به گزارش اکوایران، بازار ارز تهران در سومین روز هفته جاری شاهد نوسان صعودی قیمت دلار بود. طبق ادعای معامله‌گران نرخ دلار در شروع معاملات نقدی امروز با ۴۹ هزار و ۵۵۰ تومان روانه بازار شد و در نیمه ظهر در حدود ۴۹ هزار و ۵۲۰ تومان قیمت خورد که در واقع ۱۰۰ تومان از روز قبل بالاتر بود. البته اسکناس آمریکایی در کل در روزهای اخیر در یک محدوده خاص رنج است.

در هرات هم قیمت دلار امروز تا ۴۹ هزار و ۶۰۰ تومان رشد کرد؛ اما در زمان‌نگارش این گزارش با ۴۹ هزار ۴۵۰ تومان معامله شد که نسبت به‌روز قبل ۱۵۰ تومان نوسان صعودی را نشان می‌دهد.

محدوه تعیین‌کننده دلار

معامله‌گران می‌گویند در حال حاضر محدوده قیمتی تعیین‌کننده برای دلار حمایت ۴۹ هزار و ۲۰۰ تومان و مقاومت ۴۹ هزار و ۶۰۰ تومان است که می‌تواند دلار را از محدوده رنج فعلی خارج کند.

از سوی دیگر، نرخ حواله درهم امروز هم مانند روزهای گذشته ثبات نسبی را تجربه کرد و با ۱۳ هزار و ۶۰۰ تا ۱۳ هزار و ۶۳۰ تومان مبادله شد.

امروز اظهارات جدید سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری موردتوجه بازیگران ارزی قرار گرفت. ناصر کنعانی گفت: طرح سلطان عمان یک توافق و طرح جدید نیست، بلکه ابتکار عمل‌هایی برای نزدیک‌کردن دیدگاه‌ها به‌منظور بازگشت همه طرف‌ها به چارچوب برجام است.

او در ادامه تاکید کرد: هرگونه مذاکره مستقیم با آمریکا را تکذیب می‌کنیم و هیچ برنامه‌ای برای مذاکره مستقیم با آمریکا نداریم.

وی در مورد اخبار منتشر شده در ارتباط با احتمال پیوستن ایران به FATF گفت: اطلاعی از این که برنامه برای پیوستن به FATF در کشور وجود دارد یا نه ندارم.

این در حالی است که روز گذشته رئیس اتاق بازرگانی ایران گفته بود ما اخبار غیررسمی درباره پذیرفته‌شدن اف‌ای‌تی‌اف شنیدیم. معامله‌گران می‌گویند این خبر غیررسمی تقریباً یک هفته پیش به بازار رسید.

انتظار بازار برای 26 مهرماه

البته از لحاظ انتظاری بازار منتظر است ببیند در ۲۶ مهرماه اتحادیه اروپا تحریم‌های هسته‌ای ایران را تمدید می‌کند یا خیر. باتوجه‌به اینکه این اتفاق برای بازار مهم است گروهی از معامله‌گران معتقدند که دلار در ۲۶ مهرماه تعیین تکلیف می‌شود.

یکی دیگر از اتفاقات مهم امروز ریزش قیمت طلا در بازار جهانی بود. اونس طلا در معاملات امروز تا سطح حمایتی ۱۸۳۳ دلار پایین آمد که در مقایسه با عصر شنبه کاهش ۱۵ دلاری را نشان می‌دهد. قیمت اونس طلا  ۵ مهر ماه  مرز ۱۹۰۰ دلار را از دست داد و تا امروز بیش از ۷۰ دلار ریزش کرده است. 

در بازار داخلی ایران هم قیمت طلا ۱۸ عیار ظهر امروز ۲ میلیون و ۲۵۶ هزار تومان بود که نسبت به‌روز قبل ۵ هزار و ۱۰۰ تومان افت کرده بود. بااین‌حال قیمت سکه امامی همچنان بر روی پله اول کانال ۲۷ میلیون تومان قرار دارد. عده‌ای از معامله‌گران باور دارند دلیل اصلی ثبات نسبی در بازار سکه ناشی از سنگرگیری قیمت دلار در مرز ۴۹ هزار و ۵۰۰ تومان بوده است.

دراین‌بین برخی از معامله‌گران می‌گویند با این که از انتهای هفته گذشته راه دلار از سکه و طلای آب‌شده جدا شده بود؛ اما همچنان دلار هم منتظر حرکت سکه و طلا است. از نظر این دسته از معامله‌گران اگر قیمت انس در این هفته به کاهش خود ادامه دهد سکه و طلا می‌تواند به سمت کف‌زنی حرکت کند و از کف برای افزایش جان بگیرد. در صورت چنین اتفاقی بازار ارز نیز می‌تواند با بازار سکه و طلا همراه شود. اما در مقابل گروهی معتقدند راه دلار همچنان از طلا و سکه جداست و روند این دو نمی‌تواند در بازار ارز تأثیرگذار باشد. آن‌ها می‌گویند این رابطه برعکس است و دلار روی طلا و سکه تأثیر دارد.