به گزارش اکوایران، بالاخره پرونده تبادل زندانیان و آزادسازی 6 میلیارد ایران بسته شد. در میانه‌های روز دوشنبه ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه اعلام کرد دارایی‌های آزادشده ایران در کره جنوبی امروز (دوشنبه) در اختیار دولت و ملت قرار خواهد گرفت و تبادل زندانیان نیز انجام خواهد شد. همچنین کنعانی گفته امکان انجام گفت‌وگوهای با واسطه در مورد مذاکرات لغو تحریم‌ها در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد وجود دارد.

 با این خبر قیمت‌ها در بازار شروع به کاهش کرد. قیمت دلار هرات در 49 هزار و 450 تومان شروع به کارکرد و تا قبل از این خبر بین 49 هزار و 450 تا 550 تومان نوسان می‌داد اما بعد از این خبر شروع به کاهش کرد و به حمایت 49 هزار و 200 تومان رسید.

در معاملات عصر پول‌های ایران به 6 بانک ایران واریز شد پس از آن زندانی‌ها با هواپیمای قطری که در روز دوشنبه به تهران آمده بود به دوحه رفتند. قیمت دلار در ادامه در مرز 49 هزار و 200 تومان حمایت شد و 100 تومان افزایش داد. قیمت تتر با کاهش کانال 50 هزار تومان را از دست داد و قیمت سکه هم کانال 28 میلیون به 27 میلیون رفت.

چرا بازار ریزش آن‌چنانی نداشت؟

معامله‌گران می‌گویند بازار در اوج خبرهای خوب فقط 300 تومان ریخت که یک جای کار می‌لنگد. از نظر آن‌ها اگر این خبر در سال‌های قبل اتفاق می‌افتاد بازار نوسان بیشتری می‌داد. در این باره گروهی از معامله‌گران می‌گویند در گذشته بازار با خبر منفجر می‌شد اما الان بازارساز از نرخ هرات حرف می‌زند و کنترل این بازار را در دست دارد. گروهی هم هستند که معتقدند چون همه بازار به خاطر آزادی زندانیان فروشنده می‌شوند خریدار به سختی پیدا می‌شود و بازار را فرسایشی می‌کند.

از نظر آن‌ها زمانی‌که تمام بازار می‌دانند زندانیان آزاد می‌شوند و از قبل منتظر آن هستند اتفاق مهمی نمی‌افتد، درواقع بازار زمانی ریزش می‌دهد که اکثر معامله‌گران را غافل‌گیر کند. آن‌ها می‌گویند هم بانک مرکزی و هم پیشکسوت‌ها فعلا ریزش سنگین نمی‌خواهند و زمانی‌که آماتورها خریدار شدند آنوقت اصلاح شروع می‌شود.

البته بعد از نشستن هواپیمای حامل زندانی‌ها در دوحه چند خبر منفی به بازار مخابره شد. یک اینکه، آمریکا احمدی‌نژاد و وزارت اطلاعات را تحریم کرد. دو اینکه جو بایدن در واکنش به توافق تبادل زندانی‌ها مدعی شده که این کشور به تحمیل هزینه‌ها علیه ایران پس از تبادل زندانی‌ها ادامه خواهد داد. علاوه بر این جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا گفته توافق تبادل زندانیان با ایران را در چارچوب اقدامات اعتمادساز به منظور ایجاد روابط بهتر نمی‌دانیم.

به عقیده فنی‌ها اگر حمایت 10 میلیون و 80 هزار تومان طلای آبشده از دست برود در کوتاه‌مدت سطح حمایت 10 میلیون و 20 هزار تومان را پیش‌رو دارد. در میان‌مدت هم اگر کانال 10 میلیون از دست برود حمایت مهم آبشده 9 میلیون و 900 هزار تومان است.

نکته بازار دوشنبه دوباره درمورد گزارش ایبنا، رسانه نزدیک به بانک مرکزی بود. در این گزارش ایبنا مدعی شده از بازار هرات به عنوان یکی از بازار‌هایی که به تهران خط می‌دهد خبر می‌رسد که دلار به ۴۸ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است. این درحالی بود که در معاملات دوشنبه قیمت دلار هرات نتوانست به زیر حمایت 49 هزار و 200 تومان برود.