به گزارش اکوایران، برخی از تحلیل گران بازار سکه در معاملات پشت‌خطی جمعه شب احتمال می‌دادند قیمت سکه امامی روز شنبه به دو دلیل با افزایش تقاضا همراه شود.

از نگاه این دسته اولین دلیل افزایش تقاضا ناشی از جهش قیمت اونس طلا در بازار جهانی است.

پس از شروع جنگ غزه و احتمال سرایت جنگ به نقاط دیگر ریسک‌ها در بازار جهانی شدت گرفته، افزایش ریسک موجب شده سرمایه‌گذاران محتاط جذب بازار طلا شوند و در این پناه بگیرند.

به واسطه این رفتار قیمت طلا در ۱۴ روز شروع جنگ بیش از ۱۶۰ دلار رشد کرده و در روز جمعه نیز به مرز روانی ۲ هزار دلار نزدیک شد. البته قیمت طلای جهانی با عقب‌نشینی در زمان نگارش این گزارش در حدود ۱۹۸۱ دلار معامله شد.

بنابراین قیمت طلا به بالاترین سطح سه‌ماهه خود رسیده و در مسیر دومین صعود هفتگی متوالی قرارگرفت.

افزایش قیمت طلای جهانی باعث خوشبینی عده‌ای از معامله‌گران جناح افزایشی قیمت سکه در بازار تهران شده است.

به باور فعالان بازار، دومین دلیلی که ممکن است زمینه‌ساز رشد قیمت سکه در روز شنبه شود، قیمت طلای آب‌شده است. این فلز گران‌بهای داخلی که عصر پنجشنبه در حدود ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان معامله شده بود، در پشت‌خط جمعه به سطح ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسید.

با تمام این اوصاف، نرخ دلار درمعاملات پشت‌خطی روز جمعه جانی برای صعود نداشت و افت محدودی را تجربه کرد.

پیشکسوت‌های بازار می‌گویند در شرایط کنونی در صورتی که قیمت دلار مانند قیمت طلا افزایشی شود این اتفاق می‌تواند خریداران بیشتری را روانه بازار سکه کند اما اگر دلار جان بالا رفتن نداشته باشد سوخت نوسان سایر عوامل زیاد نیست.

قیمت سکه امامی در روزهای پایانی هفته قبل تا سطح ۲۹ میلیون و ۵۰۰‌ هزار تومان بالا رفت. با این حال در ادامه معاملات تا ابتدای کانال ۲۹ پایین آمد و روز پنجشنبه گذشته در حول و حوش ۲۸ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان به فروش رسید.

تکنیکال‌کارها معتقدند قیمت سکه در حال حاضر مقاومت ۲۹ میلون و ۵۰۰ هزار تومان را پیش‌روی خود دارد که در صورتی که بالای آن تثبیت دهد می‌تواند تا کانال ۳۰ میلیون تومان گام بردارد.

البته یادآوری این نکته ضروری است که قیمت سکه که هفته گذشته به نیمه کانال ۲۹ میلیون تومان رسیده بود به دلیل عدم همراهی نرخ دلار دوباره تا پله نهم کانال ۲۸ میلیون تومان پایین آمده بود.

حباب سکه 29 مهر