به گزارش اکوایران، معامله‌گران می‌گویند از انتهای هفته گذشته راه بازار ارز از بازار سکه و طلا جدا شد. در روز پنجشنبه هفته گذشته قیمت دلار بر مدار افزایش بود و به بالای مرز مقاومتی میانی خودش یعنی 49 هزار و 400 تومان رفت و هدفش تست مقاومت مهم 49 هزار و 600 تا 700 تومان بود اما نتوانست آن را بشکند.

این درحالی بود که بازار طلا و سکه با نگاه به بازار جهانی انس طلا بر مدار کاهش بودند. در روز شنبه هم این اتفاق دوباره تکرار شد. دلار هرات در 49 هزار و 400 تومان شروع به کار کرد و با افزایش تا سطح مقاومتی 49 هزار و 650 تومان رفت و باز هم در شکستنش ناکام ماند و در 49 هزار و 500 تومان کار خودش را به پایان رساند. البته قیمت دلار هرات در پشت خط به سمت حمایت 49 هزار و 400 تومان حرکت کرد.

سکه در کف ۱۴۰۲

قیمت سکه در روز شنبه کانال 27 میلیون را از دست داد و به کف سال 1402 یعنی 26 میلیون و 800 هزار تومان رسید و از این ناحیه حمایت شد. قیمت سکه در معاملات عصر دوباره به کانال بالا برگشت و در 27 میلیون و 200 هزار تومان بسته شد. البته بازار ارز تهران بین افزایش بازار دلار هرات و کاهش سکه و طلای آبشده مردد بود. دلار نقدی تهران در روز شنبه زیر قیمت هرات در معامله بود.

مهم‌ترین خبر در بازار

مهمترین خبر این روزهای بازار احتمال تعطیلی دولت آمریکا و تصویب نکردن بودجه دولت آمریکا است.

چرا خبر تعطیلی دولت آمریکا برای بازار داخل مهم است؟ جواب قاطع بازار این بود که درحالیکه دلار ریزشی نداشت قیمت طلا و سکه با اونس کاهشی شدند  و اگر دولت آمریکا تعطیل شود روند اونس طلای جهانی معکوس می‌شود. آن‌ها می‌گویند انس طلای جهانی بعد از نشست فدرال رزرو از 1940 دلار تا 1920 دلار کاهش داشت.

بعد از آن در 4 روز از 1920 دلار تا 1846 دلار ریزش کرد. با این اتفاق قیمت سکه دوتا کانال از دست داد و طلای آبشده هم با کاهش بیش از 400 هزار تومانی به محدوده حمایتی مهم خودش رسید. حالا اگر دولت آمریکا تعطیل شود قیمت اونس جهانی دست عوض می‌کند و وارد صعود می‌شود و به تبع آن طلا و سکه داخل هم افزایشی می‌شوند.

معامله‌گران فنی معتقدند در دو هفته اخیر تمام اصلاحات بازار با عرضه نقدی بازارساز اتفاق افتاده است. در بازار ارز عرضه باشد قیمت به کف 49 هزار تومان می‌رود و عرضه نداشته باشد قیمت دلار  به مقاومت 49 هزار و 600 تومان برخورد می‌کند. برای همین آن‌ها معتقدند قیمت کنونی دلار، فروش ندارد.

نکته بازار ارز و سکه رفتار متفاوت طلای آبشده در این کف جدید است. معامله‌گران می‌گویند طی دو بار گذشته که طلای آبشده در سال 1402، کف زده حبابش هم منفی شده اما الان حبابش به 200 خط رسیده است.