به گزارش اکوایران، قیمت دلار هرات بعد از یک پله صعود روز دوشنبه، در روز سه‌شنبه 49 هزار و 300 تومان شروع به کار کرد و تا قبل از خبری که مدعی مذاکرات مستقیم ایران و آمریکا شده بود تا 49 هزار و 400 تومان بالا رفت و گارد صعود داشت.

در نیمه اول بازار یک خبر از امواج مدیا به بازار رسید مبنی بر اینکه مجوز مذاکره مستقیم با آمریکا به مذاکره‌کنندگان هسته‌ای داده شده است. این خبر موجب شد تا قیمت دلار هرات تا حمایت 49 هزار و 200 تومان پایین بیاید. اما در ادامه این خبر تکذیب شد و قیمت دلار در این سطح حمایت شد و در 49 هزار و 280 تومان بسته شد. معامله‌گران می‌گویند همین خبر موجب شد تا قیمت دلار نسبت به دوشنبه شل شود.

سیگنال اونس جهانی به سکه و آبشده

با اینکه قیمت دلار رنج بود اما سکه و آبشده با کاهش انس طلای جهانی کاهشی شدند. قیمت سکه به حوالی 27 میلیون و 500 هزار تومان رسید و قیمت طلای آبشده کانال 10 میلیون را از دست داد. قیمت سکه رفاه در معاملات سه‌شنبه با کاهش به کانال 26 میلیون تومان سرک کشید و دوباره به بالا برگشت.

در  ادامه کار بازار حرف های وزیر خارجه نگاه معامله‌گران را جلب کرد. امیرعبدالهیان در روز سه‌شنبه گفت ژاپن طرحی را برای از سرگیری و احیای مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه پنج به علاوه یک پیشنهاد داده است.

گروهی از معامله‌گران نسبت به خبر مذاکرات و تکذیبیه معتقدند تحرکاتی در انجام است که این خبرها به بیرون درز کرده است. آن‌ها می‌گفتند خبر توافق موقت هم مثل این خبر تکذیب شد اما درست بود.

اما بدبین‌های بازار می‌گویند خبر تبادل زندانی و آزادسازی منابع آمد و قیمت دلار  نریخت، الان هم خبر درمورد اف‌ای‌تی‌اف و مذاکره مستقیم با آمریکا به بازار می‌آید. از نظر آن‌ها این خبرها به طرز عجیبی به بازار می‌رسد و قیمت کاهش پیدا نمی‌کند، نتیجه‌گیری آن‌ها این بود که این خبرها برای کنترل قیمت دلار است که قیمت افزایشی نشود. آن‌ها هشدار می‌دادند همانطوری که این خبرها قیمت را کاهشی نمی‌کند، اگر رنگ ببازند می‌توانند سوخت افزایش شوند.

نگاه تکنیکال‌های بازار

تکنیکال‌کاران معتقدند تا زمانی‌که قیمت‌ها بالای مرز حمایت قرار دارند ذات بازار نزولی نیست و خریدار در بازار وجود دارد، اما هنوز نقدی‌کار وارد نشده و ترس دارد. از نظر این دسته اصلاحات بازار می‌تواند تا دو هفته آینده ادامه‌دار باشد. معامله‌گران فنی معتقدند قیمت دلار بین 48 هزار و 800 تا 49 هزار و 400 تومان گیر کرده و اگر از پایین مرز حمایت را از دست بدهد فشار فروش در بازار زیاد می‌شود. اگر هم قیمت مقاومت 49 هزار و 400 تومان را بشکند تا 49 هزار و 600 تومان می‌تواند بالا برود.

دو نکته اول بازار سه‌شنبه درمورد نرخ ارز دو کشور همسایه‌ است که دقیقا خلاف هم عمل کرده‌اند. اول اینکه ارزش لیر ترکیه در روز سه‌شنبه به پایین‌ترین سطح خودش یعنی 27.5 در برابر دلار رسیده است. اما در مقابل به گزارش بلومبرگ، طالبان در سه ماهه نخست سال 2023 بهترین عملکرد را در حفظ پول ملی در کل جهان داشته است.

نکته آخر این بود که گفته می‌شد چهارشنبه بازار ارز هرات تعطیل است و تسویه فردایی به پنجشنبه موکول می‌شود.