفی که هفته قبل به آن رسیده بود می‌رود.

یک خبر در روز چهارشنبه به بازار رسید درمورد صادرات نفت ایران به چین. در این خبر گفته شده رکورد 10 ساله صادرات نفت ایران به چین شکست. واردات نفت چین از ایران در ۷ ماه ابتدایی سال جاری میلادی به طور متوسط برابر با ۹۱۷ هزار بشکه در روز بوده است. این خبر را کانال‌های نزدیک به وزارت نفت دولت ابراهیم رئیسی داد اما بازار مدنظر قرارش داد.

در معاملات عصر یک خبر غیررسمی در بازار دست به دست می‌شد در همین رابطه صادرات نفت ایران. در این خبر غیررسمی گفته شده درآمد روزانه فروش نفت ایران به 112 میلیون دلار رسیده است. گفته می‌شود با این رقم، درآمد ماهانه 3.3 میلیارد دلار خواهد بود که سالیانه‌اش نزدیک 40 میلیارد دلار است. معامله‌گران معتقدند این عدد بزرگیست و تقریبا با کل بودجه اختیاری ایران برابر است. معامله‌گران تصور‌ می‌کنند در صورت صحت چنین عددی کسری بودجه در کشور باید بی‌معنی باشد،‌ در واقع کنترل آن سخت نیست.

آمار صادرات نفت همیشه در تیرراس معامله‌گرهاست چرا که از نظر آن‌ها چیزی که در تحلیل بلند مدت می‌تواند روی قیمت دلار تاثیر بگذارد تداوم صادرات نفت است.

یک خبر منفی هم در بازار دست به دست می‌شد درمورد اینکه کنگره دارد به بایدن فشار می‌آورد برای جلوگیری از انتقال پول به ایران.

معامله‌گران می‌گویند داریم به آخر برج می‌رسیم، فردا امیرعبداللهیان به عربستان می‌رود، پول‌های بلوکه دارند آزاد می‌شوند، انتخابات هم در پیش‌رو است. بخاطر این چهار دلیل آن‌ها معتقدند قیمت دلار جان بالایی ندارد.

فنی‌ها معتقدند اگر قیمت دلار حمایت 48 هزار و 800 تومان را از دست بدهد حمایت میانی 48 هزار و 600 تومان را پیش‌رو دارد و در صورت از دست رفتن این سطح قیمت دلار می‌رود به کف هفته قبل یعنی 48 هزار و 300 تومان.

بازار چهارشنبه دو نکته داشت. نکته اول درمورد تزریق 40 میلیون دلاری بانک مرکزی طالبان به صرافان و بانک‌های تجاری واجد شرایط بود.

نکته دوم درمورد یورو سفارتی بود. برای وقت سفارت متقاضیان باید هزینه یورویی بپردازند. در بازار گفته می‌شد تقاضا برای یورو در حال بالا رفتن است. از نگاه معامله‌گران این افزایش تقاضا نشانه‌ای از تمایل به مهاجرت است. با توجه به هزینه سفارت اکثرا دنبال اسکناس‌های ۱۰ و ۲۰ یورویی هستند که به ادعای معامله‌گران  قیمتش بالای 60 هزار تومان است.