به گزارش اکوایران، قیمت دلار که هفته قبل کل انرژی‌ خود را برای فرود به کانال 50 هزار تومان گذاشته بود در روز سه‌شنبه وارد این کانال شد اما فقط دو روز در این کانال دوام آورد.

بازار ارز در انتهای هفته با افزایش دوباره وارد کانال 51 هزار تومان شد ولی نتوانست از مرز مقاومت رد شود. قیمت دلار هرات در روز شنبه 51 هزار و 100 تومان شروع به کار کرد و از ابتدای کار گارد صعود داشت و با شروع نرخ‌زنی درهم با افزایش تا 51 هزار و 320 تومان بالا رفت ولی نتوانست سقف‌شکنی کند و در نهایت در 51 هزار و 120 تومان کار خودش را به پایان رساند.

قیمت درهم امارات نیز در 14 هزار و 100 تومان بازگشایی کرد و در شروع یک بالایی داد اما در نهایت با کاهش 50 تومانی در 14 هزار و 50 تومان بسته شد. قیمت سکه در 29 میلیون تومان آغاز به کار کرد و در 29 میلیون و 50 هزار تومان بسته شد. حباب سکه به خاطر کاهش اونس طلا تا 1940 دلار با افزایش به 5 میلیون و 500 هزار تومان رسید.

تحلیل متفاوت در بازار طلا

در بازار طلا، تحلیل معامله‌گران داخلی از خارجی متفاوت بود. نظر داخلی ها از قیمت انس در هفته قبل نسبت به تحلیل‌گران کیتکو دست بالا را داشت. تحلیل‌گران کیتکو پیش‌بینی کرده بودند انس افزایشی می‌شود ولی این اتفاق نیفتاد.

طلای آبشده هم مثل سکه بود و نوسان خاصی نداشت و در حوالی 10 میلیون و 500 هزار تومان در معامله‌ است. در مجموع امروز شاهد بازار رنجی بودیم که نوسان رفت و برگشتی داشت. معامله‌گران می‌گویند حمایت‌ و مقاومت‌ها به هم نزدیک شدند و این نتیجه رنج زدن بازار در یک ناحیه خاص است، در واقع از نگاه آن‌ها بازار در این نواحی دچار فشردگی زیادی شده. 

دو اتفاق که بازار انتظارش را می‌کشید

بازار شنبه منتظر دو اتفاق بود، اولی سخنرانی سیدحسن نصرالله و دومی نتیجه سفر رئیسی به ریاض.

در سخنرانی هفته قبل نصرالله بازار قبل از آن با افزایش تا 52 هزار تومان بالا رفت اما بعد از سخنرانی کاهشی شد و به اعداد قبل برگشت. در روز شنبه به عقیده معامله‌گران صحبت‌های نصرالله سیگنال خاصی برای بازار نداشت و باتوجه به این موضوع که قبل از سخنرانی بالایی آن‌چنانی نداشت دچار تغییر آن‌چنانی هم نشد. 

یک پیش‌بینی خارج از بازار، از قیمت دلارهم بحث داغ بازار بود. سید کمال سیدعلی، معاون اسبق بانک مرکزی گفته با توجه به ماندگاری تورم در محدوده بالاتر از ۴۵ درصد چطور می‌شود امیدوار بود قیمت ارز دستخوش افزایش نشود. این پیش‌بینی با تیتر منتظر شوک ارزی باشید دست به دست می‌شد. 

جدا از نظر این مقام سابق، معامله‌گران هم دو تا تحلیل از قیمت دلار داشتند. اولین تحلیل قیمت دلار تا انتخابات بود. در این تحلیل گفته شده باتوجه به انتخابات در ماه‌های پیش‌رو، بازارساز ارزی اجازه نوسان به بازار نخواهد داد. در این رابطه یک تحلیل هم دست به دست می‌شد با این مضمون که نوسان بازار ربطی به انتخابات ندارد.

رابطه قیمت دلار و انتخابات 

این تحلیل بررسی کرده که رشد قیمت دلار در 5 ماه قبل از سه انتخابات آخر چه شده؟ اولی ریاست جهموری 1396 هست که تقریبا ثابت است،‌ دومی انتخابات مجلس در سال 98 هست که در آن دوره بالایی زیادی داشته و آخری انتخابات ریاست جمهوری 1400 هست که قیمت دلار کاهشی شده. بر این اساس گروهی از معامله‌گران مدعی‌اند انتخابات به نوسان قیمت دلار ربطی ندارد. 

تحلیل دوم در رابطه با تقاضای ژانویه‌ است. گروهی از معامله‌گران معتقدند با نزدیک شدن به انتهای سال میلادی تقاضای دلار بالا می‌رود و هر ساله این موضوع‌ را داشتیم. به عقیده آن‌ها باتوجه به اینکه تراز تجاری امسال منفی‌تر از سنوات گذشته‌ است نوسان هم بیشتر داریم. البته در مقابل گروهی معتقدند بازار کاملا در دست‌های بازارساز است و می‌گویند هفته قبل کل بازار انتظار کاهش داشتند ولی بازارساز نخواست. به تصور آن‌ها قیمت دلار در بالا رفتن هم به همین شکل است.

نکته بازار ارز این است که در بازار هرات مدعی بودند که بزرگ هرات نخریده است.