به گزارش اکوایران، معامله‌گران می‌گویند لیدر روند قیمتی بازارها جنگ غزه شده است،‌ خبر تشدید جنگ می‌آید بازار بالا می‌رود، شرایط کمی آرام می‌شود بازار را اصلاحی می‌کند.

آن‌ها معتقدند در بازار دوشنبه خبری از جنگ نبود و بیشتر راجع به جابجایی نیروها و رایزنی برای آزادی اسیران بود. به واسطه این فضای خبری تمامی بازارها روز آرامی را سپری کردند.

خبرهای منفی در بازار

در روز دوشنبه یک خبر به بازار آمد که در 24 ساعت گذشته بیش از 50 هواپیمای نظامی آمریکا وارد خاورمیانه شدند. همچنین وبسایت خبری فری بیکن مدعی شده قانون‌گذاران جمهوری‌خواه در مجلس نمایندگان آمریکا قرار است سخت‌ترین بسته تحریم‌های ایران را که تا کنون توسط کنگره پیشنهاد شده به اجرا بگذارد. 

بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در روز دوشنبه گفته زمان برای مذاکرات احیای برجام رو به پایان است و ازسرگیری این مذاکرات اهمیت دارد. این درحالیست که ناصر کنعانی،‌ سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری گفته موضوع مذاکرات در چارچوب تعریف شده و در چارچوب سلطان عمان مفتوح است. 

کنایه معامله گران درباره عامل رشد دلار

غیر از خبرهای بین‌الملل دعوای روزنامه دولت با رییس جدید اتاق بازرگانی هم مورد توجه معامله‌گران بود. ایران اقتصادی رییس اتاق ایران را متهم به فشار برای افزایش نرخ ارز کرده بود. در مقابل سلاح‌ورزی هم وزارت اقتصاد را متهم به فشارهای غیرکارشناسی و عوام‌فریبانه در جهت بر هم زدن سیاست های ثبات ساز کرده است.

مجیدرضا حریری، رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین که وکیل مدافع دولت در بازار ارز شده، توئیت زده و مدعی شده حساب‌های کاربری که نشانه‌های مشخصی از رژیم صهیونیستی دارند، مردم را به خرید ارز و طلا تهییج می‌کنند. معامله‌گران می‌گویند آخر نفهمیدیم گرانی دلار تقصیر مردم است، رژیم صهیونیستی، دلال، کار سلاح‌ورزی و رفقاست یا وزارت اقتصاد.

در بازار هم روند معاملات نوسانی بود، قیمت دلار هرات در روز دوشنبه 50 هزار و 850 تومان شروع کرد و بین 50 هزار و 700 تا 50 هزار و 900 تومان نوسان داد.

وضعیت بلوکه در بازار ارز وجود دارد و قیمت دلار فردایی در پشت خط حوالی 51 هزار و 100 تومان در معامله بود. قیمت درهم در 13 هزار و 980 تومان شروع شد و با افزایش جزئی در 14 هزار و 10 تومان بسته شد.

با این قیمت درهم، دلار 51 هزار و 400 تومان برآورد می‌شود. روند دلار هرات و درهم در طول معاملات روزانه برعکس بود، ‌هرات شل و رو به پایین بود اما درهم بالایی داد. قیمت سکه هم امروز نوسان خاصی نداشت و در حوالی 29 میلیون و 200 تا 300 هزار تومان در معامله بود. سکه رفاه در معاملات دوشنبه بالاتر از تمامی بازارهای سکه بود و در 29 میلیون و 400 هزار تومان کار خودش را به پایان رساند. فعالان بازار سکه معتقدند بازار کاملا کنترل شده‌است و بازارساز از طریق دلار این کار را انجام می‌دهد.

معامله‌گران فنی معتقدند همچنان بازارها حمایت خودشان را حفظ کردند و تا این‌ سطوح در بازار حفظ شود شاهد کاهش نخواهیم بود. حمایت سکه 29 میلیون و 200 هزار تومان است و حمایت درهم حوالی مرز کانال 14 هزار تومان و طلای آبشده 10 میلیون و 700 هزار تومان.

نکته بازار ارز مقایسه بزرگترین اسکناس سوئیس و ایران از سال 1940 تا 2023 بود. بزرگترین اسکناس سوئیس در این بازه 1000 فرانک هست و بالاتر نرفته. اسکناس ایران از 1000 ریال به دو میلیون ریال رسیده. در واقع اسکناس ایران 199 هزار و 900 درصد رشد کرده است.