قیمت سکه برای روز شنبه 11 شهریور با موانع جدی برای صعود روبرو است. هرچند که سکه در کوتاه مدت نشان‌داده در مسیر نزول هم مقاومت دارد. آنچه کار را برای صعود سکه امامی سخت کرده، اخبار مثبت سیاسی است.

انتظارات از کاهش تنش‌ها در بازار بالا رفته، معامله‌گران تصور می‌کنند بین جمهوری اسلامی و برخی کشورهای غربی توافقی در حال شکل‌گیری است. توافقی که که بنابر آن در مقابل کاهش فعالیت‌های هسته‌ای پس از خروج امریکا از برجام، امکان فروش نفت ایران بیشتر می‌شود.

گزارش‌های اخیر برخی رسانه‌های خارجی مثل بلومبرگ تقویت کننده این باور بوده است. شاید مهم‌ترین خبر سیاسی که روز گذشته در راستای تقویت این باور منتشر شد، سخنان حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه دولت سیزدهم بود.

المیادین از قول امیرعبداللهیان در خبری فوری، اعلام کرد: ابتکارات سلطان عمان برای حل موضوع هسته‌ای در حال نتیجه دادن است.

او گفته اکنون ابتکاری از سوی سلطان عمان روی میز قرار دارد و در چارچوب آن ابتکار، تبادل پیام‌ها بین ما و طرف‌های دیگر در جریان است..

هادی خسروشاهین، تحلیلگر مسائل بین‌الملل در رمز گشایی از این اظهارت دیپلماتیک به اعتماد گفته است: بخشی از توافق غیررسمی میان ایران و آمریکا به همکاری‌ها بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برمی‌گردد.

یعنی در ازای همکاری‌های محدود، موردی و موضعی ایران، آژانس پذیرفته است که از تلاش برای صدور قطعنامه‌ها در شورای حکام خودداری کند. همچنین آمریکا پذیرفته پاداش این اقدامات ایران را با آزادسازی اموال بلوکه‌شده و تسهیل بیشتر صادرات نفتی پاسخ بدهد.

ابراهیم متقی، رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، هم در گفت‌و‌گو با اکو ایران عقیده دارد اجلاس پیش‌روی شورای حکام گرچه ممکن است با هشدارهایی از سوی رئیس آژانس در خصوص اقدامات هسته‌ای ایران همراه باشد اما به سمتی نمی‌رود که زیر میز توافق زده شود.

به همین دلیل تحلیل‌گران اعتقاد دارند قیمت سکه در هفته‌های پیش‌رو نیز با اتفاق غیرمنتظره‌ای روبرو نیست و در کف 27 میلیون و 500 هزار تومان تا مقاومت 28 میلیون و 400 هزار تومان در نوسان خواهد بود. از دیدگاه آنان این محدوده، زمانی شکسته می‌شود که معامله‌گران سوپرایز شوند.

سوپرایز در دید این معامله‌گران شکسته‌شدن خط خبری کنونی و ازدست‌رفتن انتظارات مثبت است، زیرا این عوامل می‌تواند آرایش بازار‌ها را به صورت آنی تغییر دهد.

پیش بینی قیمت سکه از ناحیه قیمت دلار و طلا

قیمت طلا در روز جمعه شاهد فراز و فرود زیادی بود، فلز گران‌بهای جهانی روز گذشته سد مقاومتی ۱۹۵۰ دلار را شکست و تا محدوده ۱۹۵۲  دلار رشد کرد. اما در بالای خط مقاومت طلاقت نیاورد و به پایین تر از 1940 دلار در هر اونس برگشت.

فرود قیمت طلا در بازار جهانی، اندک امید جریان افزایشی بازار را نقش بر آب کرد. زیرا قیمت دلار هم در معاملات پشت خطی روز جمعه ثبات نسبی را تجربه کرد و بازار نوسان خاصی نداشت. به‌همین‌‌دلیل، قیمت بسته‌شده سکه فردایی در پایان معاملات روز قبل کمتر از قیمت باز شده بود.

با این حساب برای پیش بینی قیمت سکه امروز 11 شهریور می‌توان گفت عوامل صعودی فعلا اثرگذار نیستند، گرچه هنوز برخی به‌جهت مقاومت سکه در برابر کاهش تصور می‌کنند خنثی‌سازی عوامل نزولی می‌تواند این ذهنیت در بازار را نگه دارد که فعلا بازار رنج است.