به گزارش اکوایران، طلا طی هفته اخیر با قیمت بالا مبادله شد و نوسان کمی داشت. فلز زرد اغلب توانست به محدوده روانی 2 هزار دلار برسد،‌ اما در عبور قابل توجه از این محدوده، موفق نبود.

به نوشته سایت کیتکو، نتایج تازه‌ترین نظرسنجی هفتگی طلا توسط سایت کیتکو نشان می‌‎دهد سرمایه‌گذاران خرد همانند هفته گذشته، رویکرد صعودی خود از قیمت طلا را برای هفته منتهی به 19 آبان حفظ کرده‌اند؛ این در حالیست که عملکرد مطلوب فلز زرد باعث شده تقریبا تمام پیش‌بینی‌های بدبینانه در میان کارشناسان بازار از بین برود و وال‌استریتی‌ها اکنون رویکردی میان «خنثی و صعودی» در پیش گرفته‌اند.

«آدام باتن» استراتژیست ارشد ارز به کیتکو اعلام کرده: «کاملا مشخص است که افزایش تنش‌ها در جنگ حماس و اسرائیل باعث حمایت از قیمت طلا نشده و قیمت فلز زرد روند ثابتی را حفظ کرده است. اگر برای مقایسه به قیمت نفت نگاه کنیم، قیمت نفت در هفته گذشته 4 تا 5 دلار کمتر شده است؛ اما طلا توانسته بدون تأثیر گرفتن از روند جنگ، در سطح 2 هزار دلار باقی بماند و دچار کاهش ارزش نشود.»

باتن همچنین گفته که تمرکز اصلی بازار اکنون بر کاهش نرخ بهره آمریکا است و سوال اینجاست که نرخ بهره چه زمان و چه مقدار کاهش خواهد یافت.

این استراتژیست ارز معتقد است نرخ بهره پایین در آمریکا و کاهش ارزش دلار به عنوان کاتالیزورهای افزایش قیمت فلز زرد خواهند بود و در حال حاضر نشانه‌هایی در این خصوص دیده می‌شود.

آدریان دی، رئیس شرکت «مدیریت دارایی آدریان دی» نیز اعلام کرده: «جنگ ادامه‌دار میان اسرائیل و حماس، وضعیت دشوار در بازار اوراق قرضه و مردد بودن بانک مرکزی آمریکا در خصوص کاهش یا افزایش نرخ بهره احتمالا باعث افزایش قیمت طلا در هفته آتی خواهند شد.»

در این هفته 15 کارشناس وال‌استریت در نظرسنجی هفتگی کیتکو شرکت کردند و 9 کارشناس (60 درصد) اعلام کردند قیمت فلز زرد در هفته آتی صعودی است و تنها 1 تحلیل‌گر (7 درصد) معتقد بود قیمت طلا در هفته آینده کاهش می‌یابد. 5 کارشناس (33 درصد) پیش‎‌بینی کردند قیمت این فلز گران‌بها در هفته آینده تغییری نخواهد داشت.

کیتکو 13 آبان

در همین حال، 701 سرمایه‌گذار خرد در نظرسنجی آنلاین کیتکو شرکت کردند و 446 سرمایه‌گذار (64 درصد) اعلام کردند قیمت طلا در هفته آینده افزایشی است. 157 نفر (22 درصد) معتقد بودند فلز زرد در هفته آتی با کاهش قیمت مواجه می‌شود و 98 پاسخ‌دهنده (14 درصد) از تغییر نکردن قیمت طلا در هفته آینده خبر دادند.