اکوایران: قیمت دلار هرات در کانال 48 هزار تومان هت‌تریک کرد. بازار ارز هرات در 48 هزار و 950 تومان شروع به کار کرد و تا ساعت 12 و نیم یعنی نیمه اول بازار سه‌شنبه در مرز 49 هزار تومان معامله شد اما از این ساعت به بعد با کاهش، وارد کانال 48 هزار تومان شد و به نرخ دو روز پیش خودش یعنی 48 هزار و 550 تومان رسید.

درهم امارات در معاملات سه‌شنبه برعکس روز گذشته با گپ مثبت و در 13 هزار و 550 تومان باز شد و روندش مثل هرات بود یعنی در ابتدا یک بالایی داد و بعدش با کاهش به 13 هزار و 460 تومان رسید. این درحالی بود که همچنان دلار تهران و سلیمانیه بالاتر از هرات است و معامله‌گران می‌گویند چسبندگی کانال 49 هزار تومان باعث شده تا قیمت دلار در تهران و سلیمانیه این کانال را از دست ندهد.

البته در بازار ارز هرات با توجه به نرخ پشت خطی دوشنبه شب پیش‌بینی می‌شد که یک سرک به کانال 49 هزار بکشد و به دلیل اخبار توافق و جان بالایی نداشتن دوباره به کانال 48 هزار برگردد. طلای آبشده هم با کاهش در مرز 10 میلیون معامله می‌شد و سرک به 9 میلیون هم کشیده است. نکته بازار طلای آبشده این بود که حباب آن در معاملات سه‌شنبه منفی شد.  

 معامله‌گران کاهش سه‌شنبه را به دو موضوع ربط می‌دهند. یکسری‌ها می‌گویند یک شایعه به بازار آمد درمورد این‌که در عصر سه‌شنبه کنگره آمریکا در خصوص لغو برخی تحریم‌ها در خاورمیانه جلسه برگزار می‌کند و همین شایعه موجب شده تا قیمت دوباره به کانال 48 هزار برود و حمایت 48 هزار و 800 تومان در بازار از دست برود. این شایعه با منبع ایران‌اینترنشنال دست به دست می‌شد.

یکسری‌ها که بدبین به بازارساز هستند عقیده دارند باتوجه به این موضوع که سه‌شنبه بورس رشد داشته و بازار سرمایه ساعت 12 و نیم تمام می‌شود، کاهش بازار ارز از این ساعت به بعد کار بازارساز است. آن‌ها می‌گویند در چند روز اخیر هروقت قیمت دلار به کانال 48 هزار آمده بورس هم با واکنش روانی نسبت به آن ریزشی بوده است. به عقیده این دسته بازارساز برای اینکه از ریزش بیشتر بورس جلوگیری کند تا نیمه اول دلار را در مرز 49 نگه داشت و بعد از اتمام کار بازار سرمایه، دلار را کاهشی کرد.

تکنیکال‌کاران می‌گویند دو نقطه برای روند جدید مهم است. از پایین حمایت 47 هزار و 900 تومان که اگر از دست برود و تثبیت روزانه بدهد می‌توانیم بگوییم با کانال 48 هزار خدافظی کرده است. نقطه دوم مقاومت 49 هزار و 600 تومان است که در صورت تثبیت روزانه بالای این مرز می‌توانیم شاهد افزایش قیمت به کانال 50 هزار باشیم. فنی‌ها معتقدند از آنجایی که بازار فاندامنتالی دنبال می‌شود و با هرخبر حرکت می‌کند برای روند جدید هم باید خبر جدید قوی بیاید وگرنه بخاطر آخر برج، محرم و بی‌پولی بازار قیمت در همین سطوح رنج خواهد زد.

نکته بازار ارز این بود که در بازار گفته می‌شد سلیمانیه در اول محرم بخاطر تعطیلی در سراسر عراق کار نخواهد کرد.