اکوایران: معامله‌گران می‌گویند از هر طرفی خبر سفر‌های خارجی به ایران منتشر می‌شود. روز یکشنبه گفته شد وزیر مشاور در امور خارجه قطر به ایران آمد. این در حالیست که روز شنبه شایعه شده بود جوزپ بورل قرار است به تهران بیاید. گمانه‌زنی‌های مختلفی درمورد سفر مقام قطری در بازار وجود داشت. یک عده می‌گفتند سفر قبلی هم وزیر خارجه عمان بود چرا که مذاکرات ایران و آمریکا درمورد تبادل زندانیان با مشکل مواجه شده است. یکسری‌ها هم با توجه به این موضوع که دوحه نقش میانجی داشته و در موضوعات مربوط به آزادسازی پول‌های مسدود شده ایران در کره جنوبی نقش دارد این سفر را حائز اهمیت می‌دانستند. این خبر با منبع ایران‌اینترنشنال داشت دست به دست می‌شد و معامله‌گران می‌گفتند این رسانه منبع اخبار مثبت بازار شده است.

قیمت دلار هرات در روز یکشنبه در 48 هزار و 400 تومان شروع شد و تا قبل از ورود درهم تا 48 هزار و 600 تومان هم بالا رفت. با نرخ‌دهی درهم که در 13 هزار و 360 تومان با گپ منفی نزدیک به 100 تومانی باز شد قیمت دلار هرات حمایت 48 هزار و 300 تومان را از دست داد. در ادامه هم در حوالی ساعت 12 و نیم بازار ارز هرات حمایت مهم 48 هزار و 100 تومان را از دست داد و با کاهش به 47 هزار و 950 تومان رسید. قیمت دلار بعد از برخورد به این سطح دوباره به کانال 48 هزار تومان برگشت. طی یک هفته گذشته دو بار قیمت دلار هرات با برخورد به این سطح به کانال 48 هزار برگشته است. قیمت دلار هرات دوتا نکته داشت، اولی اینکه هر روز مقاومت‌ها و سقف‌ها دارد پایین می‌آید که نشان می‌دهد بازار فعلا جان بالایی ندارد. نکته دوم این بود که قیمت دلار هرات نزدیک به 200 تومان اجاره بود، یعنی قیمت نقدی 200 تومان بالای فردایی است.

بعد از ورود درهم و کاهش قیمت دلار معامله‌گران می‌گفتند بازارساز برای کنترل بازار از طریق حواله‌جات درهم و همچنین بازار ثانویه در حال مداخله‌ است. البته قبل از ورود درهم در بازار گوشزد می‌کردند که درهم سنگین فروشنده‌ است. این دسته معتقدند که چپ بازارساز پر است و مداخله غیرمستقیم دارد.

فنی‌ها معتقدند اگر قیمت دلار بالای 48 هزار و 300 تومان تثبیت ندهد در معاملات یکشنبه قیمت می‌تواند دوباره برای از دست دادن 47 هزار و 900 تومان تلاش کند.

طلای آبشده هم با کاهش به حوالی 9 میلیون و 800 هزار تومان رسید و همچنان حبابش منفی است. قیمت سکه امامی هم در بازار به کانال 26 میلیون رفت و در 26 میلیون و 900 هزار تومان در معامله‌ است.

چند روز قبل ضعیف ترین ارزهای جهان معرفی شد. در بازار یکشنبه یک خبر  درمورد باارزش‌ترین پول‌های جهان دست به دست می‌شد که کشورهای عربی خاورمیانه باارزش‌ترین پول‌های ملی جهان را دارند. اول کویت، دوم بحرین، سوم عمان، بعدی اردن و بعدتری بریتانیاست. قیمت این ارزها در بازار تهران چند است؟ هر دینار کویت در بازار تهران حوالی 157 هزار تومان، دینار بحرین حدود 128 هزار، ریال عمان 125 هزار، دینار اردن 68 هزار و پوند انگلیس 62 هزار تومان است.

معامله‌گران در بازار دوباره دست به مقایسه شده بودند. آن‌ها ثبات بازار ارز و بی‌ثباتی بازار مرغ را مبنا قرار دادند. معامله‌گران می‌گفتند عجیب است که دولت می‌تواند چند ماه بازار ارز را مدیریت کند اما در ثبات قیمت مرغ ناتوان است.