به گزارش اکوایران، پس از گذشت دلار از خان شهریور، بازار ارز در مهرماه بر اخبار سیاسی متمرکز شده است. روزی نیست که خبر سیاسی جدیدی بازار ارز را هدف قرار ندهد ولی کماکان دلار تهران کانال ۴۹ هزار تومان را از دست نداده و در این محدوده باقی مانده است.

رییس کل سازمان امور مالیاتی اعلام کرده است که میزان درآمدهای مالیات دریافتی در نیمه اول سال جاری افزایش یافته و به دوبرابر درآمدهای نفتی رسیده است. این افزایش در حالی رقم خورده است که میزان فروش و صادرات نفت بر اساس گزارش‌ها رکورد زده است. افزایش درآمدهای نفتی و افزایش مالیات اتفاقی است که درآمد‌های دولت را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد. کسری بودجه را کاهش می‌دهد و قدرت بازارساز در کنترل بازار ارز را بالا می‌برد. مسئله‌ای که معمای چگونگی کنترل نرخ ارز در چندماه گذشته را در کنار کاهش تنش‌های سیاسی حل می‌کند.

رقابت بر سر میانجی گری توافق هسته‌ای

ماجد الانصاری سخنگوی وزارت خارجه قطر در سخنانی اعلام کرده است که پس از توافق تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا، احتمال دستیابی به توافق جدید میان ایران و آمریکا افزایش پیدا کرده است. پیشنهاد شده موضوعات اختلافی در مسائل هسته‌ای ایران به موضوعات کوچکتر شکسته شوند تا گفت‌وگو ‌‌درباره آن‌ها آسان‌تر شود.

در‌حالی‌که قطر و عمان رقابت بر سر میانجی‌گری را افزایش داده‌اند، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده که از طرح ژاپن برای احیای برجام بی‌اطلاع است. در شرایطی که کمتر از یک‌ماه تا موعد منقضی‌شدن بند غروب مانده است در حالی صحبت از میانجی‌گری می‌شود که مرحله مذاکرات و اجرای تفاهم تبادل زندانیان چندین ماه به طول انجامید‌. این ادعاها در حالی صورت می‌گیرد که پیگیری اخبار نشان می‌دهد آمریکا در حال اعمال فشار بر تروییکای اروپایی برای تمدید تحریم‌های موشکی ایران است. اتفاقی که اگر عملی شود امکان برقراری توافق در آینده را سخت خواهد کرد.

اوکراین موش می‌دواند

روز قبل روزنامه گاردین ادعا کرد که اوکراین از شرکای اروپایی خود برای حمله به مراکز ساخت پهپاد ایران، روسیه و سوریه تقاضای کمک کرد. خبری که مشخص می‌کند سطح اختلافات بر سر مسیله موشکی بالاست و اوکراین به‌عنوان نقطه ضعف اروپا، در حال سخت کردن شرایط برای هرگونه توافقی است. چندی پیش هم خبرگزاری «کی‌اف پست» به نقل از یکی از مقامات سابق شورای امنیت ملی آمریکا ادعا کرده بود که زلنسکی باید از انگلیس بخواهد مکانیسم ماشه را فعال کند و اتحادیه اروپا را تحت فشار قرار دهد. حال اخبار گاردین نیز تایید کننده موش دوانی اوکراین بر سر توافق هسته‌ای است و درصورتی‌که موفق شود کار احیای برجام و کنترل دلار سخت تر خواهد شد.

شرط نزولی شدن دلار

روز قبل رییس بانک مرکزی ایران به همراه معاون ارزی وارد قطر شد، سفری که به نظر می‌رسد بی‌ارتباط با پول‌های آزاد شده نیست و می‌تواند سیگنال‌های مهم‌تر و بیشتری را به بازار ارز مخابره کند.

حمایت ۴۹ هزار و ۲۰۰ تومان پایین دلار را گرفته است و هر نفوذی تا‌کنون پایدار نبوده و تا‌کنون دلار در بالای این حمایت تثبیت شده است. در‌حال‌حاضر دلار در یک برزخ گرفتار است شکست حمایت ۴۹ هزار تومانی به معنای از دست دادن روند صعودی است و تثبیت بر فراز ۴۹ هزار و ۶۰۰ تومان اولین گام مهم پیش‌رو برای صعودی شدن است.

طلای جهانی، طلای داخلی را پایین کشید

اونس جهانی طلا حمایت ۱۹۰۰ دلاری را از دست داده است و همین مسئله زمینه کاهش قیمت سکه و طلا را تقویت کرده و‌ موجب از دست دادن کانال ده میلیون تومانی برای طلای آب‌شده گشته است. حمایت نه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تا ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان حمایت محکم پیش‌روی طلاست که میتواند کف قیمتی خیلی مهمی برای، طلای آب‌شده باشد.

خبری که نبض بورس را به دست گرفت

بازار سرمایه در روز قبل رنج شده بود و حرکت خاصی نکرد، ولی رشد ارزش معاملات خرد امیدوار کننده بود. برای صعودی شدن بورس ارزش معاملات خرد ابتدا باید بالای محدوده ۶۰۰۰ میلیارد تومان تثبیت شود و پس از آن به سمت محدوده ده هزار میلیارد تومانی حرکت کند‌.

مهم‌ترین خبری که در این هفته نبض بازار بورس را در دست گرفته بود، خبر حذف احتمالی سیمان و فولاد از بورس کالا بود. درحالی‌که مهرداد بذرپاش وزیر مسکن و شهرسازی از احتمال حذف این دو صنعت از بورس کالا گفته بود روز قبل احسان خاندوزی وزیر اقتصاد اعلام کرد که وزارت اقتصاد و صمت مخالف خروج سیمان و فولاد از بورس کالاست و دولت برنامه‌ای برای خروج سیمان از بورس کالا ندارد.

شاخص کل حمایت دو میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی را از دست داده و حمایت مهم محدوده دو میلیون و ۴۰ تا دو میلیون و ۵۰ هزار واحدی را پیش رو دارد که تعدد حمایت‌ها در این محدوده می‌تواند مانع از کاهش بیشتر بورس شود‌.